Sweet/Milk Stout

Jeg er gira på å brygge en sweet/Milk stout. Gjerne noe i tråd med Left Hand sin Nitro Milk Stout.

Noen som har en fin oppskrift?

Laktose? Hvor kjøpes det, og hvordan tilsettes det?

Kakao-nibs.. Hva er det? Hvor kjøpes det, og hvordan tilsettes det?

"Nitro"-trikset i nevnte stout.. Er det mulig å få til for en hjemmebrygger?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Laktose BS . Her er ein med ein løsning på nitro på forumet

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Hei fulgt m litt på tråden din da jeg planlegger en slik selv.
I og med mangel på svar fra noen mer kyndige tar jeg sjansen på å videreformidle noe av min research.
Laktose og kakao nibs får du på f.eks bryggselv.no
Nibs ristes i ovnen, trekkes i vodka og tilsettes etter stormgjærig.(testet m kakao pulvler og det gir en del bitterhet, ninbs skal visstnok gi mer sjoko smak, har ikke testet selv men kommer til å gjøre det)
Sjoko pale gir visst mer sjoko smak enn "vanlig"sjoko malt.(ikke testet selv heller)
Laktose tilsettes ofte 10-15 min før koke slutt.

Legger m min plan for sjokoøl og håper på innspill fra deg og eventuelt andre:
Double Choclate vanilla oatmeal sweetstout

50 Liter

ebc 7 9000 g vienna 60%
ebc 15 2000 g munich 13%( eventuelt bytte disse m kun vienna eller pale malt?
ebc 600 1500 g Pale Choclate 10%
ebc 4 1200 g flaked oats 8%
ebc 120 1000 g caracrystal 7%
ebc 1100 2-300 g roasted barley 1-2%

1kg lactose 20 min 20g/liter
EKG 200g @ FWH min for 25 IBU?
pluss 500 gram kakaonibs(10g/liter) ristet og tilsatt rom(eller noe annen sprit) i gjæringskar med 4 vaniljebønner siste 10 dagery

s04
OG 1064
ABV 7,1
70% utbytte
75-80 ebc
 
Hei fulgt m litt på tråden din da jeg planlegger en slik selv.
I og med mangel på svar fra noen mer kyndige tar jeg sjansen på å videreformidle noe av min research.
Laktose og kakao nibs får du på f.eks bryggselv.no
Nibs ristes i ovnen, trekkes i vodka og tilsettes etter stormgjærig.(testet m kakao pulvler og det gir en del bitterhet, ninbs skal visstnok gi mer sjoko smak, har ikke testet selv men kommer til å gjøre det)
Sjoko pale gir visst mer sjoko smak enn "vanlig"sjoko malt.(ikke testet selv heller)
Laktose tilsettes ofte 10-15 min før koke slutt.

Legger m min plan for sjokoøl og håper på innspill fra deg og eventuelt andre:
Double Choclate vanilla oatmeal sweetstout

50 Liter

ebc 7 9000 g vienna 60%
ebc 15 2000 g munich 13%( eventuelt bytte disse m kun vienna eller pale malt?
ebc 600 1500 g Pale Choclate 10%
ebc 4 1200 g flaked oats 8%
ebc 120 1000 g caracrystal 7%
ebc 1100 2-300 g roasted barley 1-2%

1kg lactose 20 min 20g/liter
EKG 200g @ FWH min for 25 IBU?
pluss 500 gram kakaonibs(10g/liter) ristet og tilsatt rom(eller noe annen sprit) i gjæringskar med 4 vaniljebønner siste 10 dagery

s04
OG 1064
ABV 7,1
70% utbytte
75-80 ebc

Takk! Veldig godt innlegg!

Ser veldig bra ut! En oppskrift jeg kan tenke meg å forsøke. Brygger selv 50 liters batcher, men har nok maltkapasitet litt under dette. Får ikke mer enn 13-14 kg ned i speidelen.

Det jeg virkelig har lyst å oppnå er den sjokolademelk-følelsen som jeg får når keg drikker Nitro Milk Stout fra Left Hand. Synes den er nydelig. Dessuten liker jeg munnfølelsen. Den er fløyelsmyk. Oats/havre vil nok bidra i den retningen?

Finnes det andre kommersielle eksempler på Milk/Sweet stout som er å få ta i Norge? Pol eller butikk?

Eneste jeg tenkte på med din oppskrift var mengden laktose.. 20 gram pr liter. Høres veldig mye ut. Men dette sier jeg helt uten erfaring, så jeg er nok på bærtur. Det må bare ikke bli for søtt og klissete..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Finnes det andre kommersielle eksempler på Milk/Sweet stout som er å få ta i Norge? Pol eller butikk?
St. Peter's Cream Stout og Eiker Melkestout, begge fra polet.

