Størrelse på kokekjele

Hei!

På Humle.se ser jeg de har rimelige rustfrie kjeler, og kunne tenke meg den på 36 liter, men jeg er litt redd for å begynne å bore i den for å installere krane.
Jeg har rett og slett ikke dugende verktøy i hus! Å jobbe med hevert synes jeg på den annen side lett blir uhygienisk.
Den på 30 liter har allerede krane, men jeg lurer veldig på om den er stor nok? Den må jo være et populært valg blant hjemmebryggere, siden de har krane på denne?

Men vil 30-literen bli i minste laget for 20-25-liter ferdig brygg? Hva er deres erfaringer?
 
Morn,
Jeg har en 36-liters kjele fra www.oana.se.  Veldig greit med en kjele der en cm vann-, øh, ølstand tilsvarer 1 liter.

Det er ikke så greit å brygge mer enn 26-27 liter i slengen med den, siden det damper bort 3-4 liter i løpet av 1,5 times koking, og jeg trenger 5-6 cm margin for å unngå overkok.

Jeg tror du kan regne med å starte med å koke opptil 5 liter mindre enn grytevolum. Trekk fra en liters fordamping pr. halvtime.  Jeg bruker induksjonskomfyr, og det gir meg svært god kontroll mhp. å unngå overkok, dvs. at hvis jeg demper effekten ett steg så er det så og si umiddelbar respons på intensiteten på oppkoket i gryta, så jeg får stoppet det i tide, uten å måtte løfte på gryta.

Jeg har satt inn en slik:

http://www.northernbrewer.com/brewing/s-s-kettle-valve-kit.html
Boret opp hullet i gryta med et stegbor fra Clas Ohlson, etter å ha borret et 6 mm pilothull.  Innløpet blir da ca 3 cm over grytebunnen, og jeg har et 8 mm kobbererør skjøtet på innvendig for å nå ned til bunnen av gryta.
 
Den kranen var billig og grei, hvordan er det med fraktpris på den, husker du det?

Og med induksjonsovn, gjør det noe om gryta har større diameter enn det effektive feltet på ovnen?

Det du klarer med 36 liter er like over det jeg regner med å brygge hver gang, så da må jeg nok kjøpe en slik.
 
En ordre med USPS ligger rundt $30 typisk, for diverse småting, under en kilo eller noe.  Dessverre har visst Northern Brewer sluttet å bruke USPS, så da er det dyrere å få ting med UPS og slikt, men av og til så er det verdt pengene. Med UPS så skal det ikke mye til før det koster $100 for en liten pakke.

Det går greit å bruke en plate som er mindre enn gryta, ja, ikke noe problem.
 
Jeg kjøpte 36-literen fra Humlegården tidligere i sommer, og den er helt super! Solid, ordentlig kjele med tykk bunn. Jeg kjøpte også en Bazookascreen og en Weld-Be-Gone gjennomføing. Hullet laget jeg med et lite puncheverktøy der man først borer et 10mm hull, deretter setter man på stanseverktøyet og skrur til det har skjært seg gjennom. Enkel operasjon som gikk helt greit. Tror de har noe lignende på CO.

Jeg koker ca 24 liter (ender opp med 19-20) liter hver gang, og da har jeg 12-13 cm klaring for å unngå overkok. Anbefaler denne kjelen, en 30-liter kan fort bli i minste laget. Kjøp en 'å vokse i' med det samme!
 
Dag skrev:
Solid, ordentlig kjele med tykk bunn.
Hva er egentlig fordelen med å ha tykk bunn? Sånn resultatmessig på øllet tenker jeg på! Jeg har en ordentlig solid kjele, men med forholdsvis tynn bunn.. Men ser at mange av dere legger vekt på dette med tykk bunn..
 
Den sprer varmen jevnere slik at du lettere unngår sviing av vørteren.
 
Tynn bunn svir maten lett, plate har veldi høy temperatur som overføres lett og hurti gjennome en tynn bunn, inntil den blir bulket, etter det er dt få punkter som overfører varmen, slik blir det ikke med tykk bunn, på ordinær kokeplate, men med gass blir det det, tror jrg. :)
 
Hvordan ser jeg evnt om vørteren er svidd? vil det være fastbrent i bunn? Har ikke opplevd noe svidd usmak..! Jeg fyrer selv med gass...
 
kkristiansen skrev:
Hvordan ser jeg evnt om vørteren er svidd? vil det være fastbrent i bunn? Har ikke opplevd noe svidd usmak..! Jeg fyrer selv med gass...

Er det svidd sitter det nog litt godt fast, ser det av og til på el. elementer.
Du er vel en god kokk, du må jo ikke svi selv om bunnen er tynn.  :)
Fungerer det med gass og tynn bunn, noe jeg tror er vanlig, ombygd VVB fx. så fungerer det og er vel ikke mere å tenke på.
 
Oddvar Demmo skrev:
kkristiansen skrev:
Hvordan ser jeg evnt om vørteren er svidd? vil det være fastbrent i bunn? Har ikke opplevd noe svidd usmak..! Jeg fyrer selv med gass...
Du er vel en god kokk, du må jo ikke svi selv om bunnen er tynn.  :)
Mener jeg lærte dette på skolekjøkkenet for 20 år siden! For å ikke svi så må man røre sa kjærringa  :idea:
 
Vurderte varmeelement men gikk bort fra det. Fyrer nå kun med gass og bruker gml. varmtvannsbereder som kjel. Det fungerer helt supert.  :skitbra:

edit: Jeg rører ikke noe ved brygging.
 
kkristiansen skrev:
Oddvar Demmo skrev:
kkristiansen skrev:
Hvordan ser jeg evnt om vørteren er svidd? vil det være fastbrent i bunn? Har ikke opplevd noe svidd usmak..! Jeg fyrer selv med gass...
Du er vel en god kokk, du må jo ikke svi selv om bunnen er tynn.  :)
Mener jeg lærte dette på skolekjøkkenet for 20 år siden! For å ikke svi så må man røre sa kjærringa  :idea:

Det her endel brygger og oppdaget, de starter et røreverk samtidig som de starter oppvarmingen.
 
Tilbake
Topp