Styreskapet begynner å ta form. Trenger innspill.

Dette er virkelig et interessant prosjekt. Skapet så veldig proft ut :) men jeg ser stadig ting på forumet som får rygghårene på en gammel elektriker til å reise seg. Men jeg skal ikke mase om hva folk bedriver i egne hjem :)
Men Enda en ting du må passe på er dimensjonene på kabler og ledninger, det er en del ampere i omløp her.
 
Så hvis jeg monterer kontaktorer på de fire kursene til elementene, samt 4 stk
Art nr:440006 på biltema.

Inne i skapet, og kobler dette opp. Er alle hæppy da, eller der det ENDA MER som skal til? :D
 
Dette blir nok bra. Ja, du har vel allerede kjøpt automatsikringene, men man får automatsikringer med innebygd jordfeilbryter, disse er vel omtrent standard i nye hus. Nå vet jeg ikke hvordan du forsyner bryggeriet med strøm, men dersom du har en felles forsyning inn på skapet (i så tilfelle håper jeg du har større dimensjon enn 2,5mm inn til skapet), og det forgrenes videre til elementene derfra, så kan du jo bruke en jordfeilbryter for alt sammen, rett på "inntaket" i skapet, da sparer man noen kroner. Ulempen er kanskje at dersom du får en jordfeil et sted, så kuttes strømmen til hele greia. Med separate jordfeilbrytere så ser man med en gang hvor jordfeilen er.

Men dersom du har jordfeilbryter i huset ditt fra før, så ser jeg ikke vitsen med å ha jordfeilbryter i bryggeriet i tillegg. Har du planer om å ta med deg bryggeriet rundt-omkring så ville jeg kanskje hatt det uansett.
 
Har et 63a proskap med automatsikringer og 5 fordelte16a kurser til kontrollskapet. Ingen jordfeilbryter der. Får altså inn 5 separate kurser til skapet.
 
Som mcshane skriver: har du jordfeilbryter fra før så kan du ignorere Art nr:440006 på biltema. Dersom ikke så er disse en god ide (og uansett er kontaktorene en god ide). Skapet ditt ser veldig bra ut og med litt jordfeilbrytere og kontaktorer så blir det en trygg og god bryggedag :) Håper du legger ut erfaringer etter hvert, spennende prosjekt.
 
Tilbake
Topp