Stor smaksforskjell mellom flasket øl og fatøl

Hei. Har nylig opplevd dette. Flasket en kasse av en øl jeg har brygget, og hadde resten på fat. Ølet på fatet er nydelig, rund og ingen merkverdige smaksfeil å spore. En øl jeg virkelig nytter. Derimot flaskeversjonen, det er noe helt annet. Den lukter og smaker det jeg trur går inn under "fusel". Harsk og røykpreget. Dette er både i aroma og smak. Det første som slår meg er for varm gjæring (brukte WLP-002), men det samme ølet på fatet har ingen tegn til dette. Gjæringen foregikk på 20 grader ganske så jevnt. Rommet der flaskene sto har jeg ikke hatt noe form for temperaturkontroll for jeg har forutsatt at den skulle være "varmt nok". Kan man få fusel fra varm flaskemodning? Har aldri vært borti at flaskemodning har gitt slik utpreg før. Flaskene sto i rommet i 3 uker. Jeg føler selv at rommet ikke overskred vanlig "romtemperatur".

Noen vært borti dette selv, vet hva det er og hvordan man kan hindre dette?
 
Røykpreget? Brukte du klorin til å desinfisere flaskene?

Litt flaskemodning i romtemperatur skal ikke være nok til å utvilke usmak.
 
Jeg har også vært borti dette, det er en av grunnene til at jeg gikk over til fat.

Jeg vil tro at årsaken er en eller annn form for infeksjon i forbindelse med flasketappingen.
 
Jeg har vært borti at ettergjæring på flaske har gitt tydelige bismaker fra gjær (spesielt acetaldehyd).
 
Ikke noe direkte mot John Palmers liste som passer direkte, men lener meg kanskje mot solvent/medicinal type karakter. Kan det komme av høy temperatur av sukkerlake? Skulle tru dette skulle drepe gjæra mer enn lage rare bismaker. Smaker mest som høy gjæringstemperatur mer enn f.eks oksidering.

I forhold til potensiell infeksjon, er det noen som vet hva slags bakterie/villgjær som kan f.eks gi harsk/røyk preg? Trur jeg skal kjøpe meg ny flaskebøtte ihvertfall.. koster nesten ingenting på europris.
 
Røykpreg høres ut som fenoler. Det kan komme av gjær, villgjær, bakterer og div. Har du karbonert kunstig på fatet, og har du tappet alt eller bare den delen som skulle på flasker over i en bottling bucket?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg karbonerte fatet kunstig, og tappet over det jeg skulle ha på flaske i en bottling bucket med sukkerlake. Så det er noe som har skjedd etter omtapping til bottling bucket eller i flaskene...
 
Det virker som det er noe med sukkerløsningen og/eller utstyret du brukte til flasketappingen.

Smaker alle flaskene like "rart"?

Har du forresten fått rapporten min om bruk av fluenetting i meskekaret?
 
@ kielland: Har fått rapporten din, men har vært udugelig og ikke svart. Sender mail til deg omgående.
Har smakt 3 flasker fra kassen, og alle 3 har hatt den usmaken/aromaen. Vasker flaskene noe a la flaschomaticen som er skrevet om her på forumet. Kan hende base eller syreløsningen ikke har vært sterk nok eller lignende. Problemet kan også ligge i omstikkingskaret jeg bruker til flasking (plast) og/eller kran. Har tenkt å bytte ut kran, bøtte, hevert, og ta flaskene gjennom en runde i oppvaskmaskin og deretter ovnen. DA burde det bli andre boller!

@ Gahr: Skal gjøre iherdig forsøk på å få noen flasker nedover. Og inkludere en flaske tappet fra fat. Håper bare den ikke mister gnisten sin i flasken siden jeg ikke har mottrykksfyller. It aint eeeaasy..
 
Tilbake
Topp