Stor gjæringsaktivitet

R.Dunne

Norbrygg-medlem
Hei!

I går kveld (Lørdag) brygget jeg og noen kompiser en amerikansk IPA. I dag klokken 12 var det veldig mye aktivitet i gjærlåsen. Vi pitchet halvannen pakke med 11,5g tørrgjær. (Safale US-05) Gjæren ble rehydrert før vi tilsatte den.  OG var 1.060. I karet endte det opp med ca 20 liter vørter, som var litt mindre enn planlagt. Mengden gjær ble beregnet med Beersmith ift 25 liter vørter.
Her er video: http://www.youtube.com/watch?v=ZWHVZxC7SWY Dette er mitt andre brygg, og det er vesentlig mer aktivitet her enn det var de første dagene på det første. (Som står ved siden av i videoen). Er dette unormalt/uønsket, eller går det helt fint med så mye aktivitet?
 :jaha:
Takk for svar!  :)

(Jeg har det stående i gangen, som er det kjøligste stedet i leiligheten min på ca 20 - 22 grader. Jeg vet at det ikke er optimale forhold, men det er det beste jeg kan få til for tiden.  ;) )
 
Full gass etter 12 timar er heilt normalt. Denne gjæren kan bli hissig på slike temperaturar. Du har god plass i spannet, så det skal mykje til om han spyttar ut heile gjærlåsen og slevar gjær på golvet. Men han kan godt tømma gjærlåsen for vatn. Sjølv brukar eg ikkje gjærlås, men har folie over holet og lokket på gløtt. Det blir sikkert godt øl!
 
Tilbake
Topp