Sterk diacetyl-smak

Erlendso

Dommer
Jeg satt et brygg for ca. 3 uker siden. Prøvde meg på en Brown-ale -laget av amber ekstrakt/ stepping grains (Krystallmalt, munich, og pale). Brukte en ukjent bitter-humle med alfa 8% og American Ale II fra Wyeast.

Det ble satt til gjæring i kjelleren, der temperaturen holder seg på ca. 15 grader konstant (kanskje for kaldt for American Ale II?). 3 uker er vel ganske lang gjæringstid? Den er i allefall ikke utgjæret ordentlig.

Når jeg skulle smake på det i går kveld, merket jeg en sterk søtlig diacetylsmak, men kunne skimte en slags "Newcastle Brown Ale"-smak i bakgrunnen.

Brygget begynte å gjære ganske bra igjen i romtemperatur. Jeg har dermed tenkt å la det få stå litt til, men i varmere omgivelser (ca. 21 °C).
Trolig litt mer sukker å gå på? Målte gravity, og den hadde sunket en del, men ser det er mer å gå på.

Er det noe jeg burde gjort annerledes her? Da med tanke på diacetyl-smaken?

Diacetyl brytes vel ned ved lengre gjæring på ca 15 grader vil jeg tro. Kanskje det bare 'går over' etter hvert? Det står ihvertfall ikke noe spesielt om diacetyl på nettsidene til Wyeast som omtaler denne gjærtypen.

Vel, en uke etterpå er det ikke blitt bedre. Smaker harsk Vaniljesaus blandet med øl og rom-likør. :(

Kunne dette vært en infeksjon? Fikk ikke kjølt dette brygget raskt etter det kokte.

Jeg kan anbefale å ta en flaske innom Gahr eller en annen erfaren hjemmebrygger i én av dine trakter for å få svar på dette. Ellers så kan du også benytte deg av evaluering av øl dersom du er medlem i Norbrygg.  ;)

Rimelig enkelt sagt, så kan man avgjøre om diacetyl skyldes infeksjon ved følgende observasjon: Hvis diacetyl-smaken roer seg over tid, kyldes det etter all sannsynlighet gjæren. GJær kan produsere en del diacetyl i gitte situasjoner. Hvis smaken blir kraftigere, er synderen trolig en pediococcusbakterie-infeksjon. Da er det ingenting å gjøre, annet enn å smake og notere, slik at man kan kjenne igjen svineriet senere.

Takk Gahr.
Hvis du ser en kar stående å tømme ut øl på Landås en tidlig lørdags morgen, så er sansynligvis meg. Har mine ideer om hvor synderen kommer fra. Og har lært at det er lurt å kjøle ølet raskt.

På den andre side har jeg mye å se fram til: Bryggeriet er komplett, og i morgen får jeg sansynligvis ordentlig kjøler!  :skaal2:

Tilbake
Topp