Tappetårn til corneliusfat, 3d print.

@FrodeAanes Synes det er tøft det du gjør. Sikkert mange med meg som er nysgjerrig på hvordan du gjør det SW/HW erfaringer og litt bilder hadde vært kjempe... :) om du ønsker å dele slikt med oss da.
 
Jau, kan godt forklare prosessen:

Det heile begynner med ein slik: images.jpg

Så tegnar eg delen i 3D med hjelp av Autocad i mitt tilfelle men korleis som helst cad software vil duge.
Autocad.jpg

Deretter åpnar eg fila i eit program som kutter delen opp i skiver og genererer ein g-kode som printeren forstår, i dette programmet orienterer eg og delen i forhold til printerbordet og forteller korleis delen skal printast. Det er ein heil haug med parameter som kan forandras på men dei viktigaste er temperatur på printerbordet og ekstruderen(den delen som plasten går gjennom). Det er og her det blir bestemmt kor "tett" delen skal printast, 100% er heil ved mens delen som blir printa på bildet nedanfor har eit bikubemønster innvendig og ligg vel på ca 25%. Då blir delen lettare, ein brukar mindre tid og plast men delen blir ikkje så sterk.
Repetier.jpg

20150226_174006.jpg

Plasten kjem på rullar som dette i alle tenkelige fargar
20150226_174137.jpg
 
... nå tenkte jeg først på om det var firma som kunne printe ut disse tegningene slik at jeg slapp innkjøp av egen printer :)
 
Hei! Jeg tar gjerne imot 3D-modell så jeg kan modifisere til å passe mine fat, for så å printe til meg selv og mine kompiser :)

Kan godt printe til andre også, hvis trådstarter ikke har noe imot det
 
Hei! Jeg tar gjerne imot 3D-modell så jeg kan modifisere til å passe mine fat, for så å printe til meg selv og mine kompiser :)

Kan godt printe til andre også, hvis trådstarter ikke har noe imot det

Print i vei, berre flott det.
Hvilket filformat vil du ha?
Send meg epost adressa di på PM så sender eg filene.
 
Kan godt printe til andre også, hvis trådstarter ikke har noe imot det
Hei - genialt :) Håper du bor i Oslo #Eddy. Jeg ønsker svært gjerne en slik...
Foruten og dekke utgifter til produksjon og forsendelse ++, har jeg ikke så mye kult som motytelse. Pusler litt med Arduino for tiden. Flashing av STC, og temperaturlogging av gjæring til internett er det det går i for tiden :) Interessert?
 
Oooh, mye moro a gitt. Det er jo ting jeg ikke har filla peiling på ;) Skal ta en titt på modellene og se hvor lang tid et komplett print vil ta.

FrodeAanes; hvor lang tid bruker printern din på et komplett tappetårn?

Var det DWG og STL du hadde? Tar gjerne DWG, da jeg får konvertert de til ganske brukanes filer i SolidWorks... Men send gjerne både og, for hvis filene du lagrer i er av nyere dato så får jeg sikkert drøssevis av feilmeldinger. E-postadresse er eddy@sandakerpalm.no, regner med at det går greit å poste den her...?
 
Jeg kan godt designe en helt fra scratch om det skulle være noen tvil om den etiske biten av dette :)
Da trenger jeg hovedsakelig bare ytterdiametern på et corneliusfat...
 
Eneste etiske problemet jeg ser er han som har laget et kickstarter prosjekt av dette... så det tror jeg ikke Frode skal ofre mange kaloriene på.
 
Da
Hei! Jeg tar gjerne imot 3D-modell så jeg kan modifisere til å passe mine fat, for så å printe til meg selv og mine kompiser :)

Kan godt printe til andre også, hvis trådstarter ikke har noe imot det
Er interessert i en. Du får si fra når du vet en pris
 
Kan noen måle diameeteren, evt omkretsen på corneliusfatet sitt, så kan jeg designe en fra scratch. Fikk litt dårlig samvittighet når jeg så noen faktisk har laget et kickstarter-prosjekt ut av sin innretning. På den annen side ser jeg ikke grunnen til å lage et kickstarterprosjekt ut av noe som er ferdig designa OG som er ment å printes i fremtiden, da er jo kostnadene for lengst over og det er bare en evt. fortjeneste på produserte kraner igjen. Hmmmm.

Edit: Har funnet en 3D-modell av et corneliusfat, så hvis noen kan bekrefte en diameter på 214.5mm så vet jeg at jeg kan bruke det som utgangspunkt
 
Sist redigert:
Alle delene mine er tegna fra scratch, men at eg har sett på kickstarter prosjektet når eg tegna sier seg sjølv. Kan ikkje sei at eg har så dårlig samvittighet, kjem jo berre til å printe det ut til meg sjølv.
 
Tilbake
Topp