Tapping på flaske + noe helt annet

Hei,

Flasket mitt 3. BIAB brygg på torsdag, 7 Fjell Svartediket. Luktet sabla godt, så får vi håpe at jeg synes det om 2 uker også, etter karboneringen :)
En ting jeg har erfart ved disse 3 tappeøktene er at når jeg nærmer meg bunnen av gjæringskaret så går det sabla tregt med tappingen. Har egentlig trodd at det skjedde fordi bunnen bare var grums, men jeg så nå at det faktisk er tappetuten som får litt rusk helt nederst, og da renner selvfølgelig ingenting gjennom.
Er det noe jeg enkelt kan legge inn på innsiden av gjæringskaret for å hindre at slikt kommer ned i tappetuten? Tenkte på en sånn saftsilepose, men hvis jeg stikker den nedi foran innsiden av krana så vil vel den også fylle seg opp og stoppe flyten, bare litt lengre oppe?

Så var det kjelen. Pga dimensjonen så er 1 liter lik 1 cm i vannstand, men syntes jeg fikk forskjellig måling langs kanten og i midten, og det virker som at kjelen buer litt opp mot midten. Hvor er målingen da mest nøyaktig?

Tenkte at jeg skulle sette et sånn Europris ølsett neste gang, bare for å kunne ha en mening om Europris-brygg, og se hvor mye bedre det er med BIAB :rolleyes:. Bruker da bare oppskrift og ingredienser som følger med uten noe ekstra. I oppskriften der sto at det man skulle dekke brygget med et håndkle, evt legge lokket løst på for at det skulle komme nok luft til. Er dette noe jeg bør følge, eller kan jeg gjøre som vanlig å feste lokket med gjærlåsen ordentlig på ?


Christer
 
Hei,

Flasket mitt 3. BIAB brygg på torsdag, 7 Fjell Svartediket. Luktet sabla godt, så får vi håpe at jeg synes det om 2 uker også, etter karboneringen :)
En ting jeg har erfart ved disse 3 tappeøktene er at når jeg nærmer meg bunnen av gjæringskaret så går det sabla tregt med tappingen. Har egentlig trodd at det skjedde fordi bunnen bare var grums, men jeg så nå at det faktisk er tappetuten som får litt rusk helt nederst, og da renner selvfølgelig ingenting gjennom.
Er det noe jeg enkelt kan legge inn på innsiden av gjæringskaret for å hindre at slikt kommer ned i tappetuten? Tenkte på en sånn saftsilepose, men hvis jeg stikker den nedi foran innsiden av krana så vil vel den også fylle seg opp og stoppe flyten, bare litt lengre oppe?

Så var det kjelen. Pga dimensjonen så er 1 liter lik 1 cm i vannstand, men syntes jeg fikk forskjellig måling langs kanten og i midten, og det virker som at kjelen buer litt opp mot midten. Hvor er målingen da mest nøyaktig?

Tenkte at jeg skulle sette et sånn Europris ølsett neste gang, bare for å kunne ha en mening om Europris-brygg, og se hvor mye bedre det er med BIAB :rolleyes:. Bruker da bare oppskrift og ingredienser som følger med uten noe ekstra. I oppskriften der sto at det man skulle dekke brygget med et håndkle, evt legge lokket løst på for at det skulle komme nok luft til. Er dette noe jeg bør følge, eller kan jeg gjøre som vanlig å feste lokket med gjærlåsen ordentlig på ?


Christer

Til det siste: Det er vesentlig tryggere å sette lokket på - så veit du at det ikke kommer til noe skummelt. Og ølet skal ikke tilføres luft under gjæringen! Poenget med åpen gjæring er så vidt jeg forstår å ikke stresse gjæren med å la den jobbe under trykk, men jeg tviler på at det spiller noen særlig rolle i hjemmebryggerskala.

Stikk om til nytt kar før du tapper. Hvis jeg har tørrhumlet, knyter jeg fast en liten humlepose på slangen når jeg tapper over. (Koker slangen (silikon) med posen knyttet fast!) Hvis jeg ikke har tørrhumlet, er det ikke nødvendig, da har alt grums bunnfelt seg skikkelig.

Kjeleproblemet tør jeg ikke uttale meg om:).
 
Da gjør jeg som jeg trodde og tar lokket skikkelig på :) kanskje St Peters vil redusere sjansen for et vellykket brygg slik at man ender opp med å måtte kjøpe ferdigbrygg til slutt likevel [emoji848]

Jeg stikker om før jeg flasker for å blande inn sukkerlake, men har tørrhumlet alt så langt. Tapptuten festes på krana på gjøringskaret og er fjærbelastet slik at når man trykker en flaskebunn mot den så renner det ut. Tror altså ikke den egner seg til å feste en pose på enden. Kanskje jeg rett og slett må demontere og rense den for grums underveis og så fortsette flaskingen. Når jeg tenker på det så er det strengt tatt ikke mange minuttene det tar [emoji39]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp