Belgisk hveteøl Wit

Hei

Jeg skal prøve meg på en klone av nøgne ø wit. Jeg skal bruke 50% rå hvete og tenkte å stegmeske denne på 35-50 grader. Skal bruke 50/50 pilsnermalt og rå hvete.

Det jeg lurer på er om dere har noen tips til hvordan jeg greiest stegmesker da jeg bruker en kjøleboks med falsk bunn til meskingen? Er det bare å starte på 35 og tilsette godt og varmt vann slik at jeg får 50 grader og deretter meske begge delene
på 65 grader i en time? Og kan jeg stegmeske den rå malten sammen med pilsnermalten?

Det eneste er jo at jeg får litt liten kontroll på vannmengde osv men jeg kan vel måle dette nå jeg skal skylle.

Noen tips? Hadde satt stor pris på det da det er i siste liten å brygge sommerøl.
 
Bruker du rå hvete eller hveteflak? Hvis det første er tilfelle bør du koke hveten først for å gelatinisere stivelsen. Hvis du bruker flak kan du meske direkte. Jeg hadde forøvrig hoppet over steget på 35 °C og mesket inn rett på 50-53 °C.
 
enig med Gahr, særlig fordi du må tilsette voldsomt mye kokende vann for å heve tempen først fra 35-50 grader og så fra 50-65...
 
Gahr skrev:
Bruker du rå hvete eller hveteflak? Hvis det første er tilfelle bør du koke hveten først for å gelatinisere stivelsen. Hvis du bruker flak kan du meske direkte. Jeg hadde forøvrig hoppet over steget på 35 °C og mesket inn rett på 50-53 °C.

Hei

Det er snakk om rå hvete jeg har tenkt å handle fra nøgne ø. Jeg sendte en mail til nøgne ø hvor jeg lurte på om de ville dele noen tips i forbindelse brygging av en wit klone og jeg fikk nummeret til kjetil og masse god forklaring.

Når det gjelder den rå hveten så er vel dette en smakssak? For den er vel egentlig bare for å få smaken på gang? Så bruker jeg pilsnermalten for å få riktig OG? (dumt forklart)

Må forøvrig få det frem at jeg aldri har mesket verken inn eller ut, har mesket på 66-67 grader og thats it. Men nå har jeg bare brukt vanlig malt da frem til nå.

Vil det være stor forskjell på rå hvete og hvete flak med tanke på smak?
Jeg har ikke handlet malt enda
 
Det jeg i bunn og grunn lurer på er om jeg trenger å få sukker ut av den rå hveten? Eller om dette egentlig bare er for smaken? Slik at jeg altså bruker 50/50 rå hvete og pilsnermalt og da bare bruker sukkeret fra pilsnermalten til gjæringen?
 
kintii skrev:
Det jeg i bunn og grunn lurer på er om jeg trenger å få sukker ut av den rå hveten? Eller om dette egentlig bare er for smaken? Slik at jeg altså bruker 50/50 rå hvete og pilsnermalt og da bare bruker sukkeret fra pilsnermalten til gjæringen?

Du får sukker ut av hveten. Enzymene i maltet bryter ned stivelse i hveten også, men hvis hveten ikke er gelatinisert vil du få ut svært lite, kun en del stivelse. Dette er ikke særlig bra. Hvete gir egentlig relativt lite smak... Hvordan ser hveten du bruker ut? Og hvilken produsent er det fra?
 
Gahr skrev:
kintii skrev:
Det jeg i bunn og grunn lurer på er om jeg trenger å få sukker ut av den rå hveten? Eller om dette egentlig bare er for smaken? Slik at jeg altså bruker 50/50 rå hvete og pilsnermalt og da bare bruker sukkeret fra pilsnermalten til gjæringen?

Du får sukker ut av hveten. Enzymene i maltet bryter ned stivelse i hveten også, men hvis hveten ikke er gelatinisert vil du få ut svært lite, kun en del stivelse. Dette er ikke særlig bra. Hvete gir egentlig relativt lite smak... Hvordan ser hveten du bruker ut? Og hvilken produsent er det fra?

