Stout på maltekstrakt

Hei.

Som nevnt tidligere har jeg brygget en batch av dette. Har funnet ut at lagring gjør susen. Den blir bare bedre og bedre. Har etterhvert servert den for noen venner og de bare gliser.
Sitter for øyeblikket på en hytte i Suldal på "familie-treff". 3 generasjoner. Til og med søsteren min som bare drikker rauvin og Mohito sitter nå i sofaen og slurper Stout. Svogeren min som er en svoren CB-fanatiker i pilsklassen sa bare "Sat****" det var godt jo.

Blir en batch Stout til mot slutten av uken.
Dettane er skojigt....

God lørdagskveld folkens og kos dere med øllet deres.

Sabeltann

Lars skrev:
Tja, hva er juks? :)
Synes da produktet "foam control", som jeg tror er forbudt i enkelte konkurranser, heller mer mot dette.

Hm, det gnager meg at jeg ikke husker på hva dette skumforedlende heter (foam enhancher eller liknende), for "foam control" er jo noe annet og ikke det jeg siktet til.

Hei.

Jeg er ganske fersk.

Jeg lagde stout fra Muntons stoutpakke.
La i:
1 kg ekstra spraymalt (light).
Ca. 30 g ekstra humle: Northern.
Brukte en Safbrew t-58.

Brukte oppskrifta fra Muntons, men kokte alt i en time. (Noe som jeg nå tror blir feil, dersom man ikke legger i mer aromahumle!!)

Etter 2 dager med intens gjæring og så full utflating i 2 dager (1 bobble i minuttet på sånn stor Speidel gjærlås) friket jeg ut. Kl 02 på natta tilsatte jeg posen med gjær som fulgte med fra Muntons settet. Ingen forandring, men lot det stå i en uke.  OG 62 FG 20. Ettergjæret på flaske i en uke.

I etterkant ville jeg heller brukt kun 20 gram ekstra humle i kokingen og tørrhumlet 30 gram. Liker ettersmaken av humle som feks Nøgne Ø har på sin imp. stout.

Øllet ser og smaker bra. Bildet er tatt ca. 1 minutt etter flasken er åpnet og sjenkt i glasset. Fått mye skryt for skummet! Noen ganger skummer det helt ned, men det skylder jeg på overdreven hygiene på drikkeglassene i hjemmet.

Vedlegg

• DSC00065.jpg
    152,8 KB · Sett: 386
Det er ikke noe aromahumle i den Muntons-stouten uansett, så det har neppe noe å si om du koker den en time. Et godt ølsett, etter min erfaring.

Kjetil S skrev:
Det er ikke noe aromahumle i den Muntons-stouten uansett, så det har neppe noe å si om du koker den en time. Et godt ølsett, etter min erfaring.

Godt å vite! Jeg synes det ble bra, men at det savner litt lukt og ettersmak av humle. Vurderer å lage det med samme oppskrift + ekstra 0,5 spraymalt og tørrhumling- for mer alkoinnhold og aroma. Veldig fan av utrykket. "men jeg har bare tatt 2 halvlitere..." :bank2: 

Prøvesmakte i går min første ekstrakt stout inspirert av denne tråden. Dette var uten tvil mitt desidert beste brygg, rett og slett knall bra ble det!

1500g lys brewferm LME
1000g lys brew DME
500g Muntons wheat DME
400g roasted
200g chocko (lys)
200g crystal (mørk)
75g bjørns lettkokte (uvesentlig...?)

62g Challenger (60m) 7.8%
37g EKG (3m)  5%

Safale s-05

18liter
OG 66
FG 20
EBC 96
IBU 51

Fremgangsmåte: 10 liter kok med LME og bitter humle, tilsatte all DME etter 45 min. kokte så opp igjen og lot det koke 15 min før nedkjøling og "utvanning" til totalt 18 liter.

Har nå lyst å lage noe tilsvarende, men er ikke helt sikker hvordan. Som jeg har lest vil enzymer i pilsnermalt kunne bidra til at spesialmalten gjærer ut noe bedre. I forhold til oppskriften ovenfor, hvor mye pilsnermalt burde jeg bruke. Og ikke minst hvordan gjør jeg best dette? Er det så enkelt som at jeg kan gjøre det på samme måte som man gjør ved bruk av ekstrakt + spesialmalt? eller bør jeg la det ligge i kjelen på en mer eller mindre bestemt temp i en viss tid?

Kjetil S skrev:
Flaket bygg må nesten meskes, om den skal bidra med annet enn stivelse.

Hvis formålet er å påvirke skummet, gjør det da noe om bygget ikke bidrar med noe annet enn stivelse?

Jonask skrev:
Prøvesmakte i går min første ekstrakt stout inspirert av denne tråden. Dette var uten tvil mitt desidert beste brygg, rett og slett knall bra ble det!

1500g lys brewferm LME
1000g lys brew DME
500g Muntons wheat DME
400g roasted
200g chocko (lys)
200g crystal (mørk)
75g bjørns lettkokte (uvesentlig...?)

62g Challenger (60m) 7.8%
37g EKG (3m)  5%

Safale s-05

18liter
OG 66
FG 20
EBC 96
IBU 51

Fremgangsmåte: 10 liter kok med LME og bitter humle, tilsatte all DME etter 45 min. kokte så opp igjen og lot det koke 15 min før nedkjøling og "utvanning" til totalt 18 liter.

Har nå lyst å lage noe tilsvarende, men er ikke helt sikker hvordan. Som jeg har lest vil enzymer i pilsnermalt kunne bidra til at spesialmalten gjærer ut noe bedre. I forhold til oppskriften ovenfor, hvor mye pilsnermalt burde jeg bruke. Og ikke minst hvordan gjør jeg best dette? Er det så enkelt som at jeg kan gjøre det på samme måte som man gjør ved bruk av ekstrakt + spesialmalt? eller bør jeg la det ligge i kjelen på en mer eller mindre bestemt temp i en viss tid?

Om du kutter ut ca 800 gr maltekstrakt og bytter ut med 1 kg pilsner / pale ale malt så kan du meske dette og flaket bygg i f.eks. 75 min på 66 - 68 grader (meiner at dette er det korrekte forholdet mellom maltekstrakt og malt, men det kan du kvalitetssjekke i et bryggeprogram, f.eks. beercalc.dk - det er bare bytte ut spraymalt og tillegge malt til du når samme OG). Regner med at du samtidig også kan meske spesialmalten.

Flere har tipsa meg om "brew-in-a-bag", jfr: http://www.basicbrewing.com/index.php?page=january-16-2010-homegrown-organic-corn-pilsner Veit om folk som har kjøpt tøy og lag dette sjøl, eller kjøpt gardiner som tåler kok. Personlig har jeg kjøpt en duk som jeg skal prøve med, men er spent på utnyttelsesgrad og hvordan dette blir ved skylling av mesken.

Tilbake
Topp