Tappingen til gjæringskar

Northern Brewer er navn på humle.
Er OG "normal" kjøp minst et par pakker W-34/70.
Les forumet, guider, snakk med folk, få noen med deg +++
 
eller mente du at jeg kan vente til i morgen med å tilsette og sette på gjærlås da?
 
Men hva skal jeg gjøre, forvirret? Jeg kan jo ikke måle OG nå, som det står i kjøleskapet. Det skal måles ved 20 grader, og jeg har dessuten ikek målt det før. Hva mener du med "Les forumet, snakk med folk, få noen med deg+++"? Er det ikke det jeg gjør nå?
 
ok, jeg ser nå også at Northern Brewer er humlen. På forsiden av pakken så står det ikke hvor mye gjær som følger med. Men det virker ganske klart på meg at det må være for lite gjær.
 
Du kan måle SG på hvilken som helst temperatur. Imidlertid vises bare helt korrekt på 20c, men +/- 10c så legger du til eller trekker fra 1 pr. 5. F.eks. 10c = SG - 2, 30c = SG + 2. Mer enn 10 i varians er litt mer komplekst, men det er en "dullion" kalkulatorer og info å finne hvis du googler "hydrometer temperature correction".
 
Du kan også justere prøven du tar med å varme den opp til 20C. Men tøm den ikke tilbake i karet.
Tar du prøve er det kanskje lurt å ta et stykke ned i karet hvis sukkeret nå er ulikt fordelt.
Men det er noe med handtering og villgjær og bakterier.

Hva jeg mente med les forumet osb kan kort forklares med følgende spørsmål.
Hva om du (og jeg) ikke får svar på det som er uklart før etter en ukes tid?
Det er ikke alltid svar kommer samme dag og noen ganger får man ikke svar.
Får håpe noen vil hjelpe deg med gjær/mengde/ tid.
Hadde ikke ristet inn oksygen etter 24 timer.
 
hei, ja, jeg endte med å tilsette gjær som foreskrevet av nettstedet. Det begynner på Ø. Det står at gjær er målt opp riktig til alle pakkene. De har også bekreftet på epost at gjær for lager skal tilsettes ved 20 grader for å sette den i gang, noe jeg har merket meg at det er sterk uenighet om her i forumet. Kanskje en debatt om det?
 
Jaja. Alt stresset jeg hadde her i går. Alle på forumet sa skråsikkert at gjæret MÅTTE tilsettes på gjæringstemperaturen til tross for at det stod annerledes i instruksjonene. Så jeg brukte da ca 2 timer på å kjøle ned til 10 grader med bade vann og kjøleskap. Så fikk jeg vite at jeg hadde fått for lite gjær.

Alle råd jeg fikk var feile. Kanskje være litt mindre skråsikre neste gang? Nå har jeg faktisk bevist at det finnes lager gjær som skal tilsettes ved romtemperatur. Dette ser ut til å være en ny erfaring for flere enn meg.

Nå må jeg ta ut ølen fra kjøleskapet så snart jeg kommer hjem for å få satt igang gjæringen. Dette fordi jeg tilsatt for lite gjær på for lav temperature. Hvis ikke risikerer jeg at gjæringen ikke kommer i gang.

Alt er dokumentert her: http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFG_W34pdf.pdf

Takk til alle andre råd.
 
Jaja. Alt stresset jeg hadde her i går. Alle på forumet sa skråsikkert at gjæret MÅTTE tilsettes på gjæringstemperaturen til tross for at det stod annerledes i instruksjonene. Så jeg brukte da ca 2 timer på å kjøle ned til 10 grader med bade vann og kjøleskap. Så fikk jeg vite at jeg hadde fått for lite gjær.

Alle råd jeg fikk var feile. Kanskje være litt mindre skråsikre neste gang? Nå har jeg faktisk bevist at det finnes lager gjær som skal tilsettes ved romtemperatur. Dette ser ut til å være en ny erfaring for flere enn meg.

Nå må jeg ta ut ølen fra kjøleskapet så snart jeg kommer hjem for å få satt igang gjæringen. Dette fordi jeg tilsatt for lite gjær på for lav temperature. Hvis ikke risikerer jeg at gjæringen ikke kommer i gang.

Alt er dokumentert her: http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFG_W34pdf.pdf

Takk til alle andre råd.

Nå er jeg nybegynner selv, og aner ikke hva som er riktig, men makan til utakknemlighet.

Det er faktisk DITT ansvar å sette deg inn i hvordan du skal brygge DITT øl, og folk som har svart deg har gjort det etter beste evne og mening!

Er det mulig
 
jeg er helt enig I utgangspunktet, men jeg spurte flere ganger om dette. Det går an å svare litt annerledes som sagt. Jeg er ellers veldig fornøyd med de fleste råd jeg har fått.
 
og? Det står at det optimalt skal tilsettes ved romtemperatur, hvis du leser den PDF-filen.
 
Vi har helt èn vanlig pakke Fermentis Saflager rett i bøtta på ca. 15c uten problemer. På PDFen du linker til står det at ved lavere temp bør du rehydrere, men alt det der er bare burde burde (optimalt). Så vidt jeg har forstått så er det først når det begynner å stormgjære at det er kritisk hvilken temperatur det er i vørten. Det er så lite gjær før det at det er begrenset hvor mye usmaker du kan få produsert. Tør nesten garantere at du ikke kommer til å merke noe forskjell før du har en virkelig trenet gane.
Så er det også sånn at med nok sukker og oksygen så formerer gjæren seg 1:30 pr. celle, så det eksploderer med populasjon nesten uansett hvor mye du har oppi. Dersom det ikke plopper heftig i kveld eller i morgen kan du bare ha i en pakke til.
RDWHAHB. ;)

(Sikkert mange som vil arrestere meg på dette, men etter 25 mer eller mindre suksessfulle brygg har jeg begynt å bli litt mer avslappet i forhold til sånt)
 
De fleste som har vært innom noen fora vet at man ofte får ulike og gjerne motstridende råd. Det er ikke alltid lett å vite hvilke råd man skal lytte til. Dersom man gjør seg noen nye erfaringer som står i kontrast til de råd man har fått, blir folk flest takknemlige for at du deler dette.
 
og? Det står at det optimalt skal tilsettes ved romtemperatur, hvis du leser den PDF-filen.

Gjæring og gjærkontroll er den viktigst fakoren for å lykkes med et brygg.
For å få en optimal gjæring så må du tilsette riktig mengde frisk gjær, nok oksygen til at den kan klare å gjære vørteren og gjære denne på riktig temperatur. Når produsenten skriver at det er nok gjær til 25 liter, så er det ikke direkte feil, men det er heller ikke det mest optimalte for å få den smaken som er ønskelig.
Samme når de skriver at gjæren kan drysses rett i karet ved romtemperatur, den kan det, men det er ikke optimalt mtp smak.
Ved bruk av tørrgjær så er det viktigt å rehydrere gjæren før bruk, da klargjøres gjærcellen for jobben som skal gjøres i vørteren.
sprinkler du den rett i kan det osmostiske trykket i cellen føre til at celleveggene i gjærcellen sprenges, med det resultat at cellen dør, som igjen fører til at gjærmengden du har tilsatt blir for liten, som igjen kan føre til mer estere i det ferdige resultatet, som igjen kan føre til at en som har brygget mer enn to batcher gir deg en tilbakemelding om at du ikke har hatt en Optimal gjæring når han smaker ølet.
Optimal gjæring handler om SMAK, ikke om hva som står på produsentene sine sider.

De rådene du har fått har nok blitt gitt på bakgrunn av andre sine erfaringer, du må gjerne følge anbefalingene til produsentene til punkt å prikke, men jeg tror du vil få deg aha opplevelse den dagen du smaker en Lager av en som har kontroll på gjær og gjæringsprosessen.

Ergo: Det er forskjell på gjæring og optimal gjæring.
 
Vi har helt èn vanlig pakke Fermentis Saflager rett i bøtta på ca. 15c uten problemer. På PDFen du linker til står det at ved lavere temp bør du rehydrere, men alt det der er bare burde burde (optimalt). Så vidt jeg har forstått så er det først når det begynner å stormgjære at det er kritisk hvilken temperatur det er i vørten. Det er så lite gjær før det at det er begrenset hvor mye usmaker du kan få produsert. Tør nesten garantere at du ikke kommer til å merke noe forskjell før du har en virkelig trenet gane.
Så er det også sånn at med nok sukker og oksygen så formerer gjæren seg 1:30 pr. celle, så det eksploderer med populasjon nesten uansett hvor mye du har oppi. Dersom det ikke plopper heftig i kveld eller i morgen kan du bare ha i en pakke til.
RDWHAHB. ;)

(Sikkert mange som vil arrestere meg på dette, men etter 25 mer eller mindre suksessfulle brygg har jeg begynt å bli litt mer avslappet i forhold til sånt)


Det står riktignok ikke at jeg må rehydrere ved lavere temperature. Heller høyere temperature:

fermentation temperature: 9-22°C (48.2-71.6°F) ideally 12-15°C (53.6-59°F)
dosage instructions: 80 to 120 g/hl for pitching at 12C – 15°C (53-59°F).
increase dosage for pitching below 12°C (53°F), up to 200 to 300 g/hl at 9°C (48°F)

rehydration instructions :
Sprinkle the yeast in minimum 10 times its weight of sterile water or wort at 23°C± 3°C (73°F ± 6°F). Leave to rest 15 to 30 minutes.
Gently stir for 30 minutes, and pitch the resultant cream into the fermentation vessel.
Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F). Progressively sprinkle the dry yeast into the wort ensuring the yeast covers all the surface of wort available in order to avoid clumps. Leave for 30 minutes, then mix the wort using aeration or by wort addition.
 
Alternatively, pitch the yeast directly in the fermentation vessel providing the temperature of the wort is above 20°C (68°F).

betyr at du ikke trenger rehydrere på 20c

Bernts har helt rett, men jeg synes det er verdt å få erfaringene selv også. Pass på å notere litt fra hvert brygg.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp