Tappingen til gjæringskar

problemet er at det tar veldig lang tid å kjøle ned. Har ventet ca 1 time og 20 minutte rnå med 25 liter batch. For øyeblikke er temp i vørter 14.0 grader. Og mitt kaldt vann er 11 grader, så 6 grader kan jeg jo umulig nå?
 
Ahh... nå skjønner jeg hva du mener. Sett vørteren i det kalde rommet på 10 grader. Ikke hell i gjæren før vørteren har nådd riktig temp. Har gjort dette flere ganger med lager. Klarer ikke å kjøle lagervørter helt ned der den skal på sommeren. La gjæren være i samme rom aom vørteren for å få lik temp på begge.

Edit: eller i kjøleskapet. Er litt usikker på hvor du mener du skal la gjæringen foregå.
 
ok, så da kan jeg tappe vørter i kar nå, sette det i kjøleskapet og vente til temp er 8 grader? Og la gjær ligge i kjøleskapet? For en annen gang, kan vørter ta skade av å ligge for lenge i kjelen for å synke i temperatur?
 
Nei da kommer du nok ikke så langt ned. Men det var bare det jeg leste innlegg nr 3 i denne tråden.
Du har fått anbefaling av T S hva du kan gjøre.
Går ut fra du tapper over i gjæringskar som du setter i kjøleskapet.
Hadde satt skapet på maks kjøling og sjekket temperaturen jevnlig med rent termometer.
 
ja, skal det, takk for alle råd. Ikke så lett å kjøle ned som jeg trodde..
 
Men forresten, jeg har et stort "head" med skum når jeg tapper. Neste gang burde jeg kanskje bruke Auto-heverten min istedet? Skal jeg tappe 25 liter og ta vekk skum med en sleiv?
 
ja, men for å få plass til 25 liter, så måtte jeg ta av litt skum. Hvis ikke ville det gå over og bli masse søl.
 
Ta vekk det skummet du ikke får plass til.
Hvilken gjær blir brukt og hvor mye på disse 25 literene?
Hva var OG?
 
har ikke brukt gjæren ennå, må komme ned i riktig gjæringstemp. Vørter står i kjøleskapet nå. Skal bruke Saflager w-34/70

Men det rare er at det står "dose: 11,5 gram til 10-15 liter. Ølpakken er jo til 25 liter.

OG har jeg ikke målt. Dette var min første gang, så det tar jeg senere.
 
Forstår jeg deg rett så skal du ha 11 gram 34/70 på 25 liter?
Tror noen andre får hjelpe deg videre nå for jeg kan ikke tro noe annet enn at du har alt for lite gjær.
Hvor langt ned du bør kjøle for å ro dette best mulig i land vet ikke jeg.

Legger til at det er ikke for sent å måle OG. Husk riktig temperatur på prøven, tipper den skal være 20C
 
hmm. er ikke så happy nå lenger. Du har helt rett. På utsiden av pakken så står det 20 g Northern brewer. Som sagt står det 11,8 g net weight på pakken inni. Kan jeg nå kreve et nytt ølsett i det minste av selger? Hva skal jeg gjøre nå?
 
Navnet er Dry Lager yeast. Ikke Northern Brewer, som det skulle vært, så her har noen feilpakket, ja
 
men jeg må helt ned til 11-12 grader. har ventet i 60 minutter nå. Og har gradvis økt flowrate i kjølespiral. Mener at mer varme blir raskere transportert bort, jo raskere flowrate.

Noen grunn til at du ikke kjørte for fullt med én gang?
 
både ja og nei, siden dette var første gang, så var jeg ikke helt forberedt. Manglet 2 slangeklemmer ,så var redd for at slangen skulle falle av kjøleren..
 
Forsøk å skaff noe mer gjær i morgen ;)

Uansett lærdom i dette. I fremtiden prøv å planlegg alt i forveien. Ingredienser, utstyr og fremgangsmåter.

Ikke lett når det er første gang, men man lærer :)
 
ja, enig, men jeg prøvde å planlegge . Virkelig. Hadde lest i Ølhåndboken t.o.m. Så det går an å legge til mer gjær i morgen? Det gjør ikke noe å tilsette luft så tidlig i prosessen?
 
Tilbake
Topp