Stoppe karbonering

Vi tappet to brygg på flasker i går. Hvert av bryggene skulle karboneres med 6gr sukker pr liter. Vanligvis tilsetter jeg sukkerlake (bordsukker kokt opp med 2-3 dl vann). Vi tenkte vi skulle være lure og for å spare tid så tilsatte vi alt sukkeret (mengden som var beregnet for to brygg) i 5-6 dl vann og kokte dette før sukkerlaken ble delt opp i to og tilsatt hvert sitt brygg. Mistenker nå at dette kan føre til alt for heavy karbonering og risiko for flaskebomber. Hvis jeg har rett i mine antakelser så er jeg meget takknemlig for innspill om hvordan jeg kan forhindre dette! Normalt sett lar jeg brygget stå i romtemperatur i rundt to uker før jeg setter det kaldt. Kan jeg redusere denne karboneringstiden til en uke og så sette det i kjøleskapstemperatur for å stoppe overkarbonering eller må tiden reduseres ytterligere? Eller er det rett og slett kjørt uansett?
Håper noen har mulighet til å hjelpe meg med denne problemstillingen.

Jeg ser ikke helt problemet
Hvis mengden sukker som var beregnet på to brygg ble fordelt på to brygg?

Haha, du har helt rett! takk for raskt svar :D Når hodet ikke henger helt sammen en torsdags morgen og man frykter at to gode batcher med øl er ødelagt så er det fort gjort for en stakkar å tenke urimelig.

Sist redigert:
Dersom sukkerlaken ble kokt i 10-15min, og rørt kraftig før den ble delt i to, er det ingen problemer.
Dersom den kun ble gitt et kort oppkok, og fikk stå litt før den ble delt, kan mye sukker ha sunket til bunnen, og vil gi forskjellig karbonering.

Dersom sukkerlaken ble kokt i 10-15min, og rørt kraftig før den ble delt i to, er det ingen problemer.
Dersom den kun ble gitt et kort oppkok, og fikk stå litt før den ble delt, kan mye sukker ha sunket til bunnen, og vil gi forskjellig karbonering.

Det forstår jeg. Hvis jeg da åpner en flaske av det brygget som ble tilsatt sukker sist og føler at den er ferdig karbonert, vil det da lønne seg å sette denne kaldt (kjøleskapstemp) og vil det føre til at karboneringen stopper helt? Kan være greit å vite til en annen gang hvis det skulle bli tilsatt for mye sukker :)

Hiver meg på denne tråden her med et spørsmål;

Opplever noen ganger at brygg som er "perfekt" karbonert når jeg åpner første flaske blir overkarbonert etter å ha stått en stund!

Noen som har tanker om hva dette kan skyldes?

Tilbake
Topp