Bryhni
Norbrygg-medlem
Det fins flere tråder rundt styringssoftware og -hardware, men det virker som om f.eks. Brewpiless ikke har vært diskutert på en stund. Jeg har kjørt Craftbeerpi noen år, og det har fungert greit. Men for meg er det egentlig litt overkill å ha en raspberrypi til temperaturstyring av gjæringskar, så jeg har luktet litt på Brewpiless, som kan kjøres på en ESP8266/ESP32. F.eks. NodeMCU, som koster "ingenting". Ut fra det jeg har sett hittil, kan jeg ikke definere flere gjæringskar samtidig, så jeg må ha flere NodeMCU'er gående parallelt. Det er et problem for meg, for jeg har laget en glykolkjøler som kan styre to kar. Hvis jeg kunne ha dyttet en NodeMCU inn i glykolkjøleren, blir jeg kvitt mye kabling. Har noen oversikt over om det kan komme en utvidelse i Brewpiless for å kjøre flere kar?
Det er sikkert flere muligheter her, f.eks. ved å bruke MQTT, som jeg allerede har på en annen pi som kjører Domoticz. Denne pi'en kunne kanskje også kjøre Brewpi, Fermentrack, Craftbeerpi eller Node Red med distribuerte NodeMCU på MQTT.
Jeg har minst en funksjon til som jeg vil behøve, nemlig en PID-regulator for en kraftig heater (9 kW) som skal styres med SSR og bla. gi meg skyllevann. Jeg ser for meg at dette ikke vil fungere via MQTT. Det kan være en helt standalone greie, forsåvidt.
Hva tenker folket?
Det er sikkert flere muligheter her, f.eks. ved å bruke MQTT, som jeg allerede har på en annen pi som kjører Domoticz. Denne pi'en kunne kanskje også kjøre Brewpi, Fermentrack, Craftbeerpi eller Node Red med distribuerte NodeMCU på MQTT.
Jeg har minst en funksjon til som jeg vil behøve, nemlig en PID-regulator for en kraftig heater (9 kW) som skal styres med SSR og bla. gi meg skyllevann. Jeg ser for meg at dette ikke vil fungere via MQTT. Det kan være en helt standalone greie, forsåvidt.
Hva tenker folket?