Sukker i gjæringskar

Skal tilsette sukker før flasking og gjør følgende: koker 6gr sukker pr liter og tilsetter laken i et tomt (vasket med starsan) gjæringskar. Heller så brygget fra gjæringskaret det har vært i, i det tomme karet med sukkerlake. Bør det da føres i slange til bunnen av nytt gjæringskar eller kan det falle fritt ned i omstikkingskar? (gjæringskaret står høyere enn det andre) ?

Deretter tapper jeg på flasker fra omstikkingskaret.

Beklager om dette ikke var veldig forståelig...
 
Sist redigert:
Jeg har en slange som går til bunnen og fyller opp derfra. Ønsker ikke at ferdig øl skal utsettes for unødvendig oksygen under flasking. Bruker alltid hevert mellom beholdere.
 
Jeg bruker også slange som kveiler seg litt ned i bøtta så det blir en liten whirlpool når ølet kommer i flaskekaret, jeg har latt det komme en liten liter i flaskekaret før jeg har oppi laken, som en forsikring at den ikke "sitter fast" i bunn.
 
Skal tilsette sukker før flasking og gjør følgende: koker 6gr sukker pr liter og tilsetter laken i et tomt (vasket med starsan) gjæringskar. Heller så brygget fra gjæringskaret det har vært i, i det tomme karet med sukkerlake. Bør det da føres i slange til bunnen av nytt gjæringskar eller kan det falle fritt ned i omstikkingskar? (gjæringskaret står høyere enn det andre) ?

Deretter tapper jeg på flasker fra omstikkingskaret.

Beklager om dette ikke var veldig forståelig...
Har du vurdert å bruke sukkerbiter? Det eliminerer hele omstikkingsfatet. Forutsetter at du kan tappe rett fra gjæringskaret, selvsagt. De gangene jeg sukkerkarbonerer i flaske eller boks, kjøper jeg Dansukker i biter – og veier hver bit. 2 g i 0,33 og 3 g i 0,5 er ganske passe i mange tilfeller. Ellers veier Eldorado sukkerbiter som regel litt over 2 gram. Fordelen med sukkerbiter er redusert okygeneksponering, og jevnt karboneringsnivå. Stikker du om er sistnevnte dog sjelden noe problem.
 
Har du vurdert å bruke sukkerbiter? Det eliminerer hele omstikkingsfatet. Forutsetter at du kan tappe rett fra gjæringskaret, selvsagt. De gangene jeg sukkerkarbonerer i flaske eller boks, kjøper jeg Dansukker i biter – og veier hver bit. 2 g i 0,33 og 3 g i 0,5 er ganske passe i mange tilfeller. Ellers veier Eldorado sukkerbiter som regel litt over 2 gram. Fordelen med sukkerbiter er redusert okygeneksponering, og jevnt karboneringsnivå. Stikker du om er sistnevnte dog sjelden noe problem.
ligger da bare sukkerbiten og løser seg opp i bånn?
 
Er det ikke en litt større risiko for infeksjon?

Brukes desinfisert verktøy for å legge bitene i flaskene?

Hva med måleskjeer?
 
Er det ikke en litt større risiko for infeksjon?

Brukes desinfisert verktøy for å legge bitene i flaskene?

Hva med måleskjeer?
Jeg har brukt de skitne "sjettnævvan" mine og tilsatt sukkerbiter de siste 1500 enhetene jeg har putta på boks, og har ikke opplevd infeksjon ennå.
 
Er det ikke en litt større risiko for infeksjon?

Brukes desinfisert verktøy for å legge bitene i flaskene?

Hva med måleskjeer?
I og med at primærgjæringa har "alkoholsatt" ølet er ikke infeksjonsfaren like stor som med nykjølt vørter... Som du sikkert har oppdaga i disse pandemitider er alkohol godt egna til å ta knekken på uønska mikroorganismer ;)
 
Jeg tror ikke det er uønska som gror på de eldorado sukkerbitene
Mm de har stått åpna på hytta i årevis
 
Er det ikke en litt større risiko for infeksjon?

Brukes desinfisert verktøy for å legge bitene i flaskene?

Hva med måleskjeer?
Alkoholen i ølet og de antiseptiske egenskapene til sukker gjør det temmelig trygt å bruke biter så lenge man ikke kaster all håndhygiene overbord.
 
Kanskje å banne i kirka, men jeg bruker bare vanlig sukker rett i flaska. Tar en teskje sukker, veier det kjapt på narkovekta og justerer hvis nødvendig. Med litt øvelse kan man treffe bra uten å måtte kontrollveie. Må ha ei lita trakt for å få det i flaska uten å søle.

Fordelen er at det er enkelt og gir bra kontroll på mengde i hver flaske. Man kan velge fritt nøyaktig hvor mye sukker man vil bruke. Men jeg lager maks rundt tjue liter da, metoden skalerer kanskje ikke så bra til store volumer. Måleskje er jo også et alternativ. Har ikke tro på at sukker kan føre til infeksjon.
 
Kanskje å banne i kirka, men jeg bruker bare vanlig sukker rett i flaska. Tar en teskje sukker, veier det kjapt på narkovekta og justerer hvis nødvendig. Med litt øvelse kan man treffe bra uten å måtte kontrollveie. Må ha ei lita trakt for å få det i flaska uten å søle.

Fordelen er at det er enkelt og gir bra kontroll på mengde i hver flaske. Man kan velge fritt nøyaktig hvor mye sukker man vil bruke. Men jeg lager maks rundt tjue liter da, metoden skalerer kanskje ikke så bra til store volumer. Måleskje er jo også et alternativ. Har ikke tro på at sukker kan føre til infeksjon.
Jeg har hørt om folk som har opplevd infeksjon fra sukkerbiter. Men for det første er det ingen garanti for at det var sukkerbitene, og for det andre: Riskoen er ekstremt liten. Jeg ser ingen grunn til ikke å gjøre som deg. (Jeg bruker vørter, men det er bare min sære greie. Og så gir det litt mer øl:).)
 
Tilbake
Topp