Store svingninger i mesketemp innledningsvis

IM

 
Hei,

Jeg setter mitt første brygg med nyinnkjøpt GF i dag. Er i gang med meskingen nå, men opplever noe som gjøre meg en smule bekymret.

Nå har jeg kommet en halvtime inn i meskingen, som er ment å skje på 65 grader. GF'en ser ut til å ha "stabilisert" seg nå med å svinge mellom 64 og 67 nå.....og i det jeg skriver så er den nede i 63 grader et lite øyeblikk her, før den tar seg en tur opp til 70 grader igjen, før den faller ned igjen.

Innledningsvis hadde den også en veldig stor svingning. Jeg brukte god tid på å røre inn malten, før jeg startet mesking/sirkulering. Etter kort tid falt gradene ned til 62, før de så etter litt økte helt opp til 72 grader.

IMG_20170730_180148693.jpg
Er dette normal oppførsel av GF eller?? Dette kan da umulig være bra......:(:eek:
 
Haha, joa. Men hvis man bare lener seg tilbake med en øl i hånden så kommer man jo ikke så langt mtp å få kontroll på prosessen.
 
I alle... har du fått en sitron mtp connect'en din ?! Jeg har aldri hatt mer enn 1 grad forskjell hverken over eller under satt temp :confused:
 
Nå har ikke jeg Connect saken, men har aldri opplevd mer enn 1 grad feil under mesking selv, så vil ikke si det er normalt nei. Står varmeelementet på riktig instilling? Sirkulerer vørteren?
 
Med Connect så styrer den alt av innstilling av varme, så det var derfor jeg lurte på om det er en feil i selve Connecten...
Jeg ville ha dokumentert dette avviket og fått tilsendt ny connect, skal som sagt ikke være mer enn 1 grad fra eller til i forskjell, og mesteparten av tida så står den jo helt på graden rett...
 
Brygger selv på GFC, og dette høres absolutt ikke riktig ut nei. Opplever ikke svinginger på mer enn en grad. Høres ut som du skal ta en prat med butikken du kjøpte den fra og få bytta inn control boksen
 
Heisann alle sammen. Takk for innspill. Ble en laaaang bryggedag i går gitt.

Tja - for å ta noen av tingene dere tar opp.

Sveen - Som Ølpettern sier så er det ikke noen innstillinger på varmeelementet her. Bare av og på. Connect skal fikse resten.
alfegutt - har trykket temp sensor så hardt inn som jeg tør. Den skal sitte godt den. Så tror det skal være riktig. Begynte å koke på eksakt 100 grader.

Kan jo være at connecten er en sur potet. For dette var ikke mye stabile greier gitt. Lå i perioder stabilt, før den fikk noen skikkelige raptus som beskrevet over innimellom. Men vil gjerne se om det evt. kan være andre årsaker først, før jeg reklamerer på den.

Sveen - Du nevner noe som jeg lurer litt på Du spør om vørteren sirkulerte. Jeg tror og trodde jo det. Pumpa gikk hele tiden.

Men kan dårlig sirkulasjon være årsak til det jeg opplevde?

Jeg opplevde nemlig problemer under spargingen. Tok evigheter. Sparget en og en liten om gangen. Tok tiden etter liter 3 eller 4 og det tok da rundt 11 minutter for 1 liter vann å renne igjennom! Så dette må vel være definisjon på en stuck sparge? Hadde jeg fortsatt slik, så hadde jeg vel stått der og sparget ennå :).

Tok derfor opp silplaten og røret opp maltsengen skikkelig, før jeg fortsatte spargingen. Da gikk det bedre. Da jeg røret opp maltsengen dro jeg meskespaden nederst og nedenfra og opp, for å få endevendt litt på maltsengen. Dro da med meg noe som var nesten som et hvitt/gråaktig lag eller hinne eller hva jeg skal kalle det. Nesten litt limaktig, som virker som hadde lagt seg i bunnen. Dere skjønner kanskje hva jeg mener. Kan nesten virke som den stengte litt på en måte.

Er det slik at en evt. dårlig sirkulasjon her kan ha vært årsaken til at mesketemperaturen var så jojo? At det at jeg hadde så dårlig avrenning på spargen kan være en grei indikasjon på at jeg også kan ha hatt dårlig sirkulasjon under mesk.

Hvis ja - hva er da årsaken til denne dårlige sirkulasjonen og den håpløse spargen, og at jeg fant denne "hinnen" eller disse flakene jeg rørte opp?

Rett og slett fått en for fin crush? (For mye "mel"?)
 
Høres ikke greit ut med den spargingen der, bra råd fra Keith er jo å presse ned silplaten helt ned til maltsengen, også dra den ørlite opp igjen , det sverger han ved er god knall. Jeg har slavisk fulgt hans mange råd fra dag 1, og jeg håper og tror det er det som har hjulpet meg unna noen av "barnesykdommene" ved GF :rolleyes: Har ikke hatt dårlig sirkulasjon selv, så kan ikke testamentere om det skulle ha noe å si for temperatur forskjell....
Jag var innom en treg sparge selv, og mener å tro at blandingen var hakket for fint malt for GF (igjen etter å ha sammenlignet med Keith's sine videoer)
Håper virkelig du får fikset dette kjapt, for å ha (eventuelt) flere brygg med problemer unner jeg deg ikke. Hva med å kjøre et "tullebrygg" bare for å sjekke temperaturen under de forskjellige fasene, bare sånn for å se om du får konstant temperatur hele veien mener jeg ? tenker høyt og vil du skal ha en bra brygger :)
 
Umiddelbart høres det ut som om du har fått for mye mjøl ut av maltknusinga. Jeg antar at du ikke maler sjøl, så spør i butikken hva slags innstilling de bruker.

Jeg har ingen erfaring med bryggemaskiner, men kan tenke meg at om sirkulasjonen ikke fungerer, så vil du få de symptomene du beskriver.
 
Høres ikke greit ut med den spargingen der, bra råd fra Keith er jo å presse ned silplaten helt ned til maltsengen, også dra den ørlite opp igjen , det sverger han ved er god knall. Jeg har slavisk fulgt hans mange råd fra dag 1, og jeg håper og tror det er det som har hjulpet meg unna noen av "barnesykdommene" ved GF :rolleyes: Har ikke hatt dårlig sirkulasjon selv, så kan ikke testamentere om det skulle ha noe å si for temperatur forskjell....
Jag var innom en treg sparge selv, og mener å tro at blandingen var hakket for fint malt for GF (igjen etter å ha sammenlignet med Keith's sine videoer)
Håper virkelig du får fikset dette kjapt, for å ha (eventuelt) flere brygg med problemer unner jeg deg ikke. Hva med å kjøre et "tullebrygg" bare for å sjekke temperaturen under de forskjellige fasene, bare sånn for å se om du får konstant temperatur hele veien mener jeg ? tenker høyt og vil du skal ha en bra brygger :)
Litt pirk men du mener Heath ikke sant?
 
Håper det ordner seg IM. Et annet moment du kan vurdere, er å fjerne fjær og kule som sitter like ovenfor ventilen (rød plastbryter), denne løsningen samler mye rester og kan tette sirkulasjons-sløyfen. Ulempen er at du kan få sprut av varm vørter om du i vanvare slår på pumpe med åpen ventil uten å ha kobla på "sparge arm" eller kjøler.
 
Takk for innspill karer. Det var ikke noen udelt positiv opplevelse det her nei.

Ølpettern - Ja, har sett noen av videoene til David Heath. Bra videoer. Fulgte hans råd med å løfte silplaten littegrann opp igjen. Med "tullebrygg" - tenker du da på å bare kjøre igjennom en "mash" syklus bare med vann? For å teste.

Finn - For mye mjøl - det er det jeg lurer på. Jeg kjøpte et ølsett hos Bryggselv og det ble malt i butikken med "Grainfather crush" mens jeg ventet. Noe mer enn det vet jeg ikke om malingsgraden her. Men antar at de maler noen kilo i året med slik innstilling, så trodde jo at dette burde være riktig.

Mengde var 5,25 kg malt (ølsettet CCCPale Ale), dersom det har noen betydning. Mesket inn med anbefalt mengde iht GF kalkulator som var 17,7 liter vann. Tilsatte malt posjonsvis og tok meg god tid og røret og blandet godt sammen, før jeg satte i gang sirkuleringen (ref Heath)

alfegutt - Takker. Håper det ordner seg jeg også :). Mener jeg så at Heath nevner denne fjæra og kula nylig i en video, der han fraråder mot å gjøre dette pga sikkerhet og at den er der av en grunn. Ser poenget ditt at det kan være en mulighet. Men dette vil i så fall ikke akkurat være et kvalitetstegn ifht konstruksjonen av GF, at jeg allerede nå må begynne å modifisere slikt for i det hele tatt å komme meg igjennom en mesk.

Er litt usikker på veien videre. Kan selvfølgelig kjøre en runde med bare vann for å se at connecten ikke er helt på tyttebærtur. Men hvis dette funker, så ser jeg ikke hva jeg får gjort annet enn bare å brygge en gang til. Selv om det jo blir med litt blandede følelser ifht usikkerher rundt hvordan det vil gå gang nr 2.
 
Alle vil vel en eller annen gang havne borti en nær stuck eller helt stuck for den del, men det er temperatur svingningene din jeg ville vært bekymret for.
Derfor en mulighet til å kjøre en meskesyklus med bare vann, kjør på f.eks 68 i 10 min før den skal opp i 70 i 5min etc etc, bare for å se at tempen din holder seg tett opptil og helst akkurat på graden. Får du svingninger her så SKAL du reklamere og du vil få en ny connect.

Fjæra og kula er der som du sier for en grunn ja, ikke start med modifiseringer, det skal ikke være grunn for det.
Når alt kommer til alt så skal du se at du har muuuulig en potet connect, og har vært uheldig med første brygg. Håper det (!)
 
For meg så høres det ut som temp-sensoren delvis har blitt liggende over vørteren i bunn. Dette kan skje hvis silen ikke dyttes langt nok ned (det skal så vidt ligge vann over silen før sirkulasjon startes) og/eller at overstrømsrøret er trykket ned til silen. Vil også anbefale full åpning på ventilen og mest mulig sirkulasjon første delen av meskingen for raskest mulig å få stabilisert temperaturen. Selv har jeg aldri opplevd mer enn +/- 1 grad svinging etter oppgradering til Connect.
Kan selvfølgelig være Triacen i boksen som er gåen også, og at den da bare slår av og på 2kW. Ville testet med bare litt vann GF (til rett over pumpefilter og temp-sensor, og se om den kommer til rett temp uten å svinge noe særlig over den som er satt. Hvis du har et Amp-meter kan du jo også måle om strømmen varierer jevnt mellom 0 og ca 9A.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du sier det "ikke er noen varmekontroll"; du har vel den bryteren nede på sokkelen av maskinen? Den som går mellom enten "Mash" eller "Normal"?
Hvis denne står på Normal så er det vel så mange watt i sving at GF ikke vil klare å holde temperaturen så stabil som du ønsker, setter du den til Mash så har jeg opplevd at den er jevnere.

Utover det så kan jeg si at jeg av og til opplever noe lignende som deg.
Connecten(GF) kan bruke litt tid på å nå tilbake til mash temp etter at alt kornet er oppi, men når jeg når den så setter jeg på "Mash" som nevnt over og det pleier å holde seg.

At spargingen går supertregt har jeg opplevd et par ganger da. For å løse det så kan du evt heve opp silplaten, røre litt forsiktig i kornet, så sette tilbake å fortsette sparging. Det pleier å hjelpe.
Eller så merker jeg at om du ikke skyller kontinuerlig, altså feks tar en liten "Pause" fra du hever karet til du starter, så tørker den fort inn så det blir stuck mash.
Så ville anbefalt å passe på å starte skyllingen med en gang, nesten så du alltid bør ha 1cm vann over silplaten kontinuerlig.
 
Tilbake
Topp