Stout på WLP007

Hei
Jeg satte en Stout på WLP007 gjær. Den var no inni hampen hissig så alt skummet over. Det var så høyt trykk at lokket sto i spenn. Nå er stormgjæringen over, men sitter igjen med et lite spørsmål.
Jeg benyttet 2 rør som jeg laget en starter på ca 2 liter av.
Det står på nettsiden til Whitelabs at den har Medium to High flocculation. Bør jeg da benytte noe tørrgjør ved flasking? evt hvor mye :help:

Har et par pakker fermentis safbrew T58 liggende som kanskje kan benyttes....
 
Jeg flaska akkuratt en stout på WLP007.

Når jeg hadde tappa ølen over på et nytt gjæringskar for å blande inn sukkerlake, så tok jeg en desinfisert skje og tok ut litt av gjærkaka. Jeg desinfiserte ett gammelt syltetøy glass som jeg brukte til å røre ut gjæren i litt vann. Når jeg hadde fått bort klumpene, så tilsatte jeg dette tilbake i ølen. 

Det funka fint, og var godt karbonert etter 12 dager! (Litt for godt karbonert til og med, da jeg tror jeg tilsatte et gram for mye sukker per liter...)
 
EinarM skrev:
Jeg flaska akkuratt en stout på WLP007.

Når jeg hadde tappa ølen over på et nytt gjæringskar for å blande inn sukkerlake, så tok jeg en desinfisert skje og tok ut litt av gjærkaka. Jeg desinfiserte ett gammelt syltetøy glass som jeg brukte til å røre ut gjæren i litt vann. Når jeg hadde fått bort klumpene, så tilsatte jeg dette tilbake i ølen. 

Det funka fint, og var godt karbonert etter 12 dager! (Litt for godt karbonert til og med, da jeg tror jeg tilsatte et gram for mye sukker per liter...)

Hei Takk for svar
Hvor mye av gjærkaka brukte du ca?  Jeg regner med å få ut ca 25-26 liter over på flasker  ( på dunken er det ca 28 liter nå)
 
Frank-Andre skrev:
Hvor mye av gjærkaka brukte du ca?  Jeg regner med å få ut ca 25-26 liter over på flasker  ( på dunken er det ca 28 liter nå)

Jeg fikk et tips om å prøve å beregne mengden til 1 mill gjærceller per ml øl.  ( http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10374.msg98024.html#msg98024 )

På 18 liter regna jeg derfor at jeg trengte ca 18 milliarder gjærceller. Jeg brukte MrMalty, og fant ut at jeg trengte ca 10 ml slurry (MrMalty på slurry blir jo litt omtrentlig, siden du må ta gjær konsentrasjonen litt på øyemål). Så etter litt om og men, så tok jeg en stk av den vitenskapelige måleenheten "spiseskje-med-liten-topp"...
 
Jeg har brukt 007 ganske mange ganger og har enda ikke hatt noen problemer med å få ølet karbonert, heller ikke med øl som har stått i over tre uker i primærkaret. Jeg har aldri tilsatt noe ekstra gjær. Jeg bruker stor pumpehevert og når den plasseres i bunnen på dunken vil alltid litt gjær komme med
 
Tilbake
Topp