Syrlig hveteøl, infeksjon?

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Etter 14 dager på gjæringskar var tiden kommet for å flaske mitt første ekstrakt hveteøl (Brewferm) med delmesk med 12 % av total maltmengde amber, carapils og hvetemalt. Gjær Wyeast 3638 bavarian. Første 3 dager stod det i 17 graders romtemperatur, senere økt til 21 graders romtemp. OG 1.052, FG 1.010. Ved måling av FG smakte jeg på ølet og må si det var mer syrlig enn forventa. De få hveteøla jeg har smakt har i min gane blitt karakterisert som søte / fyldige.

I gjæringsrommet lukter det ganske godt av banantyggegummi. Aromaen er ganske lik kommersielt hveteøl, men ikke av de mest søte typene med en liten syrlighet (kan en håpe på friskhet?). Smaken derimot er sterkt preget av en friskhet / syrlighet som jeg frykter ligner mer på eddik enn på eple. Forøvrig vart smaken veldig tynn / vannaktig. I gjæringsdunken var der på toppen av ølet noen tråder som fløyt rundt. Dette antar jeg er gjær som vil bunnfelles ved karbonering. Jeg frykter at jeg har pådratt meg min første infeksjon. Har lyst å gi ølet en sjanse før flasking (er så jæ.... kjedelig å vaske flasker om jeg må tømme ut ølet etter kort tid) ved å la det stå på gjæringskaret fram til tirsdag (da fruen er vekkreist og jeg kan tappe uten mas). Er det noe poeng i å vente før karbonering? Er tirsdag for lenge?

PS! Har lest denne tråden http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1264.0.html.

Jeg ville ventet med å kaste ølet. Om syrligheten utvikler seg videre i retning eddik, tyder det på en infeksjon av acetobacter. Det vil du IKKE ha i ølet... Banan høres ellers normalt ut.

Hvis du har muligheten til å måle ph-verdien nøyaktig så sjekk om
øllen er under ph 4 og evt viser synkende tendens. Det tyder på
bakterieinfeksjon

magnumhansen skrev:
Hvis du har muligheten til å måle pH-verdien nøyaktig så sjekk om
øllen er under pH 4 og evt viser synkende tendens. Det tyder på
bakterieinfeksjon

Dessverre, den muligheten har jeg ikke  :(
Men dette tipset må jeg ta med til seinere. Takk.

Kan eventuelle endringer i FG være indikasjon på infeksjon?

Mitt øl har nå vært stabilt på 1.010 i 6 dager, så om ja så er det mulig jeg har unngått infeksjon også denne gangen. Smaken er dog ikke spesielt imponerende, så ekstrakt-hveteøl frister ikke til gjentagelse. Spørs om det ikke må bli et ganske så stort innslag av hvetemalt i witen jeg har under planlegging.

Tilbake
Topp