Størrelse på meskekjele i breweasy-lignende oppsett

olavr

Norbrygg-medlem
Planlegger et oppsett som er inspirert av breweasy, bare mindre og mer 'hybel-vennlig', og lurer på hvor stor meskekjelen bør være. Planlegger å brygge 10-13 liter av gangen. Ut ifra hva jeg kan skjønne av oppsettet på Blichmanns nettsider, er meskekjelen 1,5 ganger så stor som ønsket batch. Noe som i mitt tilfelle tilsvarer 15-19,5 liter. Men kan meskekjelen være mindre?
 
Av nylige egne erfaringer så vil jeg holde en knapp på 1.5 faktoren. Men skal du brygge sterke øl så må du enten kompensere med mer malt, eller mer skyllevann, og da mye lengre koketid.
 
Jeg har i flere år mesket 28 kg malt (nok til 125 liter øl på 5,5%) i en Coleman 100 - og den tar vel snaue 90 liter? Det er selvsagt godt å ha god plass, men på en liten (?) hybel er det sikkert en fordel å skalere ned så mye som mulig. Om du tenker å brygge opptil 13 liter øl, må du ha en kokekjele på 17-18 liter. Meskekjelen behøver ikke å romme mer enn 3 kilo malt, nok til 13 liter vanlig øl på 5,5% eller 9 liter sterkøl på snaue 8%. Det går greit å meske med så lite som 2 liter vann pr kilo malt, lettere å røre om du går opp til 2,2 liter. Da KAN du klare deg med en mesketank på så lite som 8,5 liter. Av praktiske hensyn (søl) ville jeg gått opp i 10. 19,5 liter er veldig mye større enn jeg ville valgt. Du må da selvsagt ha mer skyllevann, og det varmer du etterhvert med en vannkoker.
 
Takk for gode svar og praktiske linker. Da går jeg i første omgang for en 18 liters meskekjele, tror jeg.
Plassen er for så vidt ikke så knapp, underdrev kanskje en smule, men tenker at jo mindre oppsettet er, desto mer akseptabelt blir det for madammen. Samt at det er fint å begynne litt i det små, lage ofte og prøve mye forskjellig, og heller oppgradere etterhvert. (Har tidligere bare brygget fem liters batcher på kjøkkenbenken, så er helt fersk i gamet, men gleder meg til å komme skikkelig i gang.)
 
Tilbake
Topp