Thorleif V. Hansen
Norbrygg-medlem
Som nybegynner med bare 6 batcher på cv'en har jeg for første gang prøvd meg på et undergjæret brygg og brygget en Vienna lager. Er fortsatt ikke tørr nok bak øra til å våge meg på flytende gjær, så denne gang ble det Mangrove Jack's M76, nærmere bestemt 3 poser som ble rehydrert på 23 grader, nedkjølt til 12 grader og tilsatt vørteren (22 liter) som også holdt 12 grader. OG på 1,056. Gjæringen var igang etter ca. 24 timer, og temperaturen i gjæringsskapet ble deretter langsomt senket til 9,0 grader over en periode på 3 døgn. Diacetylrest på 15 grader ved SG på 1,020 i to døgn, deretter ned på 9 grader igjen. Etter totalt 8 døgn er nå target FG på 1,013 nådd og stabil på 2. døgnet. Har prøvd å finne et entydig svar uten å lykkes, men spørsmålet er rett og slett om jeg nå bør stikke om til et annet kar for å unngå evt. usmaker fra gjærkaken og la stå på det nye karet resten av anbefalt gjæringsperiode, dvs. totalt 21 døgn? Eller er risikoen for usmaker fra gjærkaken såpass liten at det er liten vits?