Tappetårn til corneliusfat, 3d print.

Alright, i så tilfelle er det jo bare ideen man viderefører. Har du mulighet til å sende DWG/STL? :)
 
Lagde en fra scratch, for å kopiere så lite som mulig, håper folk synes den er grei da. Dryppbrett og evt Sodastreamflaske-holder blir separate deler. Fargen er bare den som sto i printeren, så jeg slapp å bytte.
Denne er designet for å "snappe" på plass ved hjelp av en leppe som flexer litt og gir et konstant klem. Denne funksjonen har jeg ikke fått testa enda, for jeg har jo bare sånn "kinafat" som har en helt annen geometri på plastikken.

2015-03-01%2013.13.16.jpg


2015-03-01%2013.13.29.jpg

2015-03-01%2013.36.27.jpg


2015-03-01%2013.36.37.jpg

2015-03-01%2013.37.00.jpg


2015-03-01%2013.39.47.jpg
 
Den så kjekk ut :) er det mulig å få kjøpt en sånn tro?

Ser ut som det kan bli litt trangt når g-koblingen er på men det er kanskje bare på bildet.
 
Det ble trangt med G-koblingen på ja! men funka, og det er bare slangen som kommer borti, så det kan løses med et bend eller noe annet som har en bøy/kan bøye seg...
Det er helt klart mulig å kjøpe en :) Printen tar en hel dag (7.5 timer) og bruker masssse materiale, så prismessig havner vi nok på 400 kroner. Jeg håper ikke det er avskrekkende eller veldig overraskende...

Og så må jeg få testa den på et corneliusfat før noen med corneliusfat kan begynne å kjøpe da, vil helst at den skal funke som planlagt når jeg først begynner å lage noen.
 
Jau, kan godt forklare prosessen:

Det heile begynner med ein slik: Vis vedlegget 17155

Så tegnar eg delen i 3D med hjelp av Autocad i mitt tilfelle men korleis som helst cad software vil duge.
Vis vedlegget 17158

Deretter åpnar eg fila i eit program som kutter delen opp i skiver og genererer ein g-kode som printeren forstår, i dette programmet orienterer eg og delen i forhold til printerbordet og forteller korleis delen skal printast. Det er ein heil haug med parameter som kan forandras på men dei viktigaste er temperatur på printerbordet og ekstruderen(den delen som plasten går gjennom). Det er og her det blir bestemmt kor "tett" delen skal printast, 100% er heil ved mens delen som blir printa på bildet nedanfor har eit bikubemønster innvendig og ligg vel på ca 25%. Då blir delen lettare, ein brukar mindre tid og plast men delen blir ikkje så sterk.
Vis vedlegget 17159

Vis vedlegget 17160

Plasten kjem på rullar som dette i alle tenkelige fargar
Vis vedlegget 17161
Repeater Host SW er det noe som følger printeren eller er det et "standard" program for printerstyring? Prøvde å finne printern din på interwebben men fant den ikke. Har du kanskje bygget selv/byggesett? Vil modeller laget i Sketchup kunne brukes som utgangspunkt til printing? Ikke tegnet i Autocad siste 15år.. men bruker Sketchup innimellom :)
 
Hans Einar: ja, sketchup kan veldig godt brukes til å lage 3Dmodeller til printing. En kompis/kollega av meg har allurat lik printer som meg og han bruker nesten utelukkende sketchup!
 
Det ble trangt med G-koblingen på ja! men funka, og det er bare slangen som kommer borti, så det kan løses med et bend eller noe annet som har en bøy/kan bøye seg...
Det er helt klart mulig å kjøpe en :) Printen tar en hel dag (7.5 timer) og bruker masssse materiale, så prismessig havner vi nok på 400 kroner. Jeg håper ikke det er avskrekkende eller veldig overraskende...

Og så må jeg få testa den på et corneliusfat før noen med corneliusfat kan begynne å kjøpe da, vil helst at den skal funke som planlagt når jeg først begynner å lage noen.
Det beste hadde jo vært om den kan brukes på begge typer fat. Jeg har begge typer nemlig ;-) er den printer i massiv plast. Eller er den hul? Det kunne jo vært en fordel å kunne Borre opp og gjenge for en settskrue slik at den sitter godt fast.
 
Den sitter som du ser på kinafatet også, men da må du evt skru det fast hvis du vil at det skal sitte dønn. På et corneliusfat vil du ikke ha noen problemer med å få det til å sitte dønn om jeg bare får tilpassa designet ;)

Den er printa med en struktur inni som gjør at man sparer materiale, men den er langtifra hul. Kan legge ut film av at jeg er midt i en print, så ser du hvordan den ser ut inni :)

Den er ikke noe å gjenge opp, men om du benytter deg av et klaringshull i tårnet, og gjenger i plasten på fatet så skal det gå fint. Evt klaringshull i begge, også skrue med mutter. Igjen; kun en løsning du vil trenge på andre fat enn cornelius ;)
 
Sist redigert:
Sodastreamflaskeholder på gang. Da håper jeg de tidligere nevnte 60mm i diameter stemmer ;) Grunnen til at hulla ser så stygge ut er at jeg har modellert inn litt støttmateriale, som bare knekkes bort etterpå

sodastream.PNG
 
Repeater Host SW er det noe som følger printeren eller er det et "standard" program for printerstyring? Prøvde å finne printern din på interwebben men fant den ikke. Har du kanskje bygget selv/byggesett? Vil modeller laget i Sketchup kunne brukes som utgangspunkt til printing? Ikke tegnet i Autocad siste 15år.. men bruker Sketchup innimellom :)

Repetier Host var det som fulgte med printeren ja men eg bruker ikkje slice programmvaren som fulgte med, eg bruker heller Cura engine som er en del av Repetier.

Her kjøpte jeg min:
http://www.ebay.com/itm/New-Prusa-R...146?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3aa1cbe802
 
Veldig fornøyd, den har printa presise deler frå dag 1.
Det eneste eg har oppgradert er endebryterene, de som fulgte med var litt for pinglete og unøyaktige.
Det er eit kit som ein må skru sammen sjølv men det synest eg berre var kjekt.
 
Det er med ein ganske ok manual pluss at det ligger ein sammenstillingsvideo på youtube. Ingen kalibrering nødvendig, berre litt testing med temperaturer i forhold til hvilken plast en velger å bruke.
Endebryterene blir brukt på alle akser for å gi printeren et nullpunkt og z-akse bryteren er ganske viktig i og med at høyden på dysen i forhold til varmeplaten er veldig viktig for at det første laget skal feste seg skikkelig til platen. Strengt tatt er det berre nødvendig å skifte ut endebryteren på z-aksen.

Eg kjøpte mine brytere pluss nokre ekstra dyser frå: http://stores.ebay.com/wedo3dprinting?_trksid=p2047675.l2563
 
Tilbake
Topp