Jeg blir ikke helt klok på milk stout. Noen ganger er det himmelen, andre ganger opplever jeg det som en flat og tynn stout. Men har lyst til å brygge, så følger spent med på tråden. :)
 
Takk! Veldig godt innlegg!

Ser veldig bra ut! En oppskrift jeg kan tenke meg å forsøke. Brygger selv 50 liters batcher, men har nok maltkapasitet litt under dette. Får ikke mer enn 13-14 kg ned i speidelen.

Det jeg virkelig har lyst å oppnå er den sjokolademelk-følelsen som jeg får når keg drikker Nitro Milk Stout fra Left Hand. Synes den er nydelig. Dessuten liker jeg munnfølelsen. Den er fløyelsmyk. Oats/havre vil nok bidra i den retningen?

Finnes det andre kommersielle eksempler på Milk/Sweet stout som er å få ta i Norge? Pol eller butikk?

Eneste jeg tenkte på med din oppskrift var mengden laktose.. 20 gram pr liter. Høres veldig mye ut. Men dette sier jeg helt uten erfaring, så jeg er nok på bærtur. Det må bare ikke bli for søtt og klissete..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei igjen har sett at amerikanera ofte bruker ett pund laktose på 5 gallons, så 1000 gram på 50 liter er ca 14% under det. Og det er veldig enkelt for det selges i 1 kilos pose på brygselv. Tror ikke det skulle bli helt vilt men har ikke prøvd. Og havre vil nok gi effekten du er ute etter. (har testet men m litt mindre enn 8%)
Du trenger ikke mer plass i gryta bare ei gryte til:).
Skal prøve å huske og gi oppdatering på mitt brygg når den tid kommer, men blir brygget i 2015.
 
Hei igjen har sett at amerikanera ofte bruker ett pund laktose på 5 gallons, så 1000 gram på 50 liter er ca 14% under det. Og det er veldig enkelt for det selges i 1 kilos pose på brygselv. Tror ikke det skulle bli helt vilt men har ikke prøvd. Og havre vil nok gi effekten du er ute etter. (har testet men m litt mindre enn 8%)
Du trenger ikke mer plass i gryta bare ei gryte til:).
Skal prøve å huske og gi oppdatering på mitt brygg når den tid kommer, men blir brygget i 2015.

Hei igjen,

Fikk du brygget denne? Jeg sitter og mekker den i BeerSmith nå.. med mål om å få brygget den innen rimelig tid!

Det jeg ser er at jeg må halvere mengden EKG for å få en IBU på ca 25. Da beregnes det med alfasyre 5%.

Blir spennende!
 
Hei alle kloke bryggere!

Trenger noen råd og tips. Tenkte å brygge denne til uka.

Bryggselv har ikke laktose på lager... er det sånn at laktose er laktose og man kan få tak i det en annen plass? helsekost?

Og.. jeg skal tilsette laktosen 20 minutter før slutt på kok. Gjør denne utslag på OG/FG-måling?

Kakao-nibs. Har forstått at denne skal ristes i ovn først... temp og antall minutter? Ser noen også legger nibs'ene i sprit.. må man gjøre begge deler, altså risting og sprit?
 
Jeg kjøpte en kg boks på apotek for en uke siden til samme formål. Kostet meg svimlende 580 kr tror jeg det var. Hva som er forskjellen på denne og den til 150 kr på brygg selv aner jeg ikke. Men hadde nå bestemt meg for milk stout, så da var det bare å lukke øynene.

Og ja den gjør utslag på OG/FG målinger, det er jo fort litt av poenget med den også (lage fylde, siden den ikke gjærer ut) Måtte legge den inn selv i beersmith. La den til med 1.035 som potensial og den ligger med 75% i yield, men virket ikke som dette helt stemte, men var ikke så langt ifra tror jeg

Jeg tok ut litt vørter, og rørte inn laktosen i den før jeg helte det tilbake igjen ca 15 min før kokeslutt. Funket greit for meg.
 
Hvis man kan stole på det som står på Oslo-butikkens nettside, skulle de ha laktose nå. (Begriper ikke at det skal være noe problem for butikkene å ha varer på lager - bortsett fra enkelte humlesorter og malttyper som det kan være begrenset tilgang på.)
 
Kakao-nibs. Har forstått at denne skal ristes i ovn først... temp og antall minutter? Ser noen også legger nibs'ene i sprit.. må man gjøre begge deler, altså risting og sprit?

noen som har kommentarer her?
 
Tilbake
Topp