Stout for første gang!

Hei. Ny på Norbrygg!! denne forum siden er utrolig bra ut, gleder meg til å ta den i bruk:)

jeg tenkte å sette et batch med stout for første gang. Men sliter med å finne ut hvilke type gjær (fersk) og humle jeg skal bruke. hva er typisk? er det en mal eller er det fritt fram? tenker siden det er første gang jeg brygger mørkt øl har jeg ikke lyst til å overkomplisere ting.

Har noen en knallgod enkel oppskrift?

Hilsen Mathias
 
Engelske humlesortar som EKG, britisk Challenger etc, passar fint. Kan og bruke Fuggles, Bobek, Columbus... spørst vel heilt etter kva humlepreg du er ute etter? det er uansett maltsmaken som er dominerande i stout/porter, brygga sjølv ein stout med Amarillo og Goldings no for ei stund sida, vart namnam :) av ferskgjær kan typar som WLP007, WLP004, WLP013 fungere, men går fint å bruke ei so nøytral gjær som WLP001 og. Vil anbefale deg å lese litt på dei forskjellige gjærsortane, finne ei som kan passe med korleis du tenker Stouten skal smake.
Med britiske humletypar og gjærsortar so er du i allefall ikkje på feil spor.
Anbefalar deg å lese boka Designing Great Beers av Ray Daniels, den tek føre seg karakteristikkane til forskjellige øltypar, malt, gjær humle osv:p
 
1318 som Kinn bruker i sinn Lys Staut er også knallgod. Ellers fungerer jo us-04 alltid bra.

Prøv først med EKG som humle, den er bombesikker. :)
 
Stout finnes det jo mange typer av. Men du tenker kanskje på den klassiske Guiness-typen (Dry stout)? Det er noe av det greieste du kan begynne med, så det er et godt valg.

Jeg brukte dette til 25 liter. Oppskriften er fra Brewing Classic Styles - en av de bøkene du MÅ ha:) - s. 164/165. La på litt mer malt og korn, så den ble slik:
3.5 kg Maris Otter
1.0 kg Flaked Barley ("havregryn" av bygg)
0.5 kg Roasted Barley
75 gr East Kent Golding ved 60 min. (Kokte i 80.) IBU 42
WLP004 Irish Ale Yeast (Det er Guiness sin gjær)
Jeg fikk ut 36 liter med 1.035 preboil, og satt med 25 liter med OG på 1.043 til gjæring til slutt. Med god utgjæring – FG 1.010 – vil det gi 4,2% ABV.
Mesket på 64 grader i 60 minutter. Vil du gjøre det litt ekstra vanskelig, kan du legge inn et steg på 15 minutter på 50 grader. Det er fordi det er ganske mye umaltet bygg her (byggflakene og den ristede byggen). Det mangler de enzymene som bryter ned/splitter opp aminosyrer (proteiner) i kornet. Dels er det nødvendig å få gjort fordi gjæren trenger disse stoffene, og dels fordi de store proteinmolekylene kan skape problemer når du skal tappe ut; de vil kunne forme en "sement" som rett og slett stopper prosessen. (Da må du inn og røre opp i sementgrauten. Det går greit, men det er ikke ideelt å måtte gjøre det.)
Går ut fra at du kjøper ferdig knust malt. Bryggselv maler i alle fall såpass grovt at du antakelig ikke vil få store problemer med tappingen uansett (spør dem; 1.5 mm er veldig greit) så om du gir blaffen i det steget på 50 grader, går det sikkert greit. (Det har nok litt betydning for skummet i det ferdige ølet, men det er heller ikke noen stor sak.)

Roasted barley'en skal finknuses/pulveriseres. Anbefaler å tilette den helt på slutten av meskingen, like før du begynner skyllingen.

Når det gjelder gjær, så er alt som er sagt over her, helt fint. Skulle du tenke tørrgjær, kan jeg nevne Nottingham, også. En ganske rein, og veldig anvendelig, gjær. Gjær den i den lave enden av skalaen om du ønsker et reinest mulig øl, vil du ha noe mer "engelsk" preg, lar du den få det litt varmere.

East Kent Golding er vanskelig å få tak i nå. Du kan bruke vanlig Goldings (britisk!!) i stedet. Det er mye annet som funker. Fuggles er vel det mest nærliggende, Bramling Cross, som gir litt solbærpreg, er et mer spennende alternativ. Men jeg ville holdt meg til det aller mest klassiske første gang (EKG / G).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp