Bryhni

Norbrygg-medlem
Det fins flere tråder rundt styringssoftware og -hardware, men det virker som om f.eks. Brewpiless ikke har vært diskutert på en stund. Jeg har kjørt Craftbeerpi noen år, og det har fungert greit. Men for meg er det egentlig litt overkill å ha en raspberrypi til temperaturstyring av gjæringskar, så jeg har luktet litt på Brewpiless, som kan kjøres på en ESP8266/ESP32. F.eks. NodeMCU, som koster "ingenting". Ut fra det jeg har sett hittil, kan jeg ikke definere flere gjæringskar samtidig, så jeg må ha flere NodeMCU'er gående parallelt. Det er et problem for meg, for jeg har laget en glykolkjøler som kan styre to kar. Hvis jeg kunne ha dyttet en NodeMCU inn i glykolkjøleren, blir jeg kvitt mye kabling. Har noen oversikt over om det kan komme en utvidelse i Brewpiless for å kjøre flere kar?
Det er sikkert flere muligheter her, f.eks. ved å bruke MQTT, som jeg allerede har på en annen pi som kjører Domoticz. Denne pi'en kunne kanskje også kjøre Brewpi, Fermentrack, Craftbeerpi eller Node Red med distribuerte NodeMCU på MQTT.
Jeg har minst en funksjon til som jeg vil behøve, nemlig en PID-regulator for en kraftig heater (9 kW) som skal styres med SSR og bla. gi meg skyllevann. Jeg ser for meg at dette ikke vil fungere via MQTT. Det kan være en helt standalone greie, forsåvidt.
Hva tenker folket?
 
Oppdatering: BrewCode-personen på FB som er ansvarlig for Brewpiless bekrefter at det IKKE er planlagt noen mulighet for å ha flere gjæringskar.
Da ligger det kanskje an til fortsatt craftbeerpi, og jeg må kable opp alt rælet på nytt etter ombygging. Et alternativ kunne være å sette en NodeMCU med ESP Easy i glykolkjøleren. Da slipper jeg også kabler for å linke relestyring og onewire. ESP Easy kan høste temperaturmålinger (DS18B20) og aktivere releer via MQTT. Men jeg er litt usikker på fremgangsmåten. For å kjøre Domoticz og ESP Easy, endte jeg opp med å skrive http-kommandoer til ip-adressen hvor ESP Easy er installert. MQTT fikk jeg ikke til her. Hvis noen har tips, tar jeg gjerne imot.
 
Jeg hadde en periode en NodeMCU festet til en PT100-sensor på bryggkjelen som sendte MQTT-data til CraftbeerPi. Det fungerte ok, men ikke 100%. Det skal sies at det var litt tvilsom wifi-dekning i bryggeriet og det kan være årsaken. Men jeg gikk over til kabel på sensoren, før jeg ble lei av hele CraftbeerPi og gikk over til en mer low-tech løsning.

Når det gjelder gjæring bruker jeg en NodeMCU og har laget en app i Blynk for styring. Jeg bruker den kun til ett gjæringsskap, men det skulle ikke være noe problem å utvide til flere. Men selv med bare en NodeMCU blir det en del ledninger, både til sensorer og reléer. Det beste er kanskje tross alt en på hver enhet, men samle data og styring i en app.

Screenshot_20200410-111142_Blynk.jpg
 
Den så jo elegant ut! Men det blir jo dyrt hvis man skal shoppe elementer hos Blynk for å sette opp to kar. Jeg installerte appen og satte opp et prosjekt. Kom ikke langt før jeg ble bedt om penger, nei. Jeg har 5-6 temperatursensorer og 6 releer, og behøver litt mer logikk for å samkjøre de tok karene. Hva gjelder kabling, så er det såpass mye yalla inni den glykolkjøleren som en gang har vært en drikkevannsfontene, at noe mer spiller ingen rolle. Her er innsiden, innenfor kapsling og isolasjon:
6uK5afu--57EmRo42ELu-nTMuQErOFTLmTCvFuTNlxYWP-JWBaJJQyx0UeRdlxG45fbdIAjvmNE4bPPHLRtd8f1pxgNingfOzON4X8WxaqUlMnKVPU1F7cTCFjfSijw12z3PTOyRJbUHrtST6waIicMKzTIDfGBkANFpanFKKL073qKnEr3KeLgPKeox9wufTlfXYl2oexZeKVSzhuBMFxS4BPP-mADJs0ILy6hcgHAf0e9gWcEN1sZYY8nRcJbGzNGJVKl8MPDLRUAQUfenpad_Eb7ko1w-a9AajWymPf78vb72kaOAtMAinWRkg3iIFTvrOxxnkqDkhze3nVkh8oM12GJa6Ue3h2876jZg_8kkqjtX_a9R3h27nHrVam0C9wT8jzctDZYhUu8qE39uNVl5wP57IMFVMrvv63atlmM_ncnxXh1vcFmHBPSg8kQ9LLs3py000Qn5E5unZc6B-_3MFuWJVjf7FDy9kmMFZ6MGxw6DM6tC9pSwKR2Zhg-Xz0JfBDOyxa3D22CvRWGpjzdoTLuSquc67IsI08oKAb9RRTxNQI7Fo3MMAOK69HwCeRRdfbfj2KQTXpoCpB80zbdnSInlsLGhx04cy-0A868xECem4S3SZKkH3zfMpv7io45PvAkMGQjmSKKsJbKOIq2_e1ty91ghv8d1yZiHwV4AqPK4_q8y561SRxFnRw=w774-h1032-no
 
Blynk er vel blitt populære og benytter sjansen til å melke inntekter av et produkt de sikkert har investert mye i. For bedrifter som vil utvikle apper til å selge med fysiske produkter, som f.eks. Plaato, er det en bra mulighet for å få ferdige apper med kort utviklingstid. Men for private hjemmebryggere så virker det å være en del gratis alternativer der ute. Jeg har forøvrig begynt å skjøte kabler og koble opp det gamle systemet jeg har hatt til nå, med CraftbeerPi og direkte styring/måling på GPIO på raspberrypi. Korteste vei til å få brygget igjen, ganske enkelt.
 
Hei
Hvis du drar det litt lengre så kan du kjøre lokal blynkserver på en PI og legge til så mange elementer du vil uten å betale.
men skal du ha kontakt utenfor eget nett så vil jeg tro det krever litt kyndig oppsett.
 
Jeg har tenkt på lokal server, men det er veldig greit å sitte på jobb eller på hytta og justere temperaturen i gjæringsskapet. Er du sikker på at widgets er gratis på lokal server?
 
så langt som jeg kan se så er det slik. Du kan legge til energy selv på bruker. selv har jeg justert opp til 200 000 og kunne satt høyere også.
Grunnen til at jeg testet ut lokal server ar at jeg kobler den opp mot Node Red og bruker bridge mode

upload_2020-10-18_19-45-55.png
 
Nå ble det så mye kluss med kablingen at jeg gikk tilbake - eller frem - til å gjøre glykolkjøleren trådløs likevel. Ikke at DET i seg selv løste problemet, for jeg hadde problemer med å dra opp rele-spolene med 3.3V fra både ESP8266 (NodeMCU) og Raspberrypi. Men så fant jeg og en kompis inspirasjonen på lørdag kveld. Etter mye googling fant vi en fin guide på Craftbeerpi user group (Facebook Gruppen) og klarte å opprette http-sensorer og http-actorer som kommuniserte mellom craftbeerpi og ESP Easy på NodeMCU. Dette er jo galskap, men snart tror jeg faktisk at jeg kan sette et par brygg igjen!

Det gjenstår å opprette et par sikkerhetsnett, en watchdog som slår av og på strømmen til glykolkjøleren når craftbeerpi ikke får kontakt med den, og en reboot på NodeMCU når den ikke får kontakt med Craftbeerpi. Vil nødig risikere at kjøleren henger seg opp mens den står og varmer.

Og vi tenker å innføre en logikk som gjør at kjøling og varming på gjæringskar 1 og 2 ikke foregår samtidig. Det er lite hensiktsmessig å varme og kjøle samtidig, siden vi blander retur-glykolen fra begge før riktig pumpe trekker glykolen gjennom enten kjøler eller heatersløyfe. Ja, jeg vet, det var veldig godt forklart. Skål!

upload_2020-10-20_0-34-21.png
 

Vedlegg

  • GLYCOL CHILLER NodeMCU.pdf
    510,2 KB · Sett: 8
Nei, nei, nei, du må ikke poste sånt når jeg har et stabilt system som fungerer, nå får jeg selvsagt lyst til å gå tilbake til CraftbeerPi og prøve dette :D
 
KISS, "If it works, don't fix it" osv. Fine uttrykk som man kan bruke på jobb. For hjemmebryggere gjelder "If it's worth doing, it's worth overdoing" :p
 

Vedlegg

  • Gjæringsmiljøterapi alt 4 121218.pdf
    19,2 KB · Sett: 15
KISS, "If it works, don't fix it" osv. Fine uttrykk som man kan bruke på jobb. For hjemmebryggere gjelder "If it's worth doing, it's worth overdoing" :p
"If it works, try fix it some more" <-Klassisk oppdatere til en beta-software f.eks fra noe som er stabilt.
 
Tilbake
Topp