Studentoppsett

Hei

Jeg er student, og har lyst å få laget meg et ølbryggeoppsett, da jeg til nå bare har fått kokt litt og litt vann, og kun fra sett.

Jeg vil da gjøre det billigst mulig, og trenger litt råd og tips, til om det funker, og hva mer jeg trenger.

1. Tenkte å få tak i en kassert varmtvannsbereder til å koke i. Er dette greit?

2. Er denne mulig å bruke som varmekilde? http://www.ebay.com/itm/NEW-FAST-Im...=100011&prg=10240&rk=2&rkt=10&sd=181047793374
Er denne også grei til å holde temp konstant? Eller trenger jeg termostat utenom?

3. Jeg har gjæringskar, og sånn utstyr.

4. Jeg må vel ha en kjøleboks?

5. Kjøling, Er det eneste greie alternativet som er rimelig, en spiralkjøler som dette? http://www.bryggselv.no/products/spiralkjler-15m-x-10mm-rustfri2

6. Må også ha meskepose og sånne ting? Det er de vel behjelpelige med i bryggebutikkene så jeg får med hva jeg trenger? Er vel kanskje også mulig å bruke en sånn vaskepose til bh ol. mener jeg å ha lest en plass?

Hva mer trenger jeg for å være i gang så jeg kan brygge?

Tusen takk for svar.

Hei, jeg ville gåt for en kobber manifoild isteden for pose, koster det samme, jeg kan sende bilde senere i kveld om du vil se

1. Ja dette er er ikke noe problem. Men kan være volumet er noe større enn det du har tenkt deg? De fleste vvb har en diameter på rundt 50cm. Det finnes smale modeller også, men har okke sett mange av disse.

Den store diameteren fører til at vanlige meskeposer ikke passer og at fordamingen under kok blir stor.

2. Jeg bruker noe liknende bare uten termostat til kok. Jeg ville ikke brukt min eller den som er i linken til å holde tempen på mesken. Heller isoler godt.

4. Du må ikke ha kjøleboks, det finnes andre løsninger, som kjele med falskbunn. Hvorfor ikke bare gå for en kjele som du kan både meske (med meskepose) og koke i? Kiss-prinsippet osv.

5. Billigere å mekkekjøler selv fra biltemakobber?

Ja, vet det, derfor jeg tenkte meg å prøve å få tak i en med diameter på mellom 30-40cm, selv om dette er vanskelig. Det jeg tenker med en sånn varmer er at jeg kan stå ute å gjøre det til en rimelig pris, om du har noen rimelige andre varmekilder som er bedre setter jeg pris på det? :)
Hva brukes egentlig kjøleboksen til? Som jeg har forstått er det til skylling? Jeg kan eventuelt bruke toppen/bunnen til varmtvannsberederen, det blir jo to deler?

Ja er fullt mulig å lage kjøleren selv, tenkte mest på prinsippet, at det er det mest effektive? :)

Tusen takk for tipsene :)

Synes dette er kjempespennende, og gleder meg veldig til å smake på mjøden som står her å gjærer.

Les litt om biab. Kan være det er noe for deg. Da bruker man samme beholder til mesk og kok. Og slipper å stresse med skylling og slikt.

Du trenger ikke varmeelement til mesken, så lenge meskekaret ditt er bra nok isolert. Og det du linket til fungerer bra til kok. Hvis du skal ha oppvarming av mesken er sirkulering med pumpe via kobberkveil i vannkoker et greit alternativ
alternativ. Dette bør styres av en pid. Da er det plutselig en kompleks innretning.

Ved bruk av kjølebag så mesker man i den og siler av til et seperat kokekar. De fleste har også en seperat beholder til varmt skyllevann.

Mitt tips er å finne den enkleste måten (for deg) å produsere vørteren på og heller bruke energi på å få kontroll over gjæringstemperatur og gjærhelse (lage startere og oksygenere vørteren tilstrekkelig osv)

Da skal jeg lese om biab, og da trenger jeg ikke tenke på kjøleboks med det første. Jeg tenkte å bruke det varmeelementet som hovedvarmekilde, da jeg ikke har noe kokeplate til å ha ute, og så da på dette som et billig alternativ. Hva mener du jeg burde kjøpe da? Eller tenkte du å bare stå på komfyren? For det skal helst være ute.

Krabbekoker på propan er en rimelig løsning. Gryte på ca 40 liter og en propanbrenner på 14 kw gir rask kok. Litt utfordring å holde jevn temp. Mange isolerer med liggeunderlag, soveposer osv for å holde mesketempen vedlike.

Jeg har gjort mange brygg med en kjele på ca 36l og meskepose og et varmeelement tilsvarende det du linker til. Jeg bruker dette til å varme vannet før mesk og til å koke etterpå, men ikke under selve mesken. De gangene jeg vil meske lenge tar jeg litt mindre vann i begynnelsen, og fyller på med kokende vann etter en stund.

Ah, nå forstår jeg. Jeg varmer opp vannet med den, så tar jeg den ut av, og lar den stå bare, for om den er isolert nok så holder tempen seg? Da blir det nok å bestille en sånn. Takker for svar. Da blir det jo et utrolig rimelig oppsett :) Har dere noen tips til lette startoppskrifter? :)

Hei, sender noen bilder som lovet, dette er kjøkken bryggeriet mitt når jeg brygger alene. det er 100% økonomi og gnitenskap bak dette, men det funker! jeg kjøpte noen rester hos rørlegger pusheren, 100spenn, for 1.5m med 15mm rør, og ett T stykke. videre så hadde jeg noen kraner og div liggendes, men dei koster ikke mye på biltemaen, evnt kan du bruke dusjgjennomføringer gjennom dunken. så hadde jeg en vaske maskin som jeg kastet, og der plukkte jeg ut varme elementet som jeg monterte fint inn i en for-dunk fra felleskjøpet (du får lov å plukke litt enten hos gjennvinningstajonen, eller expert, elkjøp osv) jeg bruker pumpe for å resirkulere vørteren, men du kan bare suge litt på slangen og så bruke hevert prinsippet for å resirkulere mesken. tempen holder seg temmlig bra i kjøleboksen. så cluet er, varmer opp vann i labb dunken, slår over i kjøleboksen, mens den mesker, varmer du skylle vatn. når allt er done meska, så suger du over vørteren til labbdunken og starter kok. lite plass og kjempe effektivt!
http://imgur.com/a/qAdLy
hva gjelder biab så gikk min pose i lag med kornet når jeg prøvde det :p

Takker for svar. Mye lurt. Den fordunken, er det den du bruker å koke i? Og hva gav du for den?
Når jeg har tenkt på skylling, og at det må gjøres, så ser jeg nå at jeg har misforstått hva skyllingen er.

Det jeg har tenkt var skylling, er når man tilsetter de siste literne med vann under mesking, og lar meskeposen ligger ca 15min på rundt 72grader. Jeg er litt usikker på denne delen, og det er sikkert et tåpelig spørsmål. Men når det står i en oppskrift "63grader i 60min, og 72grader i 15min" Da er det at man varmer vannet til ønsket temp (her 62grader), så har man oppi meskeposen, og lar dette stå i de gitte 60min. Så tar man ut av meskeposen, lar den dryppe av seg, og setter den til side. Så regner man ut hvor mye vann som forsvinner i prossessen, og enten har dette i en egen kjele, og varmer til de gitte 72grader, og så setter meskeposen oppi der i 15min, og så tilsetter dette vannet til hovedmesken. Eller at man tar ut posen, heller oppi det vannet som man trenger ekstra, og varmer hele mesken til 72grader. Har jeg forstått det riktig da? For da trenger jeg ikke noe kjøleboks, og dette er jo et ganske enkelt og greit system.

Merker jeg forstod ganske mye mer når jeg tok meg litt tid til å lese i ølbrygging fra hånd til munn :p Og når ivrer jeg bare etter å komme i gang.

BIAB er tingen når en vil brygge all grain på budsjett. Ebay og Amazon har store kjeler til gunstig pris, og komfyren rekker langt. For litt ekstra futt kan du montere et varmeelement eller bruke en dyppvarmer (immersion heater) eller grilltenner.

Kjøling kan foregå i isbad eller lignende hvis du ikke har råd til en vørtkjøler i samme slengen.

Deluze

Ja, leste nettopp der og :) Tusen takk. 200kr var jo billig. Og det var den du kokte og brygga i? Ikke bare til skylling? Hvor mange liter er den på? :)

Fordunken er vel gått ut av produksjon?

Jeg kjøpte nylig en 50l dunk i hvit plast med gaffel og kniv stempel under for 279 på en byggvareforetning (mureravdelingen). Disse finnes vist også på nopla.no

Det er mye erfaringer her på forumet som sier at fordunkene er topp til både mesk, kok og varmtvann. Anbefaler episodene om homebrew toxicology fra basic brewing radio (podcast) hvis du vil vite mer om hva som er trygt eller ikke.

Toksikologen sier at det som er matvaregodkjent kan kokes i.

Når det er sagt så er ufarget plast (hvit) å foretrekke. Den dunken jeg nevnte er merket som næringsmiddelgodkjent, det tror jeg ikke labb er, dessuten er den litt tykkere i godset.

Takk for svar. :) da blir det å rundt å kikke etter plastdunk i dag:) skal også sjekke ut podcastene.

Når det gjelder å finne varmeelement hos Elkjøp ol. Hva ser jeg etter da?:)

Tilbake
Topp