Stygt hull i kjele, hvordan file hullet?

Mats

 
Kjøpte en blichman boilermaker, men butikken jeg kjøpte fra kunne ikke lage hull til Autosparge. siden jeg ikke hadde utstyr til å lage hull selv leverte jeg kjelen på en lokal rørlegger for å få lagd hull. Hentet kjelen idag og det er tydelig at butikken ikke har fulgt tipset jeg har lest her i forumet om og bruke olje og lav fart. Det er blitt en markant skarp kant på innsiden av kjelen og en del misfarging. Er det noen som har noen gode tips for hvordan slipe bort en slik kant?
 
Med fil som du foreslår, fram og tilbake flere ganger helt til hullet blir pent igjen :)  Eventuelt om du har en Dremel så fikser du det på notime!
 
Det finnes ikke det problem i verden som er så stort at en mann med Dremel ikke kan gjøre det større (gammelt jungelord)  :klovn:
 
Mats skrev:
Kjøpte en blichman boilermaker, men butikken jeg kjøpte fra kunne ikke lage hull til Autosparge. siden jeg ikke hadde utstyr til å lage hull selv leverte jeg kjelen på en lokal rørlegger for å få lagd hull. Hentet kjelen idag og det er tydelig at butikken ikke har fulgt tipset jeg har lest her i forumet om og bruke olje og lav fart. Det er blitt en markant skarp kant på innsiden av kjelen og en del misfarging. Er det noen som har noen gode tips for hvordan slipe bort en slik kant?
Eventuelt, hvis de tok betalt for jobben, og er rørleggere. Reis ned til dem og forklar dem hva de har gjort for noe... og legg til. fiks det, dyr kjele, og deres problem :)
 
Prøve å slipe hullet, tror den kanten på innsiden ville ødelegge pakningen. Slutter sikkert fort å irritere seg over misfarging. (fikk ikke helt vist farge på misfarving, men spesielt den på utsiden er godt synlig)
 

Vedlegg

  • hull_innsiden.jpg
    hull_innsiden.jpg
    76 KB · Sett: 576
  • hull_utsiden.jpg
    hull_utsiden.jpg
    86,2 KB · Sett: 568
Jeg hadde nok bedt "fagfolka" om å utbedre hullet før jeg hadde utbedret deres... Hadde det skjedd med min kjele så...  >:D
Ble forbanna av se på bildene...
 
Chrissor skrev:
Jeg hadde nok bedt "fagfolka" om å utbedre hullet før jeg hadde utbedret deres... Hadde det skjedd med min kjele så...  >:D
Ble forbanna av se på bildene...
Det hullet kan ikke være laget av fagfolk. Tviler på at noen hobbysnekker med dårlig utstyr hadde gjort så elendig jobb. jeg hadde forlangt ny kjele, eller en solid kompensasjon. har de laget de ripene også? utrolig! Jeg har ikke kvalitetsutstyr til hulltaging, men får likevell hull uten missfarging eller slike kanter. riper burde ihvertfall ikke oppstå.
 
Jada har lagd ripene også, men du har rett i at det ikke er lagd av fagfolk. Når jeg leverte kjelen var det ingen rørleggere inne, men en som satt på kontoret tok imot kjelen og sa han skulle få en av rørleggerne til å se på det når de var inne. Når jeg hentet kjelen idag var ikke han som hadde tatt imot kjelen inne, men en rørlegger var der og sa han hadde som tok imot kjelen hadde lagd hullet.

Jeg har ikke betalt noe for hullet men er ikke skrekkelig imponert, skal stikke innom imorgen og høre hva han tenker om saken
 
Fikk ikke tak i han igår men idag fikk jeg tak i han som lagde hullet, han sa at de ikke var villig til å erstatte kjelen men kunne ta den inn igjen og polere den.

Jeg lurer på om dette vil gjøre kjelen god som ny? Eller om ripene og misfargingen/endringen i metallet vil føre til større sjanse for oksidering/rust? Regner med at det er noen her som kan mye om hva som skjer med rustfritt når man mishandler det.

Prøvde å lese litt om det på nettet og kom blant annet over dette:

"4.2 Interkrystallinsk korrosjon - karbiddannelse
Oppvarming av austenittisk rustfritt stål til mellom 450 - 9000C kan føre til utfelling av
kromkarbider på korngrensene. Krom bundet til karbon på denne måten deltar ikke i
korrosjonsbeskyttelsen, og når legeringen senere utsettes for en korrosiv væske opptrer
korrosjon langs korngrensene i metallet."

Er dette noe jeg burde være bekymret over, ser ut til at det har vært veldig varmt når han borret, har også hørt at rustfritt kan ruste (spesielt) i riper


Er også litt betenkt med hensyn til å slippe han løs på kjelen en gang til, i samtalen vi hadde idag syntes han det var rart at jeg klagde og hadde liten forståelse for at jeg syntes det var gjort dårlig arbeid. Er det f.eks noen type polerpasta som man ikke skal bruke til utstyr som brukes til næringsmiddelproduksjon?


På forhånd takk for svar
 
Saltsyre kan brukes til å fjerne missfargingen. dette er rimelig røff behandling av rustfritt, og stålet vil etterpå være rustfritt igjen. riper kan nok poleres bort også, men stålet blir da selvfølgelig tynnere. minimalt, men likevell. jeg ville nok forlangt at noen med erfaring hadde gjort jobben, og ville personlig ikke hatt noe med denne karen å gjøre. kjelen er nok mulig å redde, men tviler på at det er rette mannen til jobben. :)
Lykke til, og forlang at dettte gjøres gratis, eller i det minste til sterkt redusert pris...
Prøv ikke saltsyre selv, med mindre du har vært borti stoffet før. det er ikke sunt, og lukter fra øyer til lillehammer :)
 
Han hadde liten forståelse for at du klagde, ja. Jeg kan forsikre deg om at denne jobben er meget slett utført og at du har all grunn til å klage. Polering vil likevel gjøre jobben og gryten blir helt grei. Om han bør få slippe til med poleringen er et helt annet spørsmål, du kan jo rissikere at han polerer hullet dobbelt så stort...
 
Fossdal skrev:
Han hadde liten forståelse for at du klagde, ja. Jeg kan forsikre deg om at denne jobben er meget slett utført og at du har all grunn til å klage. Polering vil likevel gjøre jobben og gryten blir helt grei. Om han bør få slippe til med poleringen er et helt annet spørsmål, du kan jo rissikere at han polerer hullet dobbelt så stort...
Det kan se ut som hullet er skjært med plasma, derav anløpingsfargeen og slagget på innsiden. Dvs grei framgangsmåte i industrisammenheng, men tar seg ikke så godt ut på prydgjenstander:)
Sliping av slagg/grader, og polering gjør den god som ny, men vedkommende bør da ha utstyr til å polere like bra som resten av kjelen.
Det er en viss sannsynlighet for at en industriørlegger i stedet vil smøre den inn med beisemiddel (en blanding av salpetersyre, fosforsyre, fluorsyre). Dette vil gjøre overflaten matt.
 
Hullet er nok skjært med hullsag i alt for høg fart. Hullsag funker toppers det, sålenge ein passer på farten og bruker litt borrepasta. Finishen tar eg altid med sandpapir rondel og poleringsrondell på en liten vinkelsliper.
 
Tilbake
Topp