Tapping på fat - hvor "vanskelig" kan det være

no247

 
Mitt første innlegg på Norbrygg Forum, og først - takk til inspirasjon og gode innlegg.

Jeg er etter all målestokk en "novise", og er både imponert over all kunnskap rundt ølbrygging, og helt ærlig også litt overrasket over hvor komplisert mye forklares.

Med dette mener jeg ikke å "banne i kirken", så bær over om dette oppleves som kritikk - det er ikke ment slik.

Jeg har kun 8 brygg bak meg, men alle har vært vellykket. Begynte med BIB og kjøpte etterhvert en BB60. Alle brygg har vært vellykket, og jeg har vært innom noen mer krevende brygg, mellom annet Highlander (det beste brygget hittil), og det beste juleølet jeg har smakt - takk til Wit Juleøl. Begge oppskrifter på forumet her:).

Til tappingen - jeg har gjort det så enkelt som dette:

1) Etter 2,5 uker gjæring av "Red Ale" (fra olbrygging.no = bør absolutt testes), og Ulriken DIPA(7F bryggeri) så ble FG kontrollmålt. Ulriken DIPA begynte å "ploppe" (hvert 3-5 minutt helt til det ble tappet) etter å ha blitt løftet da 1 meter horisontalt. Det var nok tørrhumling som forårsaket dette. FG var helt innenfor forventet verdi!
2) Ølet stod i ro, i ca 15 grader i 1 døgn (og ja - coldcrush er sikkert optimalt, men uansett - det ble ikke gjort).
3) Fat på 19 liter ble rengjort med PBW, varmt vann og Saniclean (her er jeg veldig grundig - ikke noe overlates til tilfeldighetene - det skal være rent!)
4) Kegerator er klar (Whirlpool kjøp på Komplett.no på tilbud), med plass til 2x19 og 1x12 og 1x9 og klar for ca 1 grad Celcius. 4 Perlick 650ss gjennom kjøleskapsdøren.
5) Fat fylles med CO2 (CO2 er tyngre enn luft, ingen diskusjon) - for min del fungerer det optimalt, dvs uten ekstra "skumlegging" med Starsan)
6) Hevert rengjøres grundig, PBW, varmt vann, Saniclean - drypptøres, slange legge ned i fatet, helt til bunn. Bruker ikke sukker!
7) Øl tappes over i fat, til ca 5 cm gjenstår - vil helst ha på lokket uten å "klisse for mye".
8) Lokk til fat, som har lagt i Saniclean blanding frem til nå, settes på.
9) Fat fylles med trykk 3 bar (jeg vet at det er indikerer at jeg skal hurtigkarbonere, men det er ikke målet - jeg ønske å unngå "ulumskheter" i ølet, og starte CO2 metningen så raskt som mulig. Før fatet kjøles ned, slipper jeg ut trykk, fyller fatet igjen - 2-3 ganger. Nå er oksygenet definitivt ute! Ingen risting!
10) Jeg lukker ventil fra CO2 flasken, venter noen timer, åpner kort (til 3 bar nås), stenger og gjentar 3-4 ganger de neste 2 dagene. Ingen risting!
11) Trykk slippes ut av fatet, og jeg setter det på 1 bar. Har stilt inn 4-5 grader Celcius på kegerator nå! Ingen risting!
12) Etter 5 dager kart for den første prøven :). Den første 1/2 halvliteren er bare skum (overskuddstrykket skal ut), deretter så er ølet helt perfekt.

Ulriken DIPA kan absolutt anbefales. Har ikke smakt på Red Ale enda, men har gode erfaringer!

Jeg har vært nøye med rengjøring, sjekket at det ikke er lekkasje på CO2, og ellers tålmodig.

Brygger på BB60, og det ble flasket (med naturlig karbonering) like mye som ble tappet på fat. Har ikke smakt på flasker enda, men kommer gjerne tilbake senere med en sammenligning.

Dersom noen har tips til et godt påskeøl mottar jeg gjerne oppskrift :).

Cheers!
 
Punkt 5. Fatet må fylles veldig sakte skal dette med "co2 er tyngre enn luft" fungere. Og det må fylles nedenifra.
 
Å få ut all oksygen med CO2 er vel ikke lett. Men om en trykker opp til 3 Bar vil mix O2/CO2 være ganske feit, og mye O2 vil komme ut når en tar ut trykket. Gjentas dette noen ganger skulle det være lite O2 igjen. Det er jo tross alt luft som er på fatet, ikke O2.
 
Egentlig så er det rimelig lett hvis man fyller fatet helt opp med f.eks starsan først og presser det ut med co2.
 
Punkt 12 kan du sløyfe. Slipp ut trykket av sikkerhetsventilen, så er også den første halvliteren grei. Den første desiliteren eller så bør nok gå i vasken, siden det er mest gjærrester.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spørsmål: Jeg leser flere steder at co2-tanken skal være tilkoblet fatet under hele karboneringen, og under tapping, det siste der for å unngå skum i ølet. Betyr det at co2-tanken bare skal være tilkoblet fatet, og at man skal etterfylle for å holde trykket på 1 bar hvis det faller under det, eller betyr det at co2-tanken konstant skal stå åpen med 1 bars trykk? I såfall, hvordan får jeg trykket til å holde seg stabilt på 1 bar? Jeg bruker å stoppe ved 1 bar når jeg åpner co2-tanken. Hvis jeg ikke skrur den av da, fortsetter bare trykket å stige.
 
Du har vel en regulator? Skru den først langt ut, mot klokka. Åpne gassflaska. Skru så sakte regulatoren med klokka til du ser den stopper på det trykket du vil ha. Etter dette skal trykket ikke stige. Obs på ikke å gjøre dette med overfylt fat. Om diptuben på gass inn når ned i ølet kan du få øl tilbake i regulatorsystemet.
 
Fin tråd, har 3 brukte corneliusfat selv som jeg ikke har turt å bruke enda. Lurer på 2 ting:

1- Hvor nøye skal man være på å vaske stigerøret, og hvordan gjøres det. "Må man" også her trykke opp fatet med co2 3 ganger, med PBE/krystallsoda, varmt vann, og Starsan; for å trykke det opp og ut gjennom stigerøret? Eller holder det med bare én av delene? Eller bare kokende vann og bruke damptrykket? Eller kan man skru det av å legge det bløtt?

2-Regulatoren min er ikke tett. Kommer ut CO2 gjennom koblingen til fatet med en gang jeg skrur opp flasken bittelitt. Mener den eneste pakningen som fins er en ganske stiv plastskive på regulatoren. Skal det være gummipakning i tillegg? Får strammet veldig lite, skal det gå an å skru til flasken for hånd, eller må man bruke verktøy?




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fin tråd, har 3 brukte corneliusfat selv som jeg ikke har turt å bruke enda. Lurer på 2 ting:

1- Hvor nøye skal man være på å vaske stigerøret, og hvordan gjøres det. "Må man" også her trykke opp fatet med co2 3 ganger, med PBE/krystallsoda, varmt vann, og Starsan; for å trykke det opp og ut gjennom stigerøret? Eller holder det med bare én av delene? Eller bare kokende vann og bruke damptrykket? Eller kan man skru det av å legge det bløtt?

2-Regulatoren min er ikke tett. Kommer ut CO2 gjennom koblingen til fatet med en gang jeg skrur opp flasken bittelitt. Mener den eneste pakningen som fins er en ganske stiv plastskive på regulatoren. Skal det være gummipakning i tillegg? Får strammet veldig lite, skal det gå an å skru til flasken for hånd, eller må man bruke verktøy?




Sent from my iPhone using Tapatalk

1) Jeg skyller først fatet grundig slik at jeg får bort all løst, deretter så blander jeg PBW i varmt vann, lar det stå i fatet / trykker gjennom stigerøret med CO2 en stund. Skyller med varmt vann, trykker gjennom stigerøret (gjentar noen ganger), og til samme prosess med Starsan / Saniclean.

Etter at jeg har skylt med Starsan / Saniclean så setter jeg på lokket, fyller med litt CO2 og blåser rent/tørt stigerør og slange.

Til slutt lar fatet tørke før jeg setter på lokket og ser frem til neste tapping. Skyller med Starsan / Saniclean før neste tapping.

2) Her ville jeg spurt dem du har kjøpt regulatoren hos :).
 
Jeg har såvidt jeg vet aldri vasket et fat med mer enn varmt vann og så fylt det med starsan. Har brukt hagepistol rett på varmtvannskrana og spylt gjennom stigerøret, fylt fatet med starsan og så lagt stigerør løst oppi og så snudd det etter noen minutter. Aldri fått fatinfeksjon.
 
He lage ein fat vasker av ei biltema pumpe og eit gammelt gjæringskar
Eit rør som spyler i bunnen av fatet og slanger inn på øl ut og gass inn.


Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk[/ATTACH]
 

Vedlegg

  • uploadfromtaptalk1454069857350.jpg
    uploadfromtaptalk1454069857350.jpg
    34,3 KB · Sett: 100
Tilbake
Topp