Stille i karet...

Satte 40 liter godt luftet vørter med WLP 802-gjær ved 10 grader på lørdag. Tempen har vært 10 grader siden. Og det er helt tyst. Ingen trykkøkning i karet etter 5 dager. Hvor lenge skal jeg vente? Og hva skal jeg gjøre etterpå? Øke tempen? Tilføre oksygen?
 
Hva er SG på ølet nå?
En lagergjær gjærer ofte veldig stille og rolig.
Beste måten å sjekke om det skjer noe, er å ta en måling av SG og se om den har jobbet seg ned fra OG.
 
Hva gjorde du med gjæren før du pitchet? Det bynner å bli vel lenge uten aktivitet. Best å stikke innom bryggebutikken i mårra...
 
antydning til trykk. girn en sjanse t i morgen.

Tror jeg erklærer meg enig med @Terje J. Sjøl om det kommer i gang gjæring nå, ville jeg kjent meg usikker på om den er spenstig nok til å sørge for skikkelig utgjæring. Hvis du blir i tvil når du ser hvordan den oppfører seg, ville jeg nok satt en starter og pitchet på full krausen.
 
Wlp802 har 10 C som nedre grense. Øk til 11-12 C og rør med noe veldig rent i karet.
Tipper den fyrer opp da. Hadde samme tilfellet med MJ Bohemian Lager.

Men akkurat nå har jeg en ingefærøl (uten malt, bare rørsukker) med masse ingefær og sitron, som ikke klarer å starte opp på US05 på 20 C. Er det all sitronsaften som lammer gjæren, mon tro?
 
Wlp802 har 10 C som nedre grense. Øk til 11-12 C og rør med noe veldig rent i karet.
Tipper den fyrer opp da. Hadde samme tilfellet med MJ Bohemian Lager.

Men akkurat nå har jeg en ingefærøl (uten malt, bare rørsukker) med masse ingefær og sitron, som ikke klarer å starte opp på US05 på 20 C. Er det all sitronsaften som lammer gjæren, mon tro?

Det er den nedre grensa på det området de kaller "optimum fermentation temperature" som de oppgir på nesten alle lagergjærene sine. På et par er nedre grense for dette området 9 grader. Det betyr slett ikke at en kan regne med at disse gjærstammene ikke vil jobbe under denne grensa. De fleste gjærer vel på 8-9 grader, og noen kjører kaldgjæring nede på 4 grader.
 
Det er den nedre grensa på det området de kaller "optimum fermentation temperature" som de oppgir på nesten alle lagergjærene sine. På et par er nedre grense for dette området 9 grader. Det betyr slett ikke at en kan regne med at disse gjærstammene ikke vil jobbe under denne grensa. De fleste gjærer vel på 8-9 grader, og noen kjører kaldgjæring nede på 4 grader.

Helt enig i det. Men min erfaring er du må litt opp med temperaturen hvis de ikke starter, når du er i nedre grensen, og du ellers har gjort alt riktig.
 
Helt enig i det. Men min erfaring er du må litt opp med temperaturen hvis de ikke starter, når du er i nedre grensen, og du ellers har gjort alt riktig.

Enig i at det er et forsøk verdt, men normalt vil du jo få veldig grei start på gjæringen også på lavere temperatur enn trådstarters 10 grader hvis du har gjort alt riktig. Så jeg ville vært litt tvilende til å stole helt på denne gjæren, selv om den skulle begynne å jobbe - i alle fall hvis den ikke oppførte seg helt overbevisende når den først stemplet inn. Det er noe med å komme seint og gå tidlig;).
 
Min forrige pils startet heller ikke gjæring, etter 2-3 dager ga jeg egentlig opp at det skulle bli øl av det da sg stod bløgg fast på samme som ved pitching. Økte tempen til øvre sikten av optimal temperatur og da starten den som et olja lyn. Ølet ble meget bra og heldigvis uten noen usmaker.

Så prøv med noen grder høyere som anbefalt her


Easybrew
 
Takk for bra tips! Har luftet og hevet til 18 grader. Det ene karet har antydning til skum på toppen i dag - det andre ikke. Men siden d er gått en uke, og siden tilført gjærmengde egentlig var litt snau i utg pkt, kjørte jeg på med en pakke ale-tørrgjær og gjærer ut ved 20 grader. Blir garantert et øl ingen har smakt før!
 
Tilbake
Topp