Sur øl.

Gahr skrev:
Surmesk er en ganske usikker prosess som det ikke er så lett å holde kontroll på. Jeg ville definitivt tilsatt en bakteriekultur etter hovedgjæringen om det var snakk om å lage berliner weisse. Til belgiske surøl som flamsk rød og lambic ville jeg brukt sour mix fra White Lans eller Roselaare eller lambic blend fra Wyeast.

Hvordan vet du når sekundærgjæringen med bakterier/villgjær er ferdig? Ta SG målinger til de ikke endrer seg lengre? Vil man trenger ny gjær ved flasking?


Jeg heller (hvertfall fram til siste innlegg) mot å lage en vørter og tilsette Wyeast 5335 og la det stå noen (2-4) dager før jeg koker vørteren med humle og tapper på rent gjæringskar og tilsetter ølgjær.
 
Egil B. skrev:
Skummet kulturmelk inneholder melkesyrebakterier.
Fettinnholdet er på 0,1 %, så det skulle være uproblematisk.
Skulle det ikke la seg gjøre å dyrke sin egen melkesyrekultur i en starter basert på maltekstrakt og en dråpe skummet kultur?
Enten blir det innovasjon av det eller så går det rett i dass.
Man vet ikke før man har prøvd.
Egil B.

Har ikke prøvd kulturmelk, men har prøvd å syrne en berliner weisse med kultur fra yoghurt! Det ble drikkbart øl utav det, med en litt pussig yoghurtaktig syrlighet.

Har også prøvd med bakterier fra malt (surmesk). Det fungerte bra, fikk en ganske god, ren syrlighet. Det er viktig å holde surmesken på en temperatur på ca. 40 grader og holde det mest mulig oksygenfritt for å få vekst av de ønskede bakteriene.
 
Tenkte jeg skulle oppdatere denne tråden med hva jeg faktisk endte opp med.

Oppskriften var:
til 20 liter:
1.5 kg hvetemalt
1.5 kg pilsnermalt
10 g Hallertau Perle 6.9% @ 15min=4.5 IBU
20 g appelsinskall @ 5 min.

OG=1.035
Hydrometeret mitt knuste like før flasking av dette ølet så jeg fikk ikke målt FG.


Mesking: Proteinrest i en kjele i steikeovnen med kun hvetemalt, 15 minutter ved 50 grader.
60 minutter ved 60 grader.
30 minutter ved  70 grader.

Kokte i 10 minutter uten humle eller andre tilsetninger, kjølte ned og helte på gjæringsdunk. Pitchet 1.5 liter starter med Wyeast 5335 Lactobacillus.

Smaker etter ett døgn, har begynt å smake litt syrlig, men ikke noe særlig å snakke om. Etter to døgn har det skjedd ganske mye, så jeg tar ikke sjansen på å la den få stå et tredje døgn. Jeg heller ølet tilbake i kokekjelen, varmer opp til koking, koker 15 minutter med humle, 5 av disse med appelsinskall. Kjøler ned, har på ny gjærdunk og pitcher rehydrert Nottingham tørrgjær.



Dette har blitt til et ganske deilg øl. Veldig friskt og lett syrlig. Herlig tørstedrikk på varme sommerdager, bare synd det har blitt få av dem i år.

Jeg synes dette var en god måte å lage surt øl på. Du har kontroll på surhetsgraden ved at du kan stoppe bakteriene når du har fått den surhetsgraden du trenger. Men dette krever også at du har flere dager på rad der du potensielt kan drive bryggeaktivitet, noe som kan være vanskelig å få til på timeplanen. En annen fordel er at ølet er ferdig like fort som et hvilket som helst annet øl, du trenger ikke vente på at laktobakteriene skal jobbe etter at gjæringen er ferdig.
 
Tilbake
Topp