Tappe klart øl fra Cornelius

roba

 
Etter gjæring tapper jeg over til Cornelius, prøver nå for første gang Isinglass for å få så klart øl som mulig. Setter det kjørlig for at det skal virke bedre. MEN, røret på Cornelius er laget slik at alt skal kunne suges opp fra fatet, jeg kunne ha tenkt meg at røret ikke hadde vært slik.
Er det noen som har prøvd å bruke en hette/kork/ el. under røravslutningen i bunn, slik at det blir en ekstra bunn og mer veske igjen som "rusket" kan ligge igjen i?
 

Vedlegg

  • Cornelius.jpg
    Cornelius.jpg
    15,3 KB · Sett: 452
Hei

Jeg har tenkt i samme baner som deg. Selv om jeg bruker lang modningstid på sekundærdunken ( 2 - 3 uker ), klar urt, isinglass og gelantin får jeg det ikke til å bli like klart ut av fatet som det blir hvis jeg tapper på en flaske og lar den stå i kjøleskapet et par dager.. Min hypotese er at det suges opp noen partikler fra bunnfallet ved hver tapping, uansett. Det skal ikke mye til for at det blir litt uklart..

Jeg planlegger å lage meg en enkel flottør (sjekk nest siste innlegg i denne posten) som henter øl fra toppen av fatet i steden for bunnen, det burde gjøre slutt på problemet, hvis det er der det ligger. Ellers er det noen som kutter litt av stigrøret for å få litt bedre "klaring" til bunnfallet.
 
Jeg bruker gelatin for å få klart øl på mine fat. På noen fat har jeg kappet av 2 cm av stigerøret, slik at det ikke stikker helt ned til bunn. På andre fat har jeg ikke gjort dette. Jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell. De første par glassene blir grumsete, og det siste glasset blir grumsete både på fat med kortere stigerør og de med orginale stigerør.
Glassene i mellom blir klare...

Hvordan bruker du klarningsmiddelet?
 
roba skrev:
Jeg har Isinglass på fatet, rister det kraftig og setter det kjølig i 3 dager - deretter omtapping :biersmile:

Tapper du om på på nytt fat og? Så hele prosessen din ser slik ut: primær - sekundær - klarningsfat - bruksfat?
 
Bjarte H skrev:
Tapper du om på på nytt fat og? Så hele prosessen din ser slik ut: primær - sekundær - klarningsfat - bruksfat?

Gjærdunk - Primær med Isinglass - Sekundær med CO2 - flaske.
Hvis jeg slipper bunnfallet med en eller annen løsning så kan jeg slippe
sekundærfatet og sette CO2 på primærfatet.
 
Bruk av isningsglass samt lang nok lagring skal være nok til å få klart øl. De første halvliterene drar med seg litt slam, ellers er slammet såpass klistret til bunnen at det ikke flytter seg (så lenge fatet får stå i ro).

Vi tapper rett fra primærgjæring til bruksfat og bruker ofte naturlig karbonering. Dersom vi bruker isningsglass og har god nok tid, samt unngår å flytte på fatet etter at det er åpnet så er det bare de 2-3 første glassene som drar med seg slam. Det vi dessverre for ofte har er kjøletåke, og denne er det vel bare filtrering som tar (samt lang lagring, for vår del er det borte etter 3-6 måneder).

EDIT: glemte å si at jeg likte ideen din med en kopp/hette som stigerøret settes ned i  :yes:

MVH
Børge
 
Jeg har aldri brukt isingsglass så det har jeg ingen erfaring med. Med gelatin (vanlig pose med gelatinpulver du kjøper i butikken) gjør jeg følgende:
Tapper ølet fra gjæringsdunk over på Corneliusfat. Setter fatet kaldt i "kegatoren" i minst en uke, helst mer (samtidig som jeg setter trykk på ølet og karbonerer det). Så har jeg i gelatin. Det gjør jeg ved å legge pulveret (ca. 3 toppa teskjeer) i en kopp lunkent vann og lar det svelle i 10 minutter. Rører i blandingen, varmer det opp i microen til væsken blir klar og alt gelatinet er løst opp. Det skal ikke koke. Heller det på fatet og lar fatet så i ro i kegatoren et par dager. Da er ølet blitt klart.

Det er selvfølgelig viktig å passe på desinfisering av alt som blir brukt til dette...

