Surere surøl

VenndØL

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har et Soleraprosjekt gående. En belgisk kriek som godgjør ser på andre året i et eikefat, 30 l.
Jeg tapper ut ca 12 liter 2 ganger pr år og disse batchene får ca 6 mnd med mye bær ( bringebær og kirsebær) øllet blir bra sier det som liker surøl, men kunne gjerne vært litt surere.
Noen tips der ute? Jeg slenger i skvetter fra andre surøl i eikefatet, kan det være en idé å tilsette noen sour pitch av noe slag? Annet?
 
Jeg er ikke bevandret i surøl kategorien, men det er iallefall noe sant jeg ville gjort. Muligens noen andre har en bedre fremgangsmåte. Satte mitt første øl med sourpitch for en uke siden, enkel å grei prosess :)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Kjelesyrning en quick fix som hjelper for en eller to tappinger. Hvis du vil ha surere hver gang trenger du levende bugs i fatet.
 
Øl på 30l fat på andre året burde være rimelig surt. Vil tro du ikke har en sterk nok kultur i fatet.
Gjærer du ølet før du overfører til eikefat? Er vørteren laget med tanke på "mat" til bakteriene?
Jeg ville tilsatt dregs fra et par flasker med god sur øl, (lindheim, cantillon etc) og tilsatt 12l med litt høy SG så bakteriene har noe og jobbe med.
 
Hei og takk for gode tips. Jeg har sikkert ikke god nok kultur i fatet og noen gode dregs kunne sikkert gjøre susen. Når jeg etterfyller fatet med vørter så har denne gjæret 7 dager i forveien med Wyeast 3763 blend. Det er lite eller ingen "aktivitet" i fatet. Vil det være smart å droppe "forgjæringen" og ta dette i eikefatet sammen med det lagrede surølet?
 
Tilbake
Topp