Styreskapet begynner å ta form. Trenger innspill.

Ahhh veldig pent! Muligheter for å sjekke ut/tegninger?  Kan tenke meg noe lignende i bryggerhuset etterhvert.
 
Tegninger? Mener du sånne som det er lurt å gjøre på forhånd, slik at man slipper å gjøre dumme uopprettelige feil og sånn?
Nei det har jeg ikke. ;D

Men når skapet er ferdig kan du få låne det med hjem, så kan du kopiere det du liker og forbedre det du ikke liker.

Iom at skapet er litt horete skal jeg vurdere om du også kan få sove med det, for en ørliten kompensasjon selvfølgelig.
 
Spennende prosjekt! Trenger man elektrikerskills for å lage noe slikt, eller klarer man (og ikke minst har man lov) til å lage det uten faglig bakgrunn?
 
Hei,

Hvor kjøpte du lysene samt vende bryterne?

Regner med at du bruker en PT100. Er disse plugget til PID direkte eller via en kobling i skap veggen?

Takk
 
Bård skrev:
Ja men det var veldig små kroner faktirk. Ca 20 kroner spart på hann-pluggene, og hun-pluggene ser ut til å bli billigere her på berget faktisk..

Elfa har for tiden gratis frakt hvis du bestiller for mer enn 500,- :)

- Dan Ove
 
bjoerneli skrev:
Hei,

Hvor kjøpte du lysene samt vende bryterne?

Regner med at du bruker en PT100. Er disse plugget til PID direkte eller via en kobling i skap veggen?

Takk

Brytere

Tror jeg fant en 10pakk, som ble litt billigere

Jeg tror jeg kjøpte alle Lysene fra DX

PT100 er plugget i bunnen av skapet ved hjelp av standard XLR mikrofonkontakter


Alt er inspirert av The electric brewery. De linker til alle delene på siden sin.
 
Simen J skrev:
Spennende prosjekt! Trenger man elektrikerskills for å lage noe slikt, eller klarer man (og ikke minst har man lov) til å lage det uten faglig bakgrunn?

Med god hjelp fra forumet skal de aller fleste greie dette. Om det er lov? Det har jeg ikke tenkt å spørre noen om..  ;D
 
Bård skrev:
Simen J skrev:
Spennende prosjekt! Trenger man elektrikerskills for å lage noe slikt, eller klarer man (og ikke minst har man lov) til å lage det uten faglig bakgrunn?

Med god hjelp fra forumet skal de aller fleste greie dette. Om det er lov? Det har jeg ikke tenkt å spørre noen om..  ;D

Dette styreskapet ser jo proft ut. Noen risikoer er det jo med kombinasjonen hjemmekoblet elektronikk, vann og ivrig bryggmester.
Jeg har sett bilder av opplegg her inne der jeg nok ikke ville gått i dusjen samtidig som mesking pågår:)
Jordfeilbryter kan nok være en fordel.... Det har reddet meg en gang slangen på sirkpumpa hoppet av og druknet ledningene på gulvet.
 
Fint styreskap!  :) Er helt fersk i gamet og søker etter gode løsninger til mitt hjemmebrygganlegg. Holder på å lage meg kjeler av vvs-tanker, og skal til å lage styreskap straks.

Kan jeg spørre hvilke pid´er og timer du bruker? Bruker du power in rele med coil, slik som "the electric brewery", og coiler til varmeelementene + ssr relè?
http://www.ebay.com/itm/NEW-30A-DPD...69?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5ad9d12e9d
Evt. hvor har du fått tak i dette? Vet du om relè med coil i det hele tatt er nødvendig? Ser ikke poenget, men nå jeg heller ikke utdanna elektriker...
 

Vedlegg

  • power240V.jpg
    power240V.jpg
    220,6 KB · Sett: 810
Nei jeg skjønte heller ikke helt poenget med de releene, så de droppet jeg. Pid og timer er såvidt jeg husker av merket "sestos". Fant noen av lampene og andre småting på dx.com. sjekk der først, for det er penger å spare på det.

Nb skapet er enda ikke ferdig, så jeg har ikke tatt det i bruk. Fikk nettopp 3 stk neutrik kontakter for 230v, som skal brukes til elementene. De var såpass billige at jeg kommer til å kjøpe 3 stk til til pumpene. fant dem på ebay.
 
Bergfast skrev:
Hei!
Hvordan går det med styreskapet? Fått starta det opp?
Etter å ha lest meg opp litt ser jeg at det kan være lurt å ha "power in rele"... Ikke uten grunn at en bør bruke det :)

Skapet har nok ikke et prioritert den siste tida, så nei. Takk for tips! Kan du vise til info rundt releet og hvorfor det er nødvendig? Dette er litt utenfor mitt kompetanseområde (stort sett begrenset til øldrikking) :)

@audun: har ikke koblingsskjema liggende tror jeg, men litt googling bør løse det. Si fra hvis du ikke finner noe, så skal jeg se hva jeg kan finne til deg.:)
 
Flott skap. Har lyst å lage noe ala det selv også en dag.

Har du tenket å bruke dette på LABB bryggeriet?

Legg gjerne ut litt flere bilder, både utenfra og inni

Endre
 
Det står greit forklart her: http://www.theelectricbrewery.com/control-panel-part-2?page=7  :jaha:

" ..... generally speaking, high power switching such as this is always controlled remotely in electrical panels where a smaller 'control' switch on the door is used to activate a larger switch (such as a high power relay or a definite purpose contactor) that is permanently installed on the back plate. This is done for ergonomic reasons (smaller switches are easier to operate) and for safety reasons (high power wires are not required to move or bend when the door is opened/closed)."

Jeg har kjøpt en 25A kontaktor hos en lokal elektriker for alt for mange lapper, men jeg ser at Clas Ohlson også selger noe som kanskje kan fungere: http://www.clasohlson.com/no/Motorkontaktor/Pr361476000. A1 og A2 er den du skal koble styrestrømmen til (les strømbryter av/på). Har et koblingsskjema liggende et sted...  Tror jeg skal gå for 80A rele med 220V coil på ebay. Mye billigere! Da kan jeg bruke koblingsskjemaet til the electric brewery. Mye sikrere!  :skitbra:
 
AudunWS skrev:
EspenL skrev:
Jeg kjøpte PID-en min på ebay, litt billigere enn Sestos.
http://www.ebay.com/itm/1PCS-PID-Digital-Temperature-Controller-2M-K-type-thermocouple-25A-SSR-DA-/261110150224?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ccb60b450

Kjøpte pt100 sensor separat for å holde meg under 200kr grensen :)

Litt OT
Jeg har samme type som denne som jeg ikke har montert. Du har ikke tilfeldigvis et koblingskjema som viser hvordan du koblet til?

Er det pt-100 du mener? Jeg benyttet aldri K-sensoren. Har ikke koblingsskjema, men legger ved et bilde.
Sensoren er koblet til nederst til venstre med rød på 3, blå 4 og sort på 5. For at PID-en skal virke med pt100 må du også koble en bro mellom 4 og 5 (den tykke blå ledningen)
 

Vedlegg

  • IMAG0228.jpg
    IMAG0228.jpg
    495,9 KB · Sett: 908
Tilbake
Topp