Størrelsesforhold mellom HLT, MLT og BLT

Tariq

Norbrygg-medlem
Bygger bryggeri, og lurer på omtrent hva forholdet mellom disse tre bør være? Har ikke bestemt meg for om jeg skal dimensjonere det for ca. 40 eller 60 liters batcher, men la oss si 40 for eksempelets skyld.

Furulund Ølkompani har som mål å ha 60 - 65 liter batcher.

Vi har en 120 liters (egentlig 116 liter) varmtvannsbereder som er renset med PID-kontroller som HLT. For å ikke kjøre varmeelementet tørt har vi 72 liter tilgjengelig fra denne. Etter min mening er dette den billigste og enkleste måten å få en god HLT på.

Meskekjelen er en isolert 70-liters fra Storagrytor.se, og kokekjelen er 70 liter den også. Vi klarer akkurat 60 liter, men da er kokekjelen helt full. Vi skal derfor beholde HLT og MLT, men ha en kokekjele på minst 10, helst 20 liter mer. Da blir det greit å få 60 liter på gjæringskaret hver gang med dette oppsettet.

Kan jeg smette inn med et spørsmål om HLT. Ser at når jeg varmer vann i kjele uten noen form for røring så blir det stor temperaturforskjell lagdelt netover i kjelen. Varm på topp kald nederst. Hvordan gjør dere det?

Kan jeg smette inn med et spørsmål om HLT. Ser at når jeg varmer vann i kjele uten noen form for røring så blir det stor temperaturforskjell lagdelt netover i kjelen. Varm på topp kald nederst. Hvordan gjør dere det?
Kontinelig sirkulering av vann i HLT.

De små svarte kinapumpene til rundt 120 kroner er fine til dette.

De er flate mot kjelevegg så min løsning ble 1/2" mutter - kjelevegg - oring rett på innløpet til pumpa. Uløpet går på utsiden og inn via nytt hull på toppen på motsatt side av hlt med slange ned for å slippe å høre på pisselyden. Enklest er et hull over der pumpa sitter og så slange over til andre siden.

Sist redigert:
Kjører pumpa, samme temp over det hele.

Tilbake
Topp