Jeg tenkte å handle det fra nøgne ø: http://www.nogne-o-shop.no/products/raw-wheat-bb-1kg
Eller finnes det en enklere måte å gjøre det på? Hvordan er torrified hvete malt på smak i forhold til rå? Denne vil jeg vel kunne meske helt vanlig?
 
Jørn Hammerud skrev:
Jeg brygget wit med torrified i dag, og jeg mesket på vanlig måte.

Ok

Kanskje jeg skulle gå for det  :jaha:

Det er i siste liten dette sommerbrygget, men om jeg starter om få dager kan jeg kanskje ha det klart om 5 uker  :yes: hehe.. Så får vi satse på at det blir bra. Wit trenger vel kanskje ikke så mye modning?

Ifølge beersmith anbefaler de bare optill 40% torrified. Kan det blir en god wit om jeg går for 50% pilsnermalt og 25/25 torrified/flaked hvete?

Tusen takk alle sammen for raske svar. Føler meg litt dum når jeg maser sånn, men det er nå sånn man lærer. Jeg har helt fått øl på hjernen etter at jeg startet med denne hobbyen for noen måneder siden  :help:  Haha..
 
Hei.
Er snart klar for de første 3 batcher, men hveteølet har vi ikke fått orden på enda.
Har smakt en fantastisk god belgisk wit som heter Kronenbourg Blanche med godt preg av sitrus og frukt.
Skulle gjerne brygget noe sånt :)
Noen som har en oppskrift på noe tilsvarende, så tar vi imot med stor takk.
 
Alexander Calsone skrev:
Hei.
Er snart klar for de første 3 batcher, men hveteølet har vi ikke fått orden på enda.
Har smakt en fantastisk god belgisk wit som heter Kronenbourg Blanche med godt preg av sitrus og frukt.
Skulle gjerne brygget noe sånt :)
Noen som har en oppskrift på noe tilsvarende, så tar vi imot med stor takk.

Har brygget wit et par ganger med godt resultat. riktignok ekstraktbrygg men dog.

0,300 Steep <torrified wheat>
1,5 kg light dry extract,
1,0 kg wheat dry extract
30 gram 60 min Goldings Est Kent
10 Saaz 3,2 5 min
Appelsinskall 30 gram 5 min
koriander 5 min ca 20 gram

WLP 400

Goood shit
 
4 uker bør vel holde (2 uker gjæring + 2 uker karbonering) dersom du flasker. Wit er hveteøl, og i likhet med IPA skal det være best ferskt.
Her er min oppskrift - dvs det er Gahr sin oppskrift, med et par modifiseringer. Jeg har lagt til pepper, samt endret aromahumle (pga tilgjengelighet). Pilsmalt er erstattet med Pale ale-malt.
Jeg fikk dårlig effektivitet, uvisst av hvilken grunn. Jeg traff nesten OG, men fikk 2 liter mindre enn antatt.

Vi har alle mast, og vi gjør det fortsatt. Det er slik man høster andres erfaringer.  :ilike:
 

Vedlegg

  • wit.JPG
    wit.JPG
    152,6 KB · Sett: 474
Takk skal du ha  :)

Tusen takk alle sammen for gode tips  :)

Jeg benytter anledningen til å spørre om en ting da du også bruker Beersmith. Jeg holder på å sette opp 3 foskjellige profiler for mitt utsyr på 10, 15 og 20 liter alt ettersom hvor mye jeg vil brygge. Når jeg kommer til boil off rate, hvorfor forandrer dette seg når jeg forandrer volumet på batchen? Er det ikke slik at når jeg koker av 1,5 liter på 10 liters batchen min, så vil det vel koke av 1,5 liter på 20 også? Eller er det slik at det er 15% ca uansett? Altså at jeg koker av 3 liter på 20 liters batchen? Høres merkelig ut

En annen ting jeg lurer på er ang gjæren. Tenkte å bruke wlp400, jeg har aldri brukt fersk gjær før og skal ikke lage starter. Ifølge mr.malty trenger jeg 1,5 pakke fersk gjær uten gjærstarter. Hvordan blir det smaklsmessig om jeg tilsetter 2 paker? Tenkte å brygge 15 liter. Vil det bli masse gjærsmak ved overpitching av gjær?
 
