Lage hull i kjele av rustfritt stål

Hei,

Jeg har en kjele jeg har prøvd å lage hull i til varmeelement, trenger da en diameter på 32,5mm.
Prøvde å borre et hull først, men etter å ha borret noen minutter var det såvidt et merke å se i kjelen. Dette er (selvsagt) Biltema-bor, så jeg har skjønt at dette ikke duger.

Noen som har tips til hvordan jeg kan få hull i denne forbaskede kjelen? Forslag til bor som kan gjøre jobben, så billig som mulig?

Og om noen bor på sør-østlandet og har lyst til å lage hull for meg mot betaling så si GJERNE i fra :)


Takker for alle innspill.
 
Slip boren du bruker. Noe må være galt med den hvis den ikke kan lage hull i en alukjele.
Forutsetter det er ikke er bor beregnet på tre da :)
Link?
 
Regnet med det ville komme en korreksjon på kjelematerialet:)
Søk så finner du hva andre har brukt/gjort.
Selv hadde jeg brukt hullsag for det har jeg.
Andre (og kanskje vel så gode løsninger) kan være f eks platebor, trappebor eller slikt "hulltakingsverktøy".
Husker ikke hva det kalles.
 
Hehe, da regnet du riktig:) Jeg har kjøpt inn trappeborr, men kom aldri så langt som å prøve da jeg ikke engang fikk et bittelite hull i kjelen. Jeg får kjøpe et nytt borr og se om det gjør susen.
 
Vanlig HSS bor brukt på rustfritt er kankje ikke optimalt men går hvis de ikke er for sløve.
Bruk korrekt fart (ikke for høy) og gjerne en bor/skjæreveske. Bruker du drill så er det greit med mothold inne i kjelen (2"x2"?) samt at den ligger stødig under boringen.
Må du kjøpe ny (for)bor til trappeboren hadde jeg gått i en maskinforretning og spurt etter bor for rustfritt materiale.
Mener de er annerledes slipt enn vanlig HSS bor.
 
Ok takker for tips folkens. Bestilte noen av de ebay borene Aasbrygg (20mm, 32mm, 35mm). Så jeg har litt alternativer, de dukker jo ikke opp i posten før om noen måneder i kjent ebay-stil ;)
 
Mantraet jeg har fått banket inn er at rystfritt og syrefast Ikke leder varme. Mao, alt overføres til skæret på verktøyet. Lav hastighet, rikelig med smøring og tilstrekkelig med trykk. Og selvfølgelig nyslipte bor. Og det finnes bor for rustfritt. Nede på siden her. http://nettbutikk.wuerth.no/boring-.../staalbor-trinnbor-og-hullfres/spiralbor-hsco

Er det bare jeg som er blind, eller står det ikke priser noen steder der? De har butikk her jeg bor, men greit å vite prisen før jeg bestiller...
 
Nettbutikken er for bedriftskunder og du må logge inn. Vet dessverre ikke prisen. Hvis det bare er ett hull er det sikker rimeligere å kjøpe et par "jula/biltema" bor.
 
Ikke bare greit men helt nødvendig vil jeg si.
Mener at slike bor er forholdsvis dyre og at dette firmaet ikke er blant de rimeligste.
 
Ok takker for tips folkens. Bestilte noen av de ebay borene Aasbrygg (20mm, 32mm, 35mm). Så jeg har litt alternativer, de dukker jo ikke opp i posten før om noen måneder i kjent ebay-stil ;)
Kan vel ta så lang tid ja, men jeg fikk min etter 11 dager
 
Sekunderer Borander her, hullpunch is da shit. Finner alle dimensjoner på eBay (ligger på ca en hundrelapp for 22mm, så øker prisene med dimensjonen).
 
Greier hullpunchen veggen i et RF bryggerifat? Eller blir det for tykt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt usikker, men ville tippet et par mm. Tar sykt lang tid med stikksag og stregbor, så skulle gjerne funnet en bedre løsning...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp