Tappingen til gjæringskar

Brygger 25 liter batch i 50 liter kar. Kjølespiralen blir dermed ikke dekket av væske. Litt usikker hvor lang tid dette skal ta, og om vørteren kan ta skade.
 
Før jeg skaffet meg spiralkjøler avkjølte jeg i badekaret. Tok ca 1 time. Ble veldig bra øl:)
 
Opplever ofte at tilsynelatende mye humle blir liggende å flyte med skummet. Ser ingen grunn til ikke å røre litt bare for å få det inn i koken.
 
Nei, du skal _ikke_ ha på lokk under koking. Det er DMS i dampen og denne legger seg på lokket og drypper tilbake i vørteren igjen.
I følge flere på forumet - feks Gahr og Odland - så er lokk med glipe superdupert.
Men det er delte meninger om det meste....
 
Du kan Ikkje lage pils / lager øl i romtemperatur. Den skal gjære mellom 8-12 grader . Det er temperaturen i gjæringskaret. Så temperaturen i rommet må vere under den temperatur
 
men er det så viktig? At jeg må flytte kjelen til det kaldeste rommet, fylle over i gjæringskaret, for deretter løpe ned til kjøleskapet for å sette det inn på kjøling der?

eller kan jeg fylle over i gjæringkaret og sette de inn i kjøleskapet etter kun 2-3 minutter tapping? Hva er det verste som kan skje? Vil ikke bare gjæringsprossesen forsinkes litt om f.eks temp er 14 grader? Når den kommer ned til 12 grader så begynner gjæringen?
 
Brygger Tradiskjonelt Norsk Juleøl. Er klar over at jeg skal tilsette gjær ved gjæringstemp, men det står klart og tydelig på pakken at gjæren tilsettes ved 20 grader. Deretter lagres den ved 8-12 grader. Trenger svar snart, fordi jeg skal snart begynne nedkjølingen.
ADale tenk deg litt om Før du starter nye tråder . Her er mange tråder med Dei samme spørsmål og svar som du stiller nå. Det er greit vist vi kan forsøke å samle i Dei trådene ? :)
 
Hum, ja da så.
Hva er poenget med lokket, egentlig? Sånn rent bortsett fra være superdupert? :)
Jeg er på ingen måte noen lokkekspert... men har på lokket for å holde på varmen (har dårlig/svak varmekilde) og for at ikke for mye skal fordampe (?). Lokk eller ikke lokk (m/glipe)- sikkert ikke no big deal.
 
men jeg må helt ned til 11-12 grader. har ventet i 60 minutter nå. Og har gradvis økt flowrate i kjølespiral. Mener at mer varme blir raskere transportert bort, jo raskere flowrate.
 
Det er igrunn det samma om man har lokket på litt eller ikke på i det hele tatt bare man har minimum 8% avdamping i timen. Da blir man kvitt DMS.
 
Hvis du pitcher gjæren i vørteren som har 20 grader. Så setter kaldt tar det hvertfall 3-4 timer før det når 12 grader. Pitcher man lagergjær i 20 grader kan det "sjokke" gjæren. Det vil fører til usmaker og dårlig utgjæring.
 
Snakker dere litt forbi hværandre eller misforstår jeg?
Vørteren er nedkjølt til 6C og det tar jo litt tid å komme opp igjen til f eks 10C.
Om gjæren tilsettes i et rom som er varmere enn vørteren tror jeg har mindre betydning. Riktig temperatur på vørteren er viktig både mht at den da kan ta opp mer oksygen og få evt usmaker ved høy temperatur. Å få temperaturen på gjæren passe ned går grei med rehydrert tørrgjær. Antar det ikke er problem med våtgjær heller.
 
Tilbake
Topp