Størrelse på kjøler?

Jeg sitter og lager meg en kjøler av kobberrør fra Biltema.
Et spørsmål i den sammenheng.
Er det noen anbefalelser på størrelsen på kjøleren i forhold til størrelsen på gryten?
Jeg tenker da selvsagt på størrelsen på ringene.

mvh
StoreMy

er det ikke bedre med en høy smal, enn en lav bred da? Mange bruker et corneliusfat som surre-rundt-sylinder.

Det som ihvertfall er et poeng er at hovedparten av kjøleren ligger øverst i kjelen, slik at det øverste laget av vørter får mest kjøling da varm vørter "stiger" i kjelen. Jeg ville laget kjøleren så stor som mulig, men helst et par-tre cm fra kjøleren til veggen av kjelen, bare for ad det er mer praktisk for lagring... eventuelt humleposer, røring under kjøling o.l.
For kjøleeffekten tror jeg det spiller liten rolle bortsett fra at med større kveil får man som nevnt større kjøleflate i toppen.
Har også sett kjølere som har mindre kveil nede enn oppe akuratt for det, men ser for meg noen ulemper med et slik design.

Jeg kjøpte et lass med gamle Brew Your Own blader for et par år siden, og i et av de (leter fortsatt etter det) stod det et innlegg fra en som hadde tatt et dypdykk i denne problematikken.  Det eneste jeg husker er at hans design - som etter sigende var mer effektivt enn standarden, hadde to spiraler.  Den ene utenpå den andre, og at han brukte en tykk stål eller kobbertråd for å holde en fast avstand mellom ringene.

Jeg tenker at den dagen jeg lager kjøler (nå går det i 60L murerbøtte og dusjen), så lager jeg et grenrør og kobler på 5-6 lengder på 2m, så vannet får kortere reisetid og kan kvitte seg med varmen raskere. Høres dette tullete ut? Kanskje bare å kjøpe en ferdigkveilet 25'? 15-20min kjøletid er ikke all verden mot det jeg bedriver nå, som igrunn fungerer veldig bra, bortsett fra bæringa av 25L kokende sukkervann i en tvilsom gryte. Veldig artig med selvlaget da.
Ikke meninga å avvike fra tråden, men istedet for å lage en ny tråd med mulig unødvendige sprøsmål, kanskje få et innspill her.

Det ble den nest største gryten på kjøkkenet som ble mal. Den største ville gitt få ringer og 3-4 cam avstan fra ytterkanter på kjelen.
ca. 15l, i tynnbunnet 19l, ble kjølt på 7 minutter.

Hoveddelen av konstruksjone er forøvrig 10 mm (ikke lenger) plastkledt kobberrør.

StoreMy skrev:
Det ble den nest største gryten på kjøkkenet som ble mal. Den største ville gitt få ringer og 3-4 cam avstan fra ytterkanter på kjelen.
ca. 15l, i tynnbunnet 19l, ble kjølt på 7 minutter.

Hoveddelen av konstruksjone er forøvrig 10 mm (ikke lenger) plastkledt kobberrør.

Bøyde du med plastikken på eller tatt av den først?

runarstock skrev:
Jeg tenker at den dagen jeg lager kjøler (nå går det i 60L murerbøtte og dusjen), så lager jeg et grenrør og kobler på 5-6 lengder på 2m, så vannet får kortere reisetid og kan kvitte seg med varmen raskere. Høres dette tullete ut?
Jeg har laget noe liknende. Jeg kjøpte en ti-meter med drivstoffrør på Biltema, og denne saget jeg i ti til to fem-meters lengder. Disse bøyde jeg samtidig, slik at kjøleren ser ut som en vanlig kjøler, men består egentlig av to lengder med rør. Lagde disse slik at vannet går hver sin retning, tenkte kanskje at det ville danne seg et mikroklima med kaldt vann mellom rørene dersom vannet gikk samme vei. Kjøleren drar ned 20l kokende vørter til 20 grader på under 15 minutter. Vannet som kommer ut er ganske kaldt, så jeg vet ikke om det er noe poeng i å bruke mer enn to lengder med rør.

Tilbake
Topp