Beant skrev:
Det vi dessverre for ofte har er kjøletåke, og denne er det vel bare filtrering som tar (samt lang lagring, for vår del er det borte etter 3-6 måneder).

Min erfaring er at metoden med gelatin også tar vekk kjøletåke, forutsatt at kjøletåken er dannet før du har i gelatinet.
 
Viktste skrev:
Beant skrev:
Det vi dessverre for ofte har er kjøletåke, og denne er det vel bare filtrering som tar (samt lang lagring, for vår del er det borte etter 3-6 måneder).

Min erfaring er at metoden med gelatin også tar vekk kjøletåke, forutsatt at kjøletåken er dannet før du har i gelatinet.

Flott  :skitbra:

Da skal dette prøves på neste brygg  :yes: Takker og bukker for et kjempebra tips.

Jeg tilsatte faktisk isningsglass i et Kølch-fat i går, etter ca 5 uker kaldlagring, i håp om å få det klart. Får se hvordan dette blir om et par uker.
 
Bjarte H skrev:
Hei

Jeg har tenkt i samme baner som deg. Selv om jeg bruker lang modningstid på sekundærdunken ( 2 - 3 uker ), Klar Urt, isinglass og gelantin får jeg det ikke til å bli like klart ut av fatet som det blir hvis jeg tapper på en flaske og lar den stå i kjøleskapet et par dager.. Min hypotese er at det suges opp noen partikler fra bunnfallet ved hver tapping, uansett. Det skal ikke mye til for at det blir litt uklart..

Jeg planlegger å lage meg en enkel flottør (sjekk nest siste innlegg i denne posten) som henter øl fra toppen av fatet i steden for bunnen, det burde gjøre slutt på problemet, hvis det er der det ligger. Ellers er det noen som kutter litt av stigrøret for å få litt bedre "klaring" til bunnfallet.

Flottør vil sikkert funke bra, men isinglass i fatet gjør svært ofte samme nytten.
 
Gahr skrev:
Flottør vil sikkert funke bra, men isinglass i fatet gjør svært ofte samme nytten.

Ja da er det mulig jeg gjør noe feil et sted, da jeg også bruker isinglass (flytende, oppbevares i kjøleskap) når jeg stikker over i fatet. Ellers kan det være en ørliten sannsynlighet for at gjæren jeg bruker ikke liker å flokkulere? Jeg får feilsøke litt eller lage en enkel flottør for testens skyld. :)
 
Bjarte H skrev:
Gahr skrev:
Flottør vil sikkert funke bra, men isinglass i fatet gjør svært ofte samme nytten.

Ja da er det mulig jeg gjør noe feil et sted, da jeg også bruker isinglass (flytende, oppbevares i kjøleskap) når jeg stikker over i fatet. Ellers kan det være en ørliten sannsynlighet for at gjæren jeg bruker ikke liker å flokkulere? Jeg får feilsøke litt eller lage en enkel flottør for testens skyld. :)

Hadde vært stilig dersom du leget en flottør og kom med bilder og erfaringer  :yes:

Hvilken gjær er det du plages med, og bruker du hvetemalt?
 
Beant skrev:
Hadde vært stilig dersom du leget en flottør og kom med bilder og erfaringer  :yes:

Hvilken gjær er det du plages med, og bruker du hvetemalt?

Det kommer nok bilder hvis jeg lager en flottør ja  :yes:

Jeg bruker for tiden L.M.E fra Muntons med spesialmalt. Har ikke brukt noe hvetemalt, så det kan ikke være der det ligger..
Den siste tiden har jeg brukt Wyeast Am. Ale 1056.
 
Bjarte H skrev:
Det kommer nok bilder hvis jeg lager en flottør ja  :yes:

Jeg bruker for tiden L.M.E fra Muntons med spesialmalt. Har ikke brukt noe hvetemalt, så det kan ikke være der det ligger..
Den siste tiden har jeg brukt Wyeast Am. Ale 1056.

Samme gjæra som vi brukte på julealen vår. Den ble helt klar etter ca 4 uker, uten bruk av isinglass.

Har en Kølch som er 1 uke eldre, og den ser fortsatt ut som et hveteøl. Brukte Wyeast 2565 på den, samt litt (for mye) hvetemalt. Har nå tilsatt litt isinglass på det ene fatet for å få fortgang på klaringen.
 
Tilbake
Topp