Tappelinjen tetter seg..

palve

 
Jeg har et stykk 19l Corneliusfat med tappelinje hvor jeg struper ned fra utkoblingen til en svært tynn slange på ca 2meter, som igjen åpner seg før tappekranen.

Nå har jeg for tre dager siden tappet fatet med 3dje batch. Fatet har stått med PBW i fire dager, ristet og vasket godt, samt desinfisert med Starsan før jeg tappet hveteølet over.

Tappelinjen er demontert, skylt godt med varmt vann, og deretter skylt igjennom med Starsan fra fatet. Alt rant fint og godt igjennom.

Men nå; med øl på fatet, er det bare såvidt det kommer øl igjennom...!??! Kan jeg ha fått med en "Appelsinskrellbit" fra gjøringsdunken som tetter et eller annet sted? Hva pokker gjør jeg? I morgen kommer det gjester ... :(
 
Opp med ut-ventilen på fatet og sjekk.

Sjekk også tappeslange (spesielt ball lock og kran).
 
På eget ansvar: ta av gasskobling og ølkobling. Bleed alt co2 ut av fatet. Sett 1-2 bar trykk og sett gasskoblingen på øl-ut ventilen et lite øyeblikk. Da presses co2 feil vei inn i ventilen og blåser den ren.

Har gjort dette ved 3-4 anledninger med stort hell. Tenker det er humlerester e.l. som tetter.

Uhyre vuktig at du tømmer fatet for co2 eller i det minste er 100% sikker på at regulatoren leverer betydelig mer trykk enn det er på fatet. Hvis ikke kan ølet slå tilbake gjennom gass-slangen og inn i regulatoren.
 
Deed done! Vasket i varmt vann. Løftet opp røret, skrudde sammen, og øllet flyter! Takk Odland :)

Er det vanlig at ut-ventilen tetter seg slik, eller tror dere det kan ha kommet med noe appelsinskrell fra vørteren? Hvor ofte vasker og desinfiserer man ventilene inn og ut av fatet?
 
Takk for tips Ørnegård. Jeg tenkte faktisk tanken selv, men turte ikke gjøre dette. Skal ha den i bakhodet om det skjer igjen.
 
Deed done! Vasket i varmt vann. Løftet opp røret, skrudde sammen, og øllet flyter! Takk Odland :)

Er det vanlig at ut-ventilen tetter seg slik, eller tror dere det kan ha kommet med noe appelsinskrell fra vørteren? Hvor ofte vasker og desinfiserer man ventilene inn og ut av fatet?

Fort gjort at det kommer noen humlerester/fruktrester m.m. som setter seg fast.

Jeg renser ventilene hver gang jeg vasker fatet. Fort gjort.
 
Etter å ha trøbla med humlerester i stigerøret/ventilen en gang og to, bruker jeg nå alltid humlepose om jeg tørrhumler med blomst. Rester fra kokingen kommer aldri så langt hos meg uansett, jeg lar vørteren gå gjennom en sil på veien fra kjele til gjæringskar. Får litt ekstra luft i vørteren også på den måten.
Stigerør og ventil demonteres og renses hver gang, som Odland sier, fort gjort :)
 
Tilbake
Topp