Tappetrykk

Heisann dere!

Ganske så ny på Cony og har noen spørsmål.

1-  Hvilket tappetrykk brukere dere ?
2 - letter dere trykket fra fatet når kvelden er over?

Jeg hadde to fat med nydelig ipa. Brukte tappetrykk på 1 bar, hvor jeg åpnet og lukket tanken for hver øl jeg tappet (typisk bare åpnet etter at jeg hadde tappet for at det skulle være trykk på fatet til neste)
dette medførte at slutten på fatene var så overkarbonisert at ... ja, vet ikke hva jeg skal sammenligne med . .det stakk bra  på tunga hvertfall.

hvordan gjør dere dette er basclly spørsmålet :)

Flygel skrev:
1-  Hvilket tappetrykk brukere dere ?
2 - letter dere trykket fra fatet når kvelden er over?

Jeg bruker foreløpig samme trykk som jeg bruker for innkarbonering. Dette gir tidvis litt mye skum. Erik hos bryggselv (tror jeg det var) anbefalte meg å dra den ned til ca 0,5 bar for servering, men jeg har nå heller bare levd med litt mye skum så langt.  (Hveteøl for tiden, så temmelig høyt trykk).  Letter ikke på trykket på noe tidspunkt.

Hvis ølet blir overkarbonert mot slutten så tyder det på at du har for høyt trykk, du skal oppnå en likevel.  Hvor mye trykk du skal ha avhenger av øltype og temperatur, se f.eks http://haandbryg.dk/carbonering.html og http://haandbryg.dk/eftergaering.html for info.

1 -  Hvilket tappetrykk brukere dere ?  Jeg bruker mellom 1 og 1.5 bar men jeg liker godt karbonert øl
2 - letter dere trykket fra fatet når kvelden er over? Nei. la trykket være mest mulig stabilt fra fullt til tomt

På den andre siden. Når du har tappet litt av fatet, så trenger du ikke tilføre CO₂ for hver eneste gang du tapper.
I mange tilfeller så tapper jeg til jeg synes det går for sakte. Og øker trykket til rundt 1bar

Hvis du karbonerer et øl til f.eks. 2 volumprosent co2, vil trykket være xx ved xx grader.
jeg setter da regulatoren til det trykket, og er øllet over/under ønsket nivå, justerer jeg deretter, og lar den stå til fatet er tomt :) lettoggæli..

Støtter de sista talere, har du mange øltyper som trenger forskjellig karboneringsgrad/trykk trenger du flere regulatorer.
Å slippe ut trykk før tapping er noe gammeldags tull vi brukte før vi lærte å bruke lange tappeslanger, Hva har du nå.

Eg har fått med meg at om en ønsker passe med skum gitt trappetrykk, så er det viktig med riktig dimensjon/lengde på slanger. Og har man riktig lengde på slanger, så er det ikke nødvendig å nedjustere trykket når man skal tappe.

Selv har eg prøvd meg litt frem med forskjellige slangelengder og 3/16" dimensjon.

Hvilken lengde er å anbefale på slangene for å ikke få for mye skum?

1,5 meter, tror jeg selv har 2 meter med ID ca 2,7 mm, det er et 3/16 pexrør. 3/16 slange ID 4,75 mm må du ha enda lengere.

Omsider begynder "pub"en min og bli halv ferdig, kranene er kommet på veggen. Jeg har 3/16" flex slange (kjøpt hos more beer), tappe trykk på 1,2. Fatene står i en tilhørende kjeller rom som ligger under bakkeniva og holder en noelunde jevn temp, 4 til 8 grader mellom sommer og vinter. Det er isolert mellom "pub" og øl kjeller.
Jeg er noe usikker på slange lengdene fra fat til kran, jeg må nok ha nermere 2 meter med slange for og rekke slik det står nå. I følge det jeg har lest meg til, skal slangene vere mellom 1,6 og 2 meter, alt etter temp og trykk. Planen er og kappe på 2,20 og så prøve meg fram.

Høydeforskjell mellom fat og kran vil kreve mer trykk for å drive tinga igjennom, dersom du f.eks har fatene i en kjeller under "baren". Greit å tenke på om ølet er litt småflatt når det kommer ut etter å ha gått igjennom en etasje :)

Tilbake
Topp