RIMS vs. HERMS

Da prøver jeg... :) det står også at de tåler 110 grader, så da bør det gå. Det kommer jo uansett ikke i kontakt med vørter.
 
protto skrev:
I ein T på vørter ut frå varmevekslaren. Det er ingen annan fornuftig plassering bortsett frå at den kunne vore flytta til innløpet på vørter-retur på mesketanken. Men det er mindre enn ein halv meter silikonslange mellom der så der tapar eg ikkje nevneverdig mykje varme.
Den kan sjåast her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78815.html#msg78815
Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.
Som sagt er dette kun teoretisk, da man har minimalt eller intet varmetap etter hermscoilen, men skal man først spikke flis :)
 
Men er det ikke temperaturen på malten og ikke vørteren som kan ekstrahere uønskede bistoffer?
Jeg bare spør for å lære, jeg har bare en teori om det...  Min plan var å ha temp sensoren så nærme mesketanken som mulig.
 
Mr.Baggins skrev:
Men er det ikke temperaturen på malten og ikke vørteren som kan ekstrahere uønskede bistoffer?
Jeg bare spør for å lære, jeg har bare en teori om det...  Min plan var å ha temp sensoren så nærme mesketanken som mulig.
Jo, men enzymene som bryter opp maltosen er i vørteren også, og vil denatueres ved forskjellige temperaturer.
Ved for høy temperatur vil man få dårligere utgjæringsgrad.
Som sagt, tvilsomt, og kun teoretisk problemstilling i dette tilfellet....
 
Ah... Nå er jeg med. Man lærer ikke uten å spørre  :ilike:

Men vil det da si at temperaturen i mesken ikke er så viktig, så lenge vørteren nær varmekilden er rett? Men siden det sirkulerer hele tiden i et HERMS oppsett, så blir vel temperaturen tilnærmet lik uansett.

Må visst ha det inn med skje i dag :)
 
Det ideelle hadde vel vore at utløpet fra varmevekslaren var direkte inn på toppen av mesken utan slange, men i praksis trur eg ein halvmeter silikonslange ikkje gir målbart temperaturfall så lenge det er bevegelse i vørteren.

Er mesketanken greit isolert vil malten få samme temperatur som vørteren ved utløpet av HERMSen. Denne metoden trur eg er veldig skånsom for ensymaktiviteten. Ser for meg i eit RIMS-røyr vil deler av vørteren som er i kontakt med varmeelementet få ein høgare temperatur og vørter som passerar gjennom røyret utan å vere veldig nærme ha lågare temperatur, for så å blande seg på veg ut av RIMSen. Om det fakisk er eit problem er vel ein annan sak.
 
magne1972 skrev:
Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.
Som sagt er dette kun teoretisk, da man har minimalt eller intet varmetap etter hermscoilen, men skal man først spikke flis :)

Dette er en variant av "dersom temperaturen ikke stemmer, flytt temperatursensoren". Mesketemperatur er viktig, men ikke viktig.
 
gustavf skrev:
magne1972 skrev:
Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.
Som sagt er dette kun teoretisk, da man har minimalt eller intet varmetap etter hermscoilen, men skal man først spikke flis :)

Dette er en variant av "dersom temperaturen ikke stemmer, flytt temperatursensoren". Mesketemperatur er viktig, men ikke viktig.
Jeg er helt enig, og som sagt flisespikking. :)
Men teoretisk tenkte jeg det var mest riktig.
Plasseringen er også mest praktisk, da føler og varme-element da sitter i samme delen, og sparer kabelstrekking :)
Man kan selvfølgelig også kompensere med innstillinger av temperatur. (jeg har ikke kalibrert min annet enn at alle givere viser likt)
 
Omdanning skjer i hele mesken og det er slik sett der enzymene er i kontakt med stivelse du ønsker å måle temperaturen. Du trenger altså en temoperaturprobe per maltkorn og en modell i matlab for å kontrollere rett sukkerprofil. Burde være rimelig greit å gjennomføre, og ikke være så mye mer omfattende enn en gjennomsnittlig måneferd.

Det du ønsker er så lik temperatur i hele mesken som mulig og et oppsett som gir deg forutsigbarhet og repeterbarhet. Dersom du har et meskeoppsett med varierende temperatur i mesken, finnes det ikke noe sted som er mer riktig enn et annet å måle.
 
protto skrev:
Dokostholdar, ståltermos, rustfritt røyr (ebay) med lokk i begge endar, mange valg. Så lite volum som mogeleg. Tenk på kor liten røyrspiral du klarer å lage/få tak i og så sjå kva du kan putte den i. 5 m 8mm røyr av kopar eller tynnvegga rustfritt er nok, lenger enn det er kanskje ikkje vits men har ikkje eksakt tall på det. Tjukkare røyr tek meir plass sjølvsagt.
I termosen min har eg 4,5m 8mm koparrøyr og 2kw. Ca 2l eller litt mindre vatn.

Nå har jeg lett verden rundt etter en beholder som kan funke som HERMS. På grunn av varmeelementet jeg skal bruke (ca 20 cm høyt) og rørene jeg skal bruke (1/2" rustfri tynnvegga) leter jeg etter en rund beholder med diameter ca 15-16 cm og høyde minst 22cm. Jeg trodde jeg hadde funnet blink ta jeg fant en aspargeskjele på tilbud, men den var selvsagt 1 - EN - centimeter for lav.

Noen tips?

Bill mrk: Kan ikke sveise. (og rustfrie stålrør på 6" er svindyre, selv om jeg skulle finne noen som kunne ha sveisa igjen bånn for meg).
 
Altså, hvis noen veit om hvor jeg kan få tak i en 25-30 cm bit av 15-16 cm diameter rustfrie stålrør til en billig penge, slår jeg gjerne til på det. I såfall tror jeg nemlig jeg skal greie å skaffe noen som kan sveise igjen bånn for meg...
 
Førstte linken virkar ikkje skikkeleg. Kopier URL til adressefeltet så ordnar det seg.

Ev. http://www.ebay.co.uk/itm/321114984674?redirect=mobile
 
Noen som har bilder av sin kompakt-HERMS løsning? Jeg trenger inspirasjon. Har allerede bestilt 25 fot tubing med 1/2" OD til vanlig HERMS-HLT, men det blir nok en kompaktversjon når jeg har fått tenkt meg om.
 
For utan min eigen, magne og andre her på forumet sine er det ganske populert i australia. Gå til aussiehomebrewer.com og søk. Ligg ein god del trådar der med bilder. Til og med ein som produserar coil til føremålet. Eg som trudde dette var "min" oppfinnelse :)
 
Vel, nå har det blitt tenkt enda mer og vi vurderer nå å ha bypass på HERMS coilen, styrt av automatventil. Tanken er da å holde skylletemp eller høyere i HLT, og la ventilen styre sirkulasjon eller oppvarming. Et enda enklere alternativ må jo være å la controlleren styre pumpa. Da vil vi muligens støte på problemer med å måle korrekt temp i MLT når sirkulasjonen er av?

Hvis man velger å ha veldig høy temp i HLT kan denne kjøles ved å tilsette kaldt vann.

Må vel kanskje opprette en helt egen tråd om dette bryggeriet på sikt :)
 
Tilbake
Topp