Studietur til Belgia

AKS

 
Hofreistæ microbryggeri med venner, skal på "studietur" til Belgia i Desember.
Vi skal ha basecamp i Gent. Noen som har noen har vert eller lest noe som er verd å få med seg i Gent, Brugge eller Brussel (Bryggeri, puber osv.)
Alle tips mottas med den største takk.

Mvh
Atle
 
Ikke noe som er verdt å drikke i Belgia... Eller hvordan var nå dette :)

I Brussel er det nesten obligatorisk med et besøk på Cantillon. Det er en unik kombinasjon av levende bryggeri og museum, som lager noen av verdens beste sure øl.

Delirium café er etter min mening en skuffelse, men de fleste vil uansett innom en tur. Derimot er det all mulig grunn til å ta turen til Moeder Lambic.

I alle de klassiske ølbyene synes jeg Ratebeer og BeerAdvocate fungerer bra som guide. Leser du litt mer enn poengsummene på de beste stedene finner du som regel de stedene som passer deg.

Det viktigste med Belgia er imidlertid å ikke komme uforberedt på ølkulturen der. De lager noen av verdens beste øl, men mye av det er veldig annerledes. Dere bør ha smakt dere gjennom en del sure øl og andre belgiske varianter på forhånd, for å få maksimalt ut av en slik tur.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
Hvis du skal til Gent så ligger det en dødsbra ølbutikk der som heter Hopduvel, du finner den på ratebeer.com. De har et gammelt lagerrom med masse belgiske og utenlandske mikrobryggeriøl. Kasse med Pannepot, ja takk :)

Var en snartur innom Gent på interrailturen i sommer, visste sånn ca. hvor den lå etter jeg hadde sommerjobb i Belgia i fjor. Viste seg at vi kom 5 min før butikken stengte, men pga noen tyskere som hadde kjørt dit for å fylle bilen sin med trappist og andre belgiske øl rakk vi å raske med oss noen flasker :)

I Brussel anbefaler jeg Delices et Caprices, i enden av samme gate som Delirium. Det er en liten butikk/cafe hvor man kan drikke litt øl og kjøpe med seg etterpå. Ikke så stort generelt utvalg, men eieren Pierre er kjempetrivelig, og litt av en ekspert på surøl, som han har en del av. 
 
Anbefaler en tur innom bryggeriet De Halve Maan i Brugge. Var innom der på omvisning for noen år siden - de lager en nyydelig Blonde (Brugse Zot) etter min smak i hvertfall :)
 
Skal du ha en god øl- og matopplevelse, anbefaler jeg restauranten "In 't Spinnekopke" i Brussel. Et glimrende eksempel på Belgias fantastiske cuisine á la biere. Hvis du i tillegg er interessert i art nouveau er kafeer som "Le Cirio" rett ved børsen også verdt et besøk. Meget god mat.
 
For en noe unik smaksopplevelse som man i utgangspunktet ikke skal kunne få noe annet sted kommer man ikke utenom trappistbryggeriet Westvleteren
Er en relativt kjapp tur fra Gent, ut på svarteste bondelandet i Belgia. En helt grei kafe der som selger et av verdens aller mest myteomspunnende og fantastiske brygg

Ellers er jeg ikke helt enig betrakningene rundt Delirium. Selve Delirium Tremens / Nocturnal kan styres unna, men en fantastisk mulighet til å smake spesifikke øl (over 2000 tilgjengelig)
 
Antwerpen er jo ikke lange turen unna Gent. Kulminator er et sted man bare må besøke om man har muligheten. De har et enormt utvalg av årgangsøl og eieren er et kapittel for seg selv.
 
madsun skrev:
Ellers er jeg ikke helt enig betrakningene rundt Delirium. Selve Delirium Tremens / Nocturnal kan styres unna, men en fantastisk mulighet til å smake spesifikke øl (over 2000 tilgjengelig)

Men ettersom ingen klarer å smake 2000 øl (det skal forsåvidt godt gjøres å ikke treffe på noe som mangler i lista, men ingen klarer å smake 1500 heller), så synes jeg det er bedre å finne et sted med «bare» 200 øl og god stemning.
 
Det er noen år siden jeg var i Brugge, men jeg husker "Het Brugs Beertje" som et familjedrevet sted med masse stemning, og "bare" 300 øl.
 
Storli1 skrev:
søskenbarnet til humla?

:jaha: ?

EDIT

Om jeg ikke tar helt feil mener du kanskje gruit eller gruut? Da trenger du ikke akurat å ta en tur fra Gent til Nederland fordi det finnes jo i Gent sentrum: Stadsbrouwerij Gruut (http://www.gruut.be/En_Beginpagina.aspx)

City brewery Gruut is located in the very heart of Ghent, Belgium.
Our brewery combines the brewing of beer with as well very recent as ancient techniques.
The beer is unique and especially healthy because of the use of special spices (gruit) instead of hop.
Right now Gruut exports to the USA, but as people look more and more to their health this kind of beer could become very wide spreaded in the world.

Anbefaler dere å besøke Trappistenklosteret Westmalle http://www.trappistwestmalle.be/en/page/tripel.aspx bare en 'steinkast' fra Antwerpen.
 
Gent er en kjempefin by. Det er flere veldig fine utesteder med levende musikk i byen men jeg kommer ikke på navn. Jeg bodde på dette vandrehjemmet da jeg var der i 2004. Veldig god standard i forhold til prisen.
- Hostel Gent Hostel De Draecke 
 
Tilbake
Topp