Jeg hadde gått for hveteflak i stedet for torrified. De meskes også sammen med pilsnermalt på vanlig måte. Ingen koking er nødvendig.
 
Gahr skrev:
Jeg hadde gått for hveteflak i stedet for torrified. De meskes også sammen med pilsnermalt på vanlig måte. Ingen koking er nødvendig.

Ok. Takk skal du ha. Faren er vel litt større for stuck mash om jeg bruker mye. Men da kan jeg kanskje bruke 25/25 hveteflak og hvetemalt og resten med basemalt?

Da blir det sommerøl  :yes:
 
kintii skrev:
Er det ikke slik at når jeg koker av 1,5 liter på 10 liters batchen min, så vil det vel koke av 1,5 liter på 20 også? Eller er det slik at det er 15% ca uansett? Altså at jeg koker av 3 liter på 20 liters batchen? Høres merkelig ut

Når vann koker så frigjøres det damp fra hele volumet, ikke bare overflaten, så det stemmer sikkert bra med dobbelt så mye avdamp fra dobbelt så stor batch.
 
kintii skrev:
Gahr skrev:
Jeg hadde gått for hveteflak i stedet for torrified. De meskes også sammen med pilsnermalt på vanlig måte. Ingen koking er nødvendig.

Ok. Takk skal du ha. Faren er vel litt større for stuck mash om jeg bruker mye. Men da kan jeg kanskje bruke 25/25 hveteflak og hvetemalt og resten med basemalt?

Da blir det sommerøl  :yes:

Jeg har aldri hatt problemer med 50/50 hveteflak og pilsnermalt. Hvetemalt gir heller kke noen forsikring mot stuck mash. Standardoppskriften min på wit er 50 % pilsnermalt, 45 % hveteflak og 5 % havregryn.
 
Gahr skrev:
kintii skrev:
Gahr skrev:
Jeg hadde gått for hveteflak i stedet for torrified. De meskes også sammen med pilsnermalt på vanlig måte. Ingen koking er nødvendig.

Ok. Takk skal du ha. Faren er vel litt større for stuck mash om jeg bruker mye. Men da kan jeg kanskje bruke 25/25 hveteflak og hvetemalt og resten med basemalt?

Da blir det sommerøl  :yes:

Takk  :skitbra:

Jeg har aldri hatt problemer med 50/50 hveteflak og pilsnermalt. Hvetemalt gir heller kke noen forsikring mot stuck mash. Standardoppskriften min på wit er 50 % pilsnermalt, 45 % hveteflak og 5 % havregryn.
 
Jeg skal flaske en lignende Wit i dag, kan dele oppskriften min med deg, har prøvd den før så den funker veldig bra. Skall fra økologiske appelsiner fra Meny, koriander knust med morter, og kamille tatt fra teposer.
Jeg har gjort som Gahr nevnte, mesker 10 min på 50 grader, og så resten på 68/76. Bruker 50/50 flaket hvete og pilsner. Enzymene fra pilseneren vil dra ut sukker fra den umalta hveten.

http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/34656/speidel-3-wit
Som nevnt i en annen post om wit og wlp400 legger gjæra seg gjerne på toppen av ølen, og kan trenge litt 'rugging' av gjæringskar for å gjære skikkelig.
 
Jeg flasket en wit i går, og den luktet eksakt som Hoegaarden (som var det jeg prøvde på). 40% pilsner, 40% hvete, 20% torrified, appelsinskall og koriander.
 
Tilbake
Topp