Syresmak på øl - Ægir Amber

Hei folkens,

Har produsert meg en batch med Ægir Amber etter bryggeboken Ølbrygging fra hånd til munn.

Har etter anbefalinger i samme bok karboneret på ganske høy temp de første to dagene, men senere vært nødt til å senke til 22.

Etter 5 dager har jeg smakt på ølet og det har en veldig kraftig syresmak som sitter lenge på tungen.

Føler jeg har truffet veldig bra på oppskrift, gjæringstemp, renslighet osv.

Bortsett fra det syntes jeg ølet er ganske godt.

Noen som vet hva det kan være?

Sjanse for at det gir seg etter en stund?
 
Du må la det få litt tid på seg.
Etter egne erfaringer så tar karboneringen ca 14 dager i romtemperatur. Og etter det så skal det jo lagres kaldt før det er klart til servering.
Ølet har en tendens til å forandre smaken ganske mye den første tiden fra tapping til ferdig lagring. Så gi det litt mer tid så tenker jeg det smaker bra etterhvert.
 
Roger_L skrev:
Du må la det få litt tid på seg.
Etter egne erfaringer så tar karboneringen ca 14 dager i romtemperatur. Og etter det så skal det jo lagres kaldt før det er klart til servering.
Ølet har en tendens til å forandre smaken ganske mye den første tiden fra tapping til ferdig lagring. Så gi det litt mer tid så tenker jeg det smaker bra etterhvert.

Det rare er at det ikke smakte syrlig før tapning. Føler det er noe som har utviklet seg siden.

Vel, får gi det litt tid og se om det runder seg av.
 
Tilbake
Topp