Synkende sukkerinnhold på flasker.

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det flere enn meg som har målt sukkerinnholdet i ølet etter noen uker / mnd lagring på flaske? Jeg driver å jobbe meg systematisk gjennom alle øltyper jeg har stående. Åpner en flaske. Drikker et glass og lar resten stå til neste dag for at co2 skal gå ut av ølet. Litt av en jobb, men hva gjør man ikke for å lære mest mulig om ølbrygging :rolleyes:.
Så langt har jeg målt 4 brygg. Alle har mindre sukkerinnhold enn FG var ved flasking. 4 - 7 poeng mindre.
Begynte med dette for å sammenligne de 2 batchene der flaskene skummer over med de som ikke skummer over. Ser ingen forskjell foreløbig. Får vel fortsette forskningen i kveld....

Når du karbonerer med sukker vil du muligens få litt lavere SG etter gjæring, litt avhengig av hvor mye vann du bruker. Men om den fortsetter å synke så er det vel tegn på enten infeksjon eller for tidlig flasking. Interessant prosjekt!

Forøvrig blir du kvitt ganske mye CO2 ved å renne ølet gjennom et kaffefilter.

Da har jeg fått testet de som kan testes. 7 av 8 øl har lavere sukkerinnhold enn FG. 2 muligens 3 øl skummet fra flasken. Blir ikke noe klokere, men kjekt å ha testet det. Kan kanskje komme noe lærdom ut av det etter hvert.

Synes det høres ut som om du har fått den samme pesten i hus som meg. Ølet skal jo ikke skumme ut av flaska. Jeg regner med at du ikke har flasket for tidlig, og da betyr det der ganske enkelt at du har fått med deg noen krabater i ølet ditt med appetitt på tunge sukkerarter som normal gjær ikke orker. Endrer smaken seg også? De ølene jeg har hatt som har vært infisert av dette, blir magre og tørre, og mister alt av god smak, samtidig som noe svakt ubehagelig kommer inn.

Men som hos meg; alt ølet er ikke rammet, så hvor kommer svineriet fra?

Hvordan er FG nå i forhold til hvordan det skulle ha vært i følge oppskriften? Nådde du oppskriftens FG før flasking? Den FG du målte før flasking. Ble den målt før eller etter at sukker var tilsatt?

FG ble målt før tilsatt sukker. Har vært rundt 1010. 1008 på 3 av dem. Så tror gjæring var ferdig. Men det virker absolutt som om noe spiser sukker ja. Har ikke merket usmak Finn. Har flere øl jeg skal prøve etter hvert.
Tanken har slått meg at det er Brooklyn lager jeg sliter mest med. Den har mesketemp på 68 grader. Så det vil vel legge igjenn sukker som andre småtasser kan spise. Fant også ut at steketermometeret jeg har brukt på de siste 2 versjonene av 4 viser 2 grader for lite. Så mesketemperaturen har vært litt for høy på disse. Uten at jeg har merket noen forskjeller ellers.Edit. Tester det igjenn nå og det viser 2 grader mere enn pinnetermometeret. Ikke helt å bli klok på.

Sist redigert:
Jeg hadde en kjøkkenvekt som jeg oppdaget viste overraskende feil til tider. Jeg har en split batch der ene halvdelen skummer sakte over. Jeg tror overkarbonering er grunnen. Kjøkkenvekta som viste feil (opptil 15-20% feil) er kastet og ny kjøpt inn.

Lurer på å gå ned til 5 gram pr liter. Mulig det ikke er lurt.
Brygger forresten med 2 venner. Da bruker vi en annen koker og gjæringsdunk. Slurver egentlig mer med renhold da, men har aldri hatt flasker som skummer over. Kjøper ferdigsett sammen med de. Alene bestiller jeg malt ferdigknust og handler inn humle og gjær etter behov. Skal kjøpe ny humle for tørrhumling på Brooklyn lager slik at jeg er sikker på at det ikke følger med noe svineri. Bruker å fryse humla noen dager før tørrhumling så det skal vel ikke være noen fare for infeksjon derfra, men kjøper ny denne gang.

Da har jeg fått testet de som kan testes. 7 av 8 øl har lavere sukkerinnhold enn FG. 2 muligens 3 øl skummet fra flasken. Blir ikke noe klokere, men kjekt å ha testet det. Kan kanskje komme noe lærdom ut av det etter hvert.
Jeg synes det er interessant med flasken som hadde samme sukkerinnhold (SG) som FG. Var karboneringen/skummingen merkbart annerledes i den?

Jeg har selv en batch som konsekvent skummer over (men smaker bare bedre ved lagring). Jeg skal gjøre som deg og måle SG neste gang jeg tar en slik.

Forresten: Du er nøye med temperaturen når du måler SG, ikke sant?

Den som holdt samme fg/sg var en dark lager. Mulig litt mindre karbonering. Skummer ikke så lett.
Har forresten lettet trykket 3 ganger på siste batch som er flasket der det ble skum. Presset med korkemaskinen før det er satt til lagring. Så får vi se....

Tror det nesten er litt for mange variabler til å virkelig lære så mye. Variasjoner i gjærtype, øltype (malttype), mesketemperatur (sukkertyper skapt), variasjon i sukkermengde i hver flaske og hvor gjevn temperaturen var på hver flaske under karbonering og lagring.

Skal du være sikker bør du kansje måle mengden sukker i hver av testflaskene før du setter tropp på dem og bruke disse som målepunkter etter de er ferdig karbonert. Pass på at disse referansjeflaskene står på samme underlag, tempertatur, avstand mellom flaskene, gjerne roter de rundt hverandre for å være helt sikker.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Hmm, nja det blir vel ikke gjort regner jeg med. Blir for mye å tenke på. Har nok med å huske de enkle tingene som en må huske under selve bryggingen. Pokker! Nå kom jeg på at jeg glemte å tilsette klarningsmiddel i lageren jeg satte til gjæring i går. Aaargh.... Er det for sent nå? Har et middel som dryppes rett oppi gjæringskaret.

... eller hvis du alltid har brukt klaringsmiddel før, så er dette en anledning til å se hvor stor forskjell det utgjør. ;)

... eller hvis du alltid har brukt klaringsmiddel før, så er dette en anledning til å se hvor stor forskjell det utgjør. ;)
Hipp som happ det der. Har vært plaget med denne skummingen og har ikke notert om jeg har tilsatt det eller ikke.

Tilbake
Topp