Stout Butt Beer 1720 - Radical Brewing

Kom over denne oppskriften i Randy Mosher's Radical Brewing s. 95

86% Brown Malt
14% 6-row lager malt

OG 1.082
69 IBU (Fuggles)

Yeast: English stout (litt usikker på hvilken han egentlig mener her)

-------------------------------------------------

Er det noen som har prøvd seg på denne? Regner med at det er Fawcett's Brown Malt som er mest aktuell, men det var jo en voldsom mengde...

Du får i alle fall en heftig røstighet! Jeg har brygget med 25 % amber og 25 % brown i en porter, men aldri så store mengder som det her er snakk om. Tror det er viktig at du bruker seksradet malt her, siden du vil trenge ganske mye enzymatisk hjelp for å få omdannet stivelsen i brown malten. særlig hvis du bruker den fra Thomas Fawcett. Brown malt i dag er nok relativt annerledes brown malt fra 1700-tallet, men det hadde vært artig å høre om (og smake!) resultatet av et slikt øl!

Det er en nokså ekstrem oppskrift. Litt interessant er det at Porteroppskriftene som kommer senere viser en veldig tydelig utvikling der man går bort fra Brown Malt til fordel for Pale Ale malt.

London Porter (1800) fra An Introduction to Old British Beers and How to Make Them s.40

Pale Ale Malt 50%
Brown Malt 30%
Amber Malt 20%
----------------------

Whitbread London Porter (1850) fra An Introduction to Old British Beers and How to Make Them s.40

Pale Ale Malt 80%
Brown Malt 15%
Black Patent Malt 5%
------------------------

Den siste oppskriften er jo rent moderne, iallefall sammenlignet med 1720 varianten til Mosher.

Men det er vel litt av historien er det ikke, at det tok en stund før de klarte å lage lysere malt. Så sånn sett ser jo oppskriftene dine "riktige" ut.

Sent from my HTC HD2 using Tapatalk

Vil ikke 14% basismalt kreve et malt med over 200 °Lintner/650 WK for å konvertere skikkelig? Beregningene for diastatisk kraft er vel ikke fullt så enkle som å regne gjennomsnitt, men allikevel synes jeg 14% basismalt høres lite ut.

Weyermann sitt diastatic-malt har til sammenligning 300 WK.

Jeg antar at Mosher går utifra at Brown Malten kan delvis konvertere seg selv, og at de 14% kun er for "hjelpe brown malten over målstreken". Han skriver på s. 44 "May not convert itself".

Jeg ser at Fawcett ikke garanterer noe enzymaktivitet i brown malt, men du har selvfølgelig rett i at den kan bidra litt selv allikevel. Da blir 14% litt mer fornuftig, ja. Her gjelder det vel uansett å ha jod tilgjengelig for å sikre at man har fått skikkelig konvertering.

Tilbake
Topp