sukker eller trykksetting med CO2 på corneliusfat?

Sukker.
Like enkelt som co2 synes jeg, og jeg "tror" ettergjæringen spiser opp eventuell luft i fatet for bedre lagring... ;)
 
Edvin Vik skrev:
Fredrik R skrev:
Jeg bruker sukker.

Er det fordi du ikke har CO? Ellers, hvorfor velger du sukker? Hvor my bruker du? Hvordan gjør du det?

Har CO2, ser bare ikke helt poenget med å ikke karbonere med sukker. Jeg bruker 120g sukker pr. Fat. Rehydrert tilsatt fat, fylle opp med øl og la stå et par uker. Like bra øl som om jeg hadde karbonert med CO.
 
Jeg bruker kun co2. Grunnen er enkel nok at jeg vil ha minst mulig luft i kontakt med ølet når det er ferdig..
 
Jeg trodde faktisk ikke noen brukte sukker der de hadde utstyr til trykksetting med CO2. Det var kun noe man brukte for å fylle flasker. Det kunne være artig med noen flere kommentarer, fordeler/ulemper?

Jeg starter med å gi en pift CO2 i corneliusfatet før jeg lar slangen ligge i bunnen for fylling. Nå det er fyllt, trykksetter jeg litt et par ganger og slipper ut CO2 igjen for å bli kvitt all oksygen. Deretter lar jeg den stå på kjøla en dag og trykksetter så med 2 bar.
 
Jeg bruker Co2, blir mondre bunnfall å ølet er raskere klart. Men det er jo ikke noe galt med å karbonere naturlig med sukker!
 
:saadoevt: dersom du har det travelt er det jo mulig å riste inn gassen i løpet av noen minutter.

:roedme:
 
Roger skrev:
:saadoevt: dersom du har det travelt er det jo mulig å riste inn gassen i løpet av noen minutter.

:roedme:
Blir det noen forskjell på ølet, når du tvangs karbonerer i forhold til du setter det under trykk i ca 1 uke ?
 
Edvin Vik skrev:
Jeg trodde faktisk ikke noen brukte sukker der de hadde utstyr til trykksetting med CO₂. Det var kun noe man brukte for å fylle flasker. Det kunne være artig med noen flere kommentarer, fordeler/ulemper?

Jeg starter med å gi en pift CO₂ i corneliusfatet før jeg lar slangen ligge i bunnen for fylling. Nå det er fyllt, trykksetter jeg litt et par ganger og slipper ut CO₂ igjen for å bli kvitt all oksygen. Deretter lar jeg den stå på kjøla en dag og trykksetter så med 2 bar.
Man må jo uansett ha co2 for å tappe fatet :)
Selv om jeg karbonerer med sukker, må/bør fatet "blåses" tett med co2 etter fylling.
Alle som karbonerer fat enten med sukker eller kunstig har vel co2 tilgjengelig for tapping?
 
magne1972 skrev:
Man må jo uansett ha CO2 ...
Selv om jeg karbonerer med sukker, må/bør fatet "blåses" tett med CO₂ etter fylling.
...

Ja visst, og det er vel defor jeg ikke har skjønt poenget med sukker. I tillegg til å blåse tett så blåser man litt ekstra og man har også karbonert.
 
Edvin Vik skrev:
Ja visst, og det er vel defor jeg ikke har skjønt poenget med sukker. I tillegg til å blåse tett så blåser man litt ekstra og man har også karbonert.

Når du brygger over en par kubikkmeter pr år så går det med store mengder med gass om alt skal tvangskarboneres.
 
Hvor mye CO2 bruker man egentlig på å karbonere og servere fra et 19-liters fat? Eller, hvor mange fat kan man bruke en 6kg CO2 flaske på før den må fylles på nytt?
 
Larzan skrev:
Hvor mye CO₂ bruker man egentlig på å karbonere og servere fra et 19-liters fat? Eller, hvor mange fat kan man bruke en 6kg CO₂ flaske på før den må fylles på nytt?

131 gram for karbonering og tapping av et 19 liters fat. Noen som skulle tilsi at på en 6 kilos flaske, så skal du klare 46 fat med øl

edit: til 2,5 volumenheter CO₂ uten hensyn til naturlig co2 innehold

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0/all.html
 
Så hvis det koster f.eks. 200,- å fylle en 6kg flaske CO2, så koster det ca 4,- å karbonere og servere fra et fat. Skal aldri vurdere sukker igjen :)
 
Larzan skrev:
Så hvis det koster f.eks. 200,- å fylle en 6kg flaske CO₂, så koster det ca 4,- å karbonere og servere fra et fat. Skal aldri vurdere sukker igjen :)

600 kr er vel en mer gjengs pris. Men jeg er samtidig enig, økonomi er ikke et tungtveiende argument her. Jeg bruker sukker hvis jeg vil ha ølet stående til modning en mnd eller to. Så slipper jeg å kjøle ned fatet. Men da må man være obs på at du vil få grumsete øl hver gang dubhar flyttet fatet inntil sedimentene får roet seg.
 
Larzan skrev:
Så hvis det koster f.eks. 200,- å fylle en 6kg flaske CO₂, så koster det ca 4,- å karbonere og servere fra et fat. Skal aldri vurdere sukker igjen :)


Vi betaler 250kr bare for å få fylt, og co2 koster 80kr pr kilo (dette varierer så klart) = sum 730 kr for å fylle en 6 kilos flaske. da regner jeg ikke med 20 mil kjøring.

Igjen. for begrensede volum så er det absolutt ikke nødvendig med sukker. Alt blir uansett en vurdering av kostnad v.s nytte
 
OK, da aner jeg et marginalt poeng med sukker, det blir en smule billigere.
Prøver et regnestykke:
12 kr for å karbonere og servere  med CO2 ?
8kr for å karbonere og 4 kr for å servere med CO2 ?
2 kr for å karbonere med sukker, 150 gram (?) med kilopris på 14kr ?
Du sparer 6 kr ?
 
Tilbake
Topp