Stort utvalg i pumper fra engelsk nettside !

Tjaja, stort utvalg ja, men lite vi kan bruke. Hvis du søker på food grade er det bare novax pumpen som kommer opp.
 
Er 25 meter matvaresikker forsterket silikonslange med 10mm indre diameter til £214 en brukbar deal? Røft anslag på ca 100,- meteren?

Søkte etter food grade, og fikk opp flere alternativer på silicone hoses.
 
Vi er også ute etter slike slanger som tåler litt trykk, og syntes prisen så grei ut. Dersom du hadde valgt 12mm OG ikke hadde trengt alle 25 meterne så kunne vi sikkert tatt noen meter av den  ::)
 
Det kommer vel an på pumpa og bruken? Nå vet jeg ikke hvilken pumpe Pernod bruker, men vår pumpe sprenger i alle fall 1/2"x3/4" silikonslanger fra MoreBeer.
 
Hvorfor silikonslanger? Hvis du bruker melkeslanger fra DeLaval eller http://melking.no/?vis=produkter&pfid=87 er de mere solide enn disse silikonslangene. Dette er fordi de er beregnet på vakuum og alle slangene er food grade. Plastslangene kan være litt stive hvis de er kalde, gummislanger er mykere og silikonslanger er mykest, og prisen gjenspeiler også dette. Men alle disse slangene er næringsmiddelgodkjente og tåler mye mere trykk/vakuum enn silikonslangene fra MoreBeer.
Måtte selv bruke en slik melkeslange til sugesiden på min Novaxpumpe.
Meterprisen er selvfølgelig høyere enn fra MoreBeer, men de skal holde en mannsalder til dette bruket så det blir ikke rare kostnadene pr liter brygg...
 
Jeg vet ikke temperaturspennet til slike slanger, og silikon er faktisk hemmende for vekst av uønskede organismer også.
 
Takk for tilbakemelding. Jeg teller litt på knappene på å kjøpe en pumpe, en kobberkveil og silikonslanger for å lage HERMS oppsett med sous vide maskinen jeg fikk til jul. Alt prat om pumper og slanger og slikt er derfor bare utforsking, og jeg har ærlig talt ikke peiling på hva ting bør koste.


Per Christian
 
Melkeslangene brukes til melking ved temperatur på ca 37 grader men vaskingen foregår ved 85-95 grader og sterke vaskemidler, vekselvis syre og base. Selv i denne varmen blir de ikke så myke at de klapper sammen slik som slangene fra MoreBeer.
Uønsket bakterievekst er absolutt et tema i melkeproduksjonen og vi får tilbakemelding fra tankbil to ganger i måneden om bakterienivå. Erfaringsmessig skal det voldsomt mye til før en får bakterieproblemer grunnet en slange, bakterieproblemene ligger gjerne i koblinger, skjøter eller overganger.
Uansett er disse slangene næringsmiddelgodkjent og er mere tykkvegget for å kunne tåle vakuum og trykk bedre. Grunnen til at noen melkebønder går over til silikonslanger er ikke relatert til bakterieproblemer, men for å få mykere slanger som ikke blir stive i kulde og fordi de kanskje tåler mere fysisk hvis kyrne begynner å tygge på dem.
Og som sagt, stivest er plastslanger, mellomting er gummislanger og mykest er silikonslanger. Selv bruker jeg en god plastslange i bryggeriet og er godt fornøyd med den. Bakterieproblematikk skal det ikke være med noen av disse slangene og bør ikke være et tema her.
Prismessig er de jo noe dyrere, men de varer lenge og en trenger jo ikke så mange meter.
I fjøset går det 500 liter melk gjennom disse slangene hver eneste dag pluss sikkert 1.000 liter vaskevann/skyllevann som sirkuleres og de byttes hvert 5-10 år. Disse lever da også i et tøft fjøsmiljø.
 
Beant, jeg vet ikke hvilket trykk de skal tåle, men de tåler helt sikkert mye mere enn silikonslangene fra MoreBeer. De tåler fint 100 grader, under vasking kan vi komme opp i nesten 100 grader og merker ikke at de blir særlig mykere ved disse temperaturene. Disse gummislangene blir ikke så harde når de er kjølige heller. Jeg vil anbefale å prøve disse, du trenger jo ikke så veldig lang slange så det koster jo ikke allverden å prøve. Men husk at prisene er uten mva og frakt/ekspedisjonsgebyr kommer i tillegg. DeLaval har servicebil som er innom gården innimellom, de er dyrere men slipper frakt...
 
Beant skrev:
Det kommer vel an på pumpa og bruken? Nå vet jeg ikke hvilken pumpe Pernod bruker, men vår pumpe sprenger i alle fall 1/2"x3/4" silikonslanger fra MoreBeer.

Tannhjuspumpe?
 
protto skrev:
Beant skrev:
Det kommer vel an på pumpa og bruken? Nå vet jeg ikke hvilken pumpe Pernod bruker, men vår pumpe sprenger i alle fall 1/2"x3/4" silikonslanger fra MoreBeer.

Tannhjuspumpe?
Trolig :)
Iwaki pumpa mi (md-15) klarer anntagelig ikke å sprenge en silikonslange...
 
He he. Blir litt frynsete i nervene av å pumpe kokende vann/vørter gjennom slanger som ikke tåler trykket dersom noen skulle stenge en ventil eller trå slangen flat  :horror:
 
Med 6,5 bar kan du blåse ballongar av silikonslangane ;)
Ei vanleg sentrifugalpumpe vil aldri kunne blåse ein slik morebeerslange, som magne1972 seier er løftehøgda berre 5-6 meter.
 
Tilbake
Topp