Stevia i øl?

Eg har ein stout som har gjæra frå 1.086 - 1.010 (brukte 0.5 kg sukker for å få god utgjæring - rookie mistake!)
Lurte på om nokon her har erfaring med å bruka Stevia i øl.
 
Har ikke prøvd det, men det bør vel funke.
Problemet er at det vil jo bare bidra med sødme. Ikke maltsmak og ikke fylde.
 
Har brukt litt Natreen i en øl som ble altfor tørr, det hjalp betraktelig på, og ikke mange dråpene som trengtes, så det skader i allefall ikke å prøve.
 
Ærlig talt, om man begynner å putte stevia i øl, så er man bra desperat for å finne bruksområder for søtstoffet altså! :p

Ikke smaker det særlig godt eller. Stevia er veldig hyped etter mitt syn. Mange andre søtstoffer som smaker mye bedre enn stevia.
 
Hallstein skrev:
Ærlig talt, om man begynner å putte stevia i øl, så er man bra desperat for å finne bruksområder for søtstoffet altså! :p

Ikke smaker det særlig godt eller. Stevia er veldig hyped etter mitt syn. Mange andre søtstoffer som smaker mye bedre enn stevia.

Vel, her er jeg uenig.
Har selv dyrket stevia og synes at brukt rett smaker det kunn søtt.
Smaker du direkte på stevia, det vil si at du putter en bit i munnen, smaker det ikke godt. Men det er jo fordi det du fikk i munnen er 400 ganger søtere enn sukker.
Lar du det trekke i vann og smaker på det blir det noe helt annet.
 
var det ikke en debatt angående stevia for 1 eller 2 år siden.
husker ikke helt hva saken gjaldt, men om det på den tiden var illegalt eller noe??
det er ikke noe man kan kjøpe, man må dyrke det selv?
nysgjerrig
 
Fra Mattilsynet sine sider: Søknaden om EU-godkjenning for det naturlig søtningsmiddel Stevia ble stoppet i forrige uke da EFSA la frem sin rapport om søkers nyeste forslag til nivåer og matkategorier.

Til tross for at søker hadde redusert antallet matvarekategorier, og senket nivåene, mener EFSA at forslaget fremdeles innebærer at mange mennesker ville overstige et akseptabelt daglig inntak (ADI).

[url]http://mattilsynet.no/aktuelt/stevia_godkjenning_stoppet__87173

[/url]
Her er mer info om Stevia: http://mattilsynet.no/mat/tilsetningsstoffer/sotstoff/sp_rsm_l_og_svar_om_stevia_34342
 
Tilbake
Topp