Siden jeg brygger batcher på 20-25 liter, og karbonerer kunstig på 19-liters fat, har jeg brukt lite energi på å forbedre meg på det med å karbonere øl på flaske vhja sukker. Men det blir jo alltid noen liter "til overs", som jeg med vekslende hell har fått over på flaske. Prøvde en stund å bruke drops for enkelthets skyld, men opplevde såpass mye uhell med dette at jeg har gått bort fra det. Enn så lenge leter jeg etter en lettvint løsning for flasking av det jeg ikke får på fat.
Nylig snakket jeg med en kjenning som er ganske fersk innenfor brygging. Han var imidlertid soleklar på at det var essensielt å bruke druesukker til karbonering. Vedkommende er relativt kompetent innenfor kjemi/mikrobiologi, men jeg husker ikke hva som var årsaken til dette rådet. Selv er jeg lite kompetent, kan man si - og kan heller ikke komme på at jeg har hørt noe om dette tidligere. Er det noen her inne som kan bistå?
Nylig snakket jeg med en kjenning som er ganske fersk innenfor brygging. Han var imidlertid soleklar på at det var essensielt å bruke druesukker til karbonering. Vedkommende er relativt kompetent innenfor kjemi/mikrobiologi, men jeg husker ikke hva som var årsaken til dette rådet. Selv er jeg lite kompetent, kan man si - og kan heller ikke komme på at jeg har hørt noe om dette tidligere. Er det noen her inne som kan bistå?