Sukkerlake - American Pale Ale

6g pr liter høres bra ut, og er omtrent det samme som jeg har brukt selv.. Blandes i 3-4 dl vann og kokes i 15 min..
 
Har lurt ofte på dette med hvor lenge sukkerlaken bør koke. Vi har aldri kokt den i noe særlig mer enn noen få minutter. Jeg ville tro at alt av bakterier var drept lenge før kokepunkt? Og når vi i tillegg har alkohol i ølen som også dreper bakterier ...

Noen som har meninger om dette og kan vise til kilder?
 
Jeg har hørt at det bør kokes i 15 min for desinfisering, men selv så koker jeg også bare et par min ;-) Men hvis du er usikker, så sies det at det skal kokes 15
 
Hentet denne informasjonen far: http://www.yeastcalc.com/indexupdate.html Bring the whole thing to a boil; you only need to boil for about 1 minute. According to The Wilderness Medical Society, water temperatures above 160°F kill all pathogens within 30 minutes; temperatures above 185°F kill them within a few minutes. So in the time it takes for the water to go from 160°F to 212°F (boiling point) all pathogens will be killed, even at high altitude. To be extra safe, let the water boil rapidly for one minute, especially at higher altitudes since water boils at a lower temperature; reducing the boil time to 1 minute also reduces the amount boil-off significantly.
 
Tilbake
Topp