Store svingninger i mesketemp innledningsvis

Jeg må bare spørre dere som kan GF. I mitt bryggeri, som er hjemmemekket, så er det fyfy å skru på pumpa før det har gått 10 min, for å få maltsengen til å sette seg etter innmesk og omrøring, for å få "filteret" på plass. Før jeg skjønte det = stuck/slow sånn passe ofte, og skitten vørter. Jeg leser at de fleste skrur på pumpa med en gang på full spiker, og så leser jeg samtidig at noen, men bare et fåtall virker det som sliter med gjennomstrømning... Noen som har brygget mye og har prøvd å vente med pumpe, og skru på pumpe med en gang som har noe input?
 
Du sier det "ikke er noen varmekontroll"; du har vel den bryteren nede på sokkelen av maskinen? Den som går mellom enten "Mash" eller "Normal"?
Hvis denne står på Normal så er det vel så mange watt i sving at GF ikke vil klare å holde temperaturen så stabil som du ønsker, setter du den til Mash så har jeg opplevd at den er jevnere.

Da har du den "gamle GF".
Brukeren IM har jo den nye utgaven, der det bare er 1 av-på knapp nederst. Jeg regner med du kjøpte for en stund siden og senere oppgraderte med Connect ? Alle GF som leveres idag har bare en enkel av-på knapp, connect'en styrer jo alt nå.

Edit, ser forøvrig på bruksanvisningen til GFconnect : https://www.grainfather.com/media/wysiwyg/PDFs/V4_GF_CNTRL_BOX_LR.pdf
at det står : If you have an Element Variation Switch on your Grainfather - you should now ensure this switch is always set to ‘Normal’ and leave your control box to control the heating. I

Så dere med den gamle utgaven skal altså alltid la den stå på Normal, ikke Mash.
 
Sist redigert:
Med GF Connect så starter pumpa automatisk når du bekrefter at malten er helt i osv.; altså når meskingen starter. Har hatt rundt 8,5kg malt og ikke opplevd stuck mash, men med mye malt kan det gå tregt. Vørteren blir gjerne helt klar etter +/- 15min. Har fjernet sikkerhetskula for å unngå at det tetter seg der, og passer på å skru igjen ventilen når jeg tar av "armen" og motstrømskjøler da Connect-enheten kan finne på å starte pumpen automatisk hvis man går til nytt steg i prosessen. Virker som den har relativt avansert styring av temperatur som reduserer effekt gradvis når man nærmer seg ønsket temperatur, og som unngår at man svinger over - ingen enkel 2. grads regulator.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
SINK-STRAINER-800x800.jpg
Har fjernet sikkerhetskula for å unngå at det tetter seg der, og passer på å skru igjen ventilen når jeg tar av "armen" og motstrømskjøler da Connect-enheten kan finne på å starte pumpen automatisk hvis man går til nytt steg i prosessen.

Jeg bruker en sånn du ser over her, passer ypperlig rett over røret og stopper vel det meste av ulumskheter som vil finne veien opp til kula og fjæra vår. Også etter råd fra vår kjære David Heath. Det er problemet med kornrester i "Top overflow pipe" som det så fint heter du sikter til ikke sant ?
 
Edit, ser forøvrig på bruksanvisningen til GFconnect : https://www.grainfather.com/media/wysiwyg/PDFs/V4_GF_CNTRL_BOX_LR.pdf
at det står : If you have an Element Variation Switch on your Grainfather - you should now ensure this switch is always set to ‘Normal’ and leave your control box to control the heating. I

Så dere med den gamle utgaven skal altså alltid la den stå på Normal, ikke Mash.

Wow, det var nytt for meg :p
Har som du sier oppgradert fra den gamle så dette hadde jeg ikke fått med meg nei. Takk for tips, får prøve dette neste gang da :)
En ting mindre å tenke på!
 
Virker som om tempproben ikke sitter godt i thermowell.

Tips 2:
Bruk sikkelig god tid ved innmesk: Rør i grøten godt og lenge. Slik vil det bli best fordeling/blanding av gristen. Viktig for å få godt utbytte også. Tilsett malt en dæsj av gangen, og rør godt i mellom!

Man kan også trykke på bryteren og skru ned styrken på elementet!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Med pumpe på og stuck mash så risikerer du vel at temperatursensoren står i "friluft" hvis du i tillegg har lite væske eller en liten batch. Du har vel skjøvet ned overflow-røret? Greia er jo at det alltid skal være væske i rommet under maltsengen, så dersom du har treg/stuck mash, så skal væsken som ellers ville hopet seg opp over maltet renne gjennom overflow-røret.

Handlet det om en liten batch? I så fall trenger du rørkitet for små batcher eller så må du meske med mer vann enn anbefalt.
 
Tilbake
Topp