Surølkonkurranse 2013

Kenneth N skrev:
Petter F skrev:
Hva defineres som surøl? Kan man lure inn funky brettvarianter også, eller må man ha brukt bakterier?

Det er vanlig med Brett i surøl, men det er ikke Brett som gjør øllet surt i seg selv. Da må du ha melkesyrebakterier (Lacto)

Ja, jeg vet det, det er derfor jeg spør om det må være surøl, eller om tanken er at konkurransen skal dekke alt av funky øl. Det står at "surølene ikke kommer helt til sin rett i andre konkurranser", men de fleste surøl har jo tross alt sine egne kategorier i NM. Brettøl derimot, slik som Orval-kloner, 100% brett osv, har i dag ingenting. Knallbra med egen surølkonkurranse, men jeg ønsker et "tilbud" for brett også!
 
Petter F skrev:
Ja, jeg vet det, det er derfor jeg spør om det må være surøl, eller om tanken er at konkurransen skal dekke alt av funky øl. Det står at "surølene ikke kommer helt til sin rett i andre konkurranser", men de fleste surøl har jo tross alt sine egne kategorier i NM. Brettøl derimot, slik som Orval-kloner, 100% brett osv, har i dag ingenting. Knallbra med egen surølkonkurranse, men jeg ønsker et "tilbud" for brett også!

Dette er kun for surøl. De har, riktignok, sine egne kategorier i NM, men mange av de beste ligger i grensene mellom typene. Inspirasjonen for konkurransen kom under NM i fjor, da et meget godt surøl ble dømt litt ned fordi det bommet på typen.
 
Da nærmer det seg :)

Blir det gjort et arrangement ut av dette, eller blir det kun dommersmaking og resultater her?
 
ØysteinM skrev:
Kunne og tenkt meg bekreftende svar på dette. Det står ingen krav, men betyr det at f.eks Etikett er helt OK?

Flaskene må være anonyme, men trenger ikke være 033-flasker.
 
For å melde deg på, fyller du ut dette skjemaet:
https://docs.google.com/forms/d/1mfhyFImuSA7LVVIN1dRU3_D112Te-5_SwyzrpAeCEUk/viewform

Husk på at det skal sendes inn 5 flasker av hvert øl. Ølene skal sendes eller leveres til Gustav Foseid, Gina Krogs vei 20, 1153 Oslo. For å avtale levering, ring 920 16 556 eller send mail til gustav@foseid.priv.no. Flaskene merkes med brygger og øltype. Etiketten må kunne tas av.

Premier: Vi er i dialog med Belgias ambassade om premier. Litt usikkert hva resultatet blir.

Fristen er utsatt til 9. september.
 
På mandag er det frist for å melde seg på surølkonkurransen. Da er det bare å benke seg foran PCen og fylle ut det veldig enkle påmeldingsskjemaet etter å ha stemt, eller før du stemmer eller uten å stemme.
 
Hele bedømminga ble litt mer komplisert av at jeg bestemte meg for å levere inn øl selv, og dermed ble fryktelig inhabil. De første bedømmingene blir gjort i løpet av noen få dager.
 
gustavf skrev:
Hele bedømminga ble litt mer komplisert av at jeg bestemte meg for å levere inn øl selv, og dermed ble fryktelig inhabil. De første bedømmingene blir gjort i løpet av noen få dager.

Blir det dommerskjema osv? Hadde vært moro å sett hva andre syns :)
 
gustavf skrev:
Hele bedømminga ble litt mer komplisert av at jeg bestemte meg for å levere inn øl selv, og dermed ble fryktelig inhabil. De første bedømmingene blir gjort i løpet av noen få dager.

Ikke for å mase, men hvordan gikk det :) ?
 
Første runde med bedømming ble gjort i helga. Nivået var høyt og vi skal ha en runde til før det blir noen offentliggjøring.
 
Juhu! Fjerdeplass med 39 poeng fra begge dommere.
Godt fornøyd og gode tilbakemeldinger. Håper konkurransen vokser til neste år. Kudos til initiativtakerne.
 
Hei!

Igjen, takk for en bra gjennomført konkurranse :)

Diplomer, sender du disse ut? :)

Mvh.
Erik Ingebrigtsen

---
EDIT:
Dette skulle være en PM...
 
Takk til initiativtagere og alle som bidro for å gjennomfør og dømme.

Morsomt å prøve seg på noe nytt.
Med et øl på siste (Lambic) og et på delt førsteplass (Framboise) er vi godt fornøyd.
Så får vi bare håpe det kan bli noe tilsvarende kvalitet også på neste runde :)
 
Tilbake
Topp