Da prøver jeg... det står også at de tåler 110 grader, så da bør det gå. Det kommer jo uansett ikke i kontakt med vørter.
Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.protto skrev:I ein T på vørter ut frå varmevekslaren. Det er ingen annan fornuftig plassering bortsett frå at den kunne vore flytta til innløpet på vørter-retur på mesketanken. Men det er mindre enn ein halv meter silikonslange mellom der så der tapar eg ikkje nevneverdig mykje varme.
Den kan sjåast her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3308.msg78815.html#msg78815
Jo, men enzymene som bryter opp maltosen er i vørteren også, og vil denatueres ved forskjellige temperaturer.Mr.Baggins skrev:Men er det ikke temperaturen på malten og ikke vørteren som kan ekstrahere uønskede bistoffer?
Jeg bare spør for å lære, jeg har bare en teori om det... Min plan var å ha temp sensoren så nærme mesketanken som mulig.
magne1972 skrev:Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.
Som sagt er dette kun teoretisk, da man har minimalt eller intet varmetap etter hermscoilen, men skal man først spikke flis
Jeg er helt enig, og som sagt flisespikking.gustavf skrev:magne1972 skrev:Jeg har også min føler i utløpet av hermscoilen. Jeg regner også det som mer korrekt enn lengere etterpå. Hvis du da har temperaturfall etter hermscoilen vil temperaturen i selve hermsen bli høyere, og danatuering av enzymer kan skje.
Som sagt er dette kun teoretisk, da man har minimalt eller intet varmetap etter hermscoilen, men skal man først spikke flis
Dette er en variant av "dersom temperaturen ikke stemmer, flytt temperatursensoren". Mesketemperatur er viktig, men ikke så viktig.
protto skrev:Dokostholdar, ståltermos, rustfritt røyr (ebay) med lokk i begge endar, mange valg. Så lite volum som mogeleg. Tenk på kor liten røyrspiral du klarer å lage/få tak i og så sjå kva du kan putte den i. 5 m 8mm røyr av kopar eller tynnvegga rustfritt er nok, lenger enn det er kanskje ikkje vits men har ikkje eksakt tall på det. Tjukkare røyr tek meir plass sjølvsagt.
I termosen min har eg 4,5m 8mm koparrøyr og 2kw. Ca 2l eller litt mindre vatn.