Tapping på fat og klarning med geltain

Heisann!

I morgen skal jeg tappe mitt første brygg på fat, en Hup Fu IPA. Er i gang med cold crashing nå, men har et par spørsmål ettersom jeg er ny på fatfronten...

Har sett på ymse forum og youtubevideoer der de rugger på fatet under karbonering. Jeg skal ha brygget på to fat, og har forstått at om man rugger ca 15 min med CO2 tilkoplet så slipper man trykksetting over tid (type en uke). Er dette riktig?

Spørsmål to blir da hva slags trykk jeg skal bruke?

Til slutt tenke jeg prøve med gelatin for å klarne ølet. Gjør jeg noe feil om jeg har oppi gelatinblanding før jeg trykksetter og "rugger" på fatene? Kan jeg evt tilsette gelatinblandingen etter jeg er ferdig med karboneringen, for så å trykksette opp til ca 1-1.5 bar, som jeg regner med er ca serveringstrykk?

Takk for svar!
 
Takk for svar! Hvor lang tid må gelatinblandinga ha før jeg kan tappe da? Kan bare karbonere ett fat om gangen med regulatoren min, hva da med fat nr 2? Sette på litt trykk og la stå til fat 1 er ferdig?
 
Du kan fint få skum i ølet med å rugge på fatet, men føler at smaken ikke helt holder selv om det skummer. La det få litt tid
 
Amen. Og overhode ikke noe galt med det.
3-4 minutter holder fint, ved 3 bar og ned mot 0 grader et sted.
Øllet bør stå noen timer etterpå så kullsyre får satt seg. Gelatin funker uansett hvor du tilsetter det, bare ølet er kaldt. Det beste er i gjæringskar, og mye er gjort på et døgn.